Gå til innhold

Fra redaksjonen

Gjest Kjetil Johnsen

Anbefalte innlegg

Gjest Kjetil Johnsen
Skrevet

Hei - vi planlegger en utvidelse av forumet her på Norsk Kryssordleksikon, og spørsmålet blir da: Har dere brukere noen spesielle ønsker? Hvordan fungerer det med "Allers", Hjemmet", "Dagbladet", osv som hovedtemaer? Er det andre tema vi burde legge inn for å gjøre det hele mer brukervennlig?

Hilsen Kjetil Johnsen, redaktør

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, Kjetil Johnsen.

Etter min mening burde Forumet i sin nåværende fremtoning dekke de fleste brukeres behov både hva oversiktlighet og den enkeltes fremfinnenhet heri angår.

Jeg vil derfor advare mot alskens oppfinnsomme "forbedringer" i så måte (slik vi eksempelvis har kunnet beskue i "nye" Hjemmet Kryss, som ved "utvidelse" slett ikke ble bedre, men tvert i mot verre, og til alt overmål mer uoversiktlig og rotete etter at verdiløse "bonusoppgaver" liksom skulle påprakkes kjøpere av publikasjonen).

Den kompakte og manglende respons på ditt over to døgn gamle innlegg tilsier vel også at den tause kryssordmajoritet i bunn og grunn trives og blomstrer godt her i dette etterhvert tradisjonsrike og spesielle kryssordmiljø, og jeg vil derfor anbefale at du i hovedsak holder dine reformivrige klåfingrer unna dette Forum.

Mvh Skjye.

Skrevet

Heia Skjye! Tiltredes!

Jeg er som Skjye noe skeptisk til fornyelser og reformer sånn uten videre.

De har - nesten alltid - en tendens til å gjøre ting verre og dårligere.

Så redaksjonen bør ikke gjøre noe bare fordi de har "lyst" til å vise at de er flinke. Vent til det eventuelt kommer tydelige signaler fra brukerne.

Ha en trivelig helg!

Skrevet

Hei - vi planlegger en utvidelse av forumet her på Norsk Kryssordleksikon, og spørsmålet blir da: Har dere brukere noen spesielle ønsker? Hvordan fungerer det med "Allers", Hjemmet", "Dagbladet", osv som hovedtemaer? Er det andre tema vi burde legge inn for å gjøre det hele mer brukervennlig?

Spørsmålet for meg blir hva en evt. utvidelse skal bestå i.

Kryssordløsere er på den ene siden en sosial gruppe mennesker som vil bli kjent og utveksle løsninger. For disse (se pkt. 3) vil antakelig en form for sosialt nettsted være en positiv utvidelse. Kryssordvolumet ligger antakelig her.

For andre er kryssord en intellektuell kamp på høyt nivå. For disse er det innholdet i NKL som er interessant.

1. Designet av skjermbildet kan opplagt forbedres

a. f.eks ved at det kommer en fast "hovedside" knapp øverst som gir deg

åpningsbildet. Nå må man bla tilbake gjennom mange oppslag etter søk

b. Bruk av ? som jokertegn i søk kan vel ligge der, men "alle andre"

bruker _ som dette tegnet. Denne burde legges til

c. fargevalgene kunne kanskje vært frisket opp litt forsiktig

2. Innholdsmessig:

a. Det hadde vært interessant hvis dere kunne få til en særavtale med Kunnskapsforlaget om en "Kryssordpakke" med de norske ordbøkene og de norskspråklige fagbøkene. Denne pakken kunne være endel av abonnementet

med et søkeområde i venstre del av skjermen.

Jeg tør nesten ikke antyde en slik løsning også i forhold til Tanums, men de vil vel ikke ut på nett.

b. Foreslår at Aftenposten får et eget oppslag

c. I motsetning til andre forfattere lever kryssordforfatterne et anonymt liv.

Hva med et faglig forum for Teigland, Stien, Tiger-X mm hvor de kunne kommentere kryssordemner og oppgaver.?

c. Legg full kraft på å legge inn flere ord, særlig sammensatte og setninger

("Som skyldes gasslekkasje", flere byer, elver , øyer, sykdommer... )

3. Det jeg OVERHODE IKKE ØNSKER MEG er noe som ser ut som og fungerer som f.eks Kryssordhjelpen/BrukHodet. En rotete blanding av Facebook, nettoppgaver, gullmedlemskap og animert Flashreklame trenger vi ikke her. Det hører hjemme i et volummarked hvor fisk er uer, hovedstaden alltid er Aten og spørreordet 3,14 er en gjenganger.

Jeg regner med at den nåværende driften av NKL koster mye mindre enn Kryssordhjelpen og BrukHodet og andre markedsføringsfora. Jeg er klar over at alt har en pris, men jeg håper Egmont i dette tilfellet kan opprettholde NKL som et kryssordfaglig forum på høyt faglig nivå. Bare det å frigjøre seg fra Egmont sine produkter er et tegn på det.

Jeg synes at redaktøren bør sende ut noen signaler hvordan Egmont tenker

mvh

arne

Innlegg redigert. (08-22-09 17:47)

Skrevet

til redaksjonen

Støtter de ovenforliggende kommentarer. Vær forsiktig med å forandre - bare forbedre det som er. Ikke fordi vi er så konservative, og negative til (alt) nytt, men fordi vi er redd forumet blir kvalitativt redusert. Jeg tror de fleste av oss er godt fornøyd. Noen små justeringer kan sikkert med fordel foretas, men selve strukturen og kvaliteten bør i stor grad beholdes. Enig i at Aftenposten kan komme med. Forumet bør i alle fall dekke behovene for dem som løser Mesterkryss (HJEMMET) og tilsvarende kryssord + behovene knyttet til norgesmesterskapet. At det er få som har reagert på redaksjonens spørsmål, tyder også på at det ikke er ønske om så store forandringer.

Vi sier lykke til til redaksjonen med å forbedre et til nå utmerket kryssordforum.

Mvh om

Gjest Kjetil Johnsen
Skrevet

Arne skrev: "Jeg synes at redaktøren bør sende ut noen signaler hvordan Egmont tenker."

Vel, redaksjonen tenker at kryssordleksikonet i dag har 2 bein å stå på: leksikonet og forumet. Leksikonet vet vi er meget bra. Jeg var nå på utkikk etter tilbakemeldinger om forumet, er det like bra (til sitt bruk)?

I tillegg vil vi etter hvert tilføye et tredje bein - oppgaver. Kryssord i forskjellige vanskelighetsgrader, som løses på nettet. Blant annet oppgaver laget av enkelte gjengangere her på NKL.

På sikt vil prisen øke. Hvor mye vet jeg ikke i skrivende stund, men det kan godt være vi snakker om 100 til 200 kr opp for et årsabonnement. Når det gjelder økonomi generelt, må det sies at vi er avhengig av å få opp medlemsmassen noe. Selv med en prisøkning.

Skjye skrev: "...jeg vil derfor anbefale at du i hovedsak holder dine reformivrige klåfingrer unna dette Forum."

Jeg skal ikke kommentere tonen, bare nøye meg med å si at NKL-forumet neppe går uendret gjennom 2010, og at det derfor er fruktbart med konkrete innspill. Som enkelte her heldigvis hadde. Takk!

Når det gjelder reklame for Egmonts kryssordblader, er vi ikke ute etter å bruke NKL til det. Vi har aldri gjort det, og kommer heller ikke til å gjøre det. NKL bør oppfattes som nøytral.

"Animert Flashreklame" blir det neppe heller særlig mye av, men at nettsiden etter hvert kan få et mer oppdatert utseende tror jeg bør være et mål. Det er blant annet noe forvirring blant nye brukere ang. hvordan man logger inn, o.l. Som kan løses med en designjustering.

Men nei, vi vil ikke forandre "bare for å forandre". I den grad vi gjør endringer er det fordi NKL må vokse for å kunne leve. Når jeg nå breier meg i forumet, er det for å understreke at vi vil høre på dere - brukerne, entusiastene - i denne prosessen. Vi har ingen tanker om at NKL skal bli "noe for alle", men kanskje "noe for 1000 flere".

Vennlig hilsen

Kjetil Johnsen

redaktør

Annonse

Gjest Solveig
Skrevet

Hei.

Jeg synes denne siden er perfekt sånn som den er. Kanskje litt vel billig.

Forumet og designen smaker kanskje ikke av 2009, men det gjør meg ingenting. Det er substansen som betyr noe, ikke innpakningen.

Jeg ser heller ikke nødvendigheten av rik formatering eller mer moderne forum. Synes forumet fungerer utmerket til sitt formål.

Savner heller ikke oppgaver på denne sida. Da faller seg mer naturlig og gå inn på kryssord.no eller Deres konkurrent B.H.

Min mening er at det er urimelig og forvente at forfatterne skal være aktive her inne.

Vh

Solveig

Innlegg redigert. (08-24-09 15:46)

Skrevet

Vedrørende forumer (som det også kan skrives):

En rask statistikk viser at Dagbladet og Hjemmet står støtt med mye aktivitet. Allers har lenge hatt en klar tilbakegang. Sist måned har det vært under 10 innlegg der som er på nivå med og mindre enn Norsk ukeblad, Vi menn og Varden i forumet Kryssordhjelp. Ca. 50 % av innleggene i forumet Kryssordhjelp gjelder Aftenposten. Det skulle tilsi at det er Aftenposten som står for tur dersom man oppretter et nytt forum og det er Allers som bør fjernes dersom man tar bort et forum. Når det kommer oppgaver på NKL vil det muligens være aktuelt med et forum for disse også.

Det bør ryddes opp i nyttige lenker da det her er noen som har gått ut på dato, mens andre aldri har vært nyttige (feilpostert). Kanskje denne delen skulle vært organisert på en annen måte da dette er et forum med få innlegg og der informasjonen vil bære preg av å være relativt statisk (få endringer).

En generell ansiktsløftning bør vel ikke skade. Fint også med noen retningslinjer for bruk av forumene. Mange har nok blitt skremt bort av lite hyggelige svar og det er lite heldig dersom man ønsker seg flere brukere. I så måte er Dagbladets forum en flott arena der løserne hygger seg med gode oppgaver. I Hjemmet-forumet må man dermed trå varsomt ved spørsmål som angår de vanskelige oppgavene og her ville det nok vært på sin plass med noen redaksjonelle retningslinjer i tillegg til forumets selvjustis.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei, CS.

Jeg er grunnleggende uenig hva enkelte av dine synspunkter gjelder:

Forumlinken Allers er i mine øyne med tiden blitt et skikkelig i kryssordutvekslingshenseende mønsterbruk, og kunne således fra sitt tidligere betydelig mer primitive henværende i dag gjerne tjene som linkforegangseksempel nr. 1 og således rettledende for dette Forums andre linker, til forskjell fra de lavmålmessige utvekslinger vi daglig kan observere på Allers' eget nettsted BrukHodet, der smålige kryssordkombinasjoner til dagsaktuelle oppgaver uten blussel legges legges ut på nett, og hvor alt annet enn kryssord i "hyggelige" former inntar scenen.

Hva Nyttige linker angår formoder jeg at de fleste brukere av seg selv har såpass datamessig gangvett at de ved egen computers bruk ser hva som fungerer og ikke; der må da være måte måte på med hvor mange teskjeer de måtte få servert sine datamessige spaserstier.

Hva dette du skriver om "lite hyggelige svar" synes jeg dette er helt i sin orden; jeg synes det er helt greitt at hver og en bruker i sine innlegg praktiserer sitt eget skriftspråk uansett hvor hyggelig eller uhyggelig dette måtte fortone seg for leserne; vi kan jo forsåvidt hver eneste dag i dette Forum konstatere innleggsforfatteres ulike (u)hyggelige bruk av sine skriftlige morsmål.

Hvordan du kan karakterisere Dagbladets link som en "flott arena" går over min kryssordforstand; jeg har for min del i alle år sett dette som det omtrent verste av alle offentlige kryssordutvekslingsscenarier jeg i min villeste fantasi har kunnet forestille meg, og er for egen del glad for i meget begrenset omfatning å ha hatt befatning med disse Dagblad -"løsere".

Mvh Skjye.

Skrevet

Gir min fulle støtte til CS's innlegg om "lite hyggelige svar". Vi bør alle etterstrebe god takt og tone her inne. Alle har krav på å bli svart på en nøytral måte, slik at det å bevege seg i forumene er trygt.

Det er ingen som har rett til å sette seg til doms over hvorvidt et spørsmål er dumt nettopp av den enkle grunn at det ikke finnes dumme spørsmål, kun dumme svar.

Tror nok at det er en del som holder seg borte fra de diverese forum nettopp av den grunn at de ikke ønsker å ev. bli møtt av "lite hyggelige svar".

Nina

Skrevet

Akk ja

Da er den evigvarende diskusjonen om språkbruk etc. igang i et forum som bør kunne sidestilles med tilsvarende fora (kryssordforbundet finnes vel ikke?) i sjakk, bridge og andre intellektuelle sysler. Denne "interndebatten" blir i mine øyne en avsporing av det redaksjonen har tatt opp.

Hvis ikke nkl kan drives på idealistisk basis, må noen drive det ut fra en form for inntekt.

Egmont har kjøpt nkl og må etter alt å dømme betale driften av nettstedet gjennom abonnement og/eller annonser.

Redaktør Kjetil Johnsen har åpnet for at vi kan komme med innspill til hvordan vi vi vil ha nettstedet under kommersialiserte vilkår. Hans svar så langt tyder på at forlaget ikke har til hensikt å lage et jallasted.

Jeg mener at vi alle ville vært tjent med at flere kom med innspill på det som redaktøren har spurt om. Nettstedets utforming.

Jeg er ellers ikke enig med cs at Allers skal ut av lista pga. få innlegg. I nkl må alle krevende kryssord være med.

hilsen

arne

Skrevet

Hei, CS.

Jeg er grunnleggende uenig hva enkelte av dine synspunkter gjelder:

Forumlinken Allers er i mine øyne med tiden blitt et skikkelig i kryssordutvekslingshenseende mønsterbruk, og kunne således fra sitt tidligere betydelig mer primitive henværende i dag gjerne tjene som linkforegangseksempel nr. 1 og således rettledende for dette Forums andre linker, til forskjell fra de lavmålmessige utvekslinger vi daglig kan observere på Allers' eget nettsted BrukHodet, der smålige kryssordkombinasjoner til dagsaktuelle oppgaver uten blussel legges legges ut på nett, og hvor alt annet enn kryssord i "hyggelige" former inntar scenen.

Hva Nyttige linker angår formoder jeg at de fleste brukere av seg selv har såpass datamessig gangvett at de ved egen computers bruk ser hva som fungerer og ikke; der må da være måte måte på med hvor mange teskjeer de måtte få servert sine datamessige spaserstier.

Hva dette du skriver om "lite hyggelige svar" synes jeg dette er helt i sin orden; jeg synes det er helt greitt at hver og en bruker i sine innlegg praktiserer sitt eget skriftspråk uansett hvor hyggelig eller uhyggelig dette måtte fortone seg for leserne; vi kan jo forsåvidt hver eneste dag i dette Forum konstatere innleggsforfatteres ulike (u)hyggelige bruk av sine skriftlige morsmål.

Hvordan du kan karakterisere Dagbladets link som en "flott arena" går over min kryssordforstand; jeg har for min del i alle år sett dette som det omtrent verste av alle offentlige kryssordutvekslingsscenarier jeg i min villeste fantasi har kunnet forestille meg, og er for egen del glad for i meget begrenset omfatning å ha hatt befatning med disse Dagblad -"løsere".

Mvh Skjye.

Vil komme med mine synspunkter når det gjelder Nyttige Linker.Istedenfor å kritisere vil jeg heller rette en stor takk til de som deler sine datakunnskaper med andre.Det er faktisk noen,meg selv inkludert,som trenger å få disse opplysningene(oppskriftene) inn med teskje!Noen kryssordløsere har faktisk ingen eller veldig lite "greie på" data,og det er leit hvis vi må slutte med hobbyen vår pga. dette.Hjelpen jeg har fått på denne siden gjør at jeg fortsatt kan "kose meg" med oppgaver som ikke lar seg løse "på et blunk"..

Skrevet

Arne skrev: "Jeg synes at redaktøren bør sende ut noen signaler hvordan Egmont tenker."

Vel, redaksjonen tenker at kryssordleksikonet i dag har 2 bein å stå på: leksikonet og forumet. Leksikonet vet vi er meget bra. Jeg var nå på utkikk etter tilbakemeldinger om forumet, er det like bra (til sitt bruk)?

I tillegg vil vi etter hvert tilføye et tredje bein - oppgaver. Kryssord i forskjellige vanskelighetsgrader, som løses på nettet. Blant annet oppgaver laget av enkelte gjengangere her på NKL.

På sikt vil prisen øke. Hvor mye vet jeg ikke i skrivende stund, men det kan godt være vi snakker om 100 til 200 kr opp for et årsabonnement. Når det gjelder økonomi generelt, må det sies at vi er avhengig av å få opp medlemsmassen noe. Selv med en prisøkning.

Skjye skrev: "...jeg vil derfor anbefale at du i hovedsak holder dine reformivrige klåfingrer unna dette Forum."

Jeg skal ikke kommentere tonen, bare nøye meg med å si at NKL-forumet neppe går uendret gjennom 2010, og at det derfor er fruktbart med konkrete innspill. Som enkelte her heldigvis hadde. Takk!

Når det gjelder reklame for Egmonts kryssordblader, er vi ikke ute etter å bruke NKL til det. Vi har aldri gjort det, og kommer heller ikke til å gjøre det. NKL bør oppfattes som nøytral.

"Animert Flashreklame" blir det neppe heller særlig mye av, men at nettsiden etter hvert kan få et mer oppdatert utseende tror jeg bør være et mål. Det er blant annet noe forvirring blant nye brukere ang. hvordan man logger inn, o.l. Som kan løses med en designjustering.

Men nei, vi vil ikke forandre "bare for å forandre". I den grad vi gjør endringer er det fordi NKL må vokse for å kunne leve. Når jeg nå breier meg i forumet, er det for å understreke at vi vil høre på dere - brukerne, entusiastene - i denne prosessen. Vi har ingen tanker om at NKL skal bli "noe for alle", men kanskje "noe for 1000 flere".

Vennlig hilsen

Kjetil Johnsen

redaktør

Jeg har ikke noe særlig å tilføye til det som er sagt tidligere, men jeg kunne ønske at innlogging er slik at hver og en har sin egen identitet; dvs. innlogging slik som på f.eks. BrukHodet. Da slipper man å oppleve at det kommer andre med samme brukernavn. Det synes jeg er litt kjipt å oppleve.

Vet at det var en ny bruker her med samme navn som ei som hadde vært gjenganger fra et par år tilbake (i Allers-forum). Den nye brukeren fikk så hatten passet, fordi man antok at det var samme person fra tidligere. Så da fikk man kanskje skremt bort en.... Dette er ikke så lenge siden heller.

mvh Tone

Annonse

Skrevet

Til Nina.

Jeg er slik i det alminnelige enig med deg i at man burde etterstrebe siviliserte (og gjerne elskverdige) skriftlige uttrykksformer her i dette Forum, og at ingen slik sett skulle behøve å liksom være redd for å spørre om noe uansett hvor "dumt" den enkelte spørrer måtte synes sin eget eget innlegg å være - og tror muligens du har misforstått noe av min mening: den at jeg anerkjenner omtrent hvert bidige Foruminnlegg - uansett språkbruk - som eget unikt bidrag til Norges totale kryssordkultur, og at absolutt ingen derfor grunnet redsel for "lite hyggelige svar" skulle avstå fra av fremme sine tilsynelatende uløselige kryssordmysterier her - det være seg hvilket skriftspråk både spørrer og svarer måtte praktisere.

Til Mette.

Vi har formodentlig begge dratt stor nytte nytte av fremragende innlegg i "Nyttige linker" (CS' innlegg i særdeleshet): mine teskjeers innlegg berørte ellers hva all denne påtenkte opprydning skal være godt for - ; at man altså i aller beste hensikt kunne finne å rydde i noe rusk som så fåtte forsvinne i det avfallende rask, som i ettertid viste seg å være forsvunnede perler.'

Til Tone.

Ditt forslag om "innlogging slik som på f.eks. BrukHodet" ville neppe forbedre noe som helst her:

Jeg har ved regelmessig lesning av Forum- og blogginnlegg på BrukHodet over tid registrert hvordan "innleggere" skifter identitet omtrent like ofte som mer alminnelige kryssordløsere skifter skjorte.

Jeg husker med glede signaturer som Svima og slikt forskjellig; jeg skulle nå for min del min del gjerne se at at de enkelte holdt fast ved sine originale navn og skapte en viss stabilitet i denne kryssordverden, og ble værende i denne vidunderlige svimetonende atmosfære.

Mvh Skjye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...