Gå til innhold

Ukens nøtt nr.29

Anbefalte innlegg

Gjest Kari S
Skrevet

PÅ 24 loddrett får jeg fire alternativ, skal jeg "elle", hva gjør dere? Kari S

Fortsetter under...

Skrevet

Hei Kari S.

Jeg har ikke løst så veldig mange av Hjemmets nøtter, men det jeg har merket meg er at forfatteren som regel holder seg til tilslag uten stor forbokstav.

Dette har gått igjen i flere svar i Uken nøtt og Mesterkryss.

Jeg har derfor valgt alternativet med liten forbokstav.

Interessant å høre om flere resonnerer på samme måte.

Nina

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Nina.

Uten konkret å ha løst Ukens Nøtt 29 vil jeg på erfaringsmessig basis slutte meg til din vurdering at ved de tilfeller der alternative løsningsord måtte foreligge, vil som regel de generelt ordboksforklarte løsningsord (med liten forbokstav) vise seg å være fasit, fremfor egennavn (med stor forbokstav) som i og for seg og eventuelt KUNNE vært akseptable løsninger til samme stikkord.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei Skjye!

Godt å høre at også du har trukket det samme resonnementet.

Noen ganger blir jeg helt matt av Teigland og alle hans "dobbeltløsninger". Noe som i utgangspunktet burde være helt utenkelig. Føler ofte at jeg trenger et A3-ark for å sy sammen alle alternativene.

Som vi alle vet så er det fullt mulig å lage gode og inspirerende oppgaver uten dobbeltløsninger slik vi opplever i Hjemmet uke etter uke.

Jmf. Allers og Kryss og Tvers :)

Nina

Gjest Skjye
Skrevet

Hei igjen, Nina.

Jeg vil gjerne tillegge at der er jo ingen regler uten unntak, og at den enkelte kryssordløser således helst ikke bør bli aldeles katolsk kategorisk ved sine kryssordmessige eventualitetsløsningsordvurderinger; en viss kryssordløsningsfartstidserfaring vedrørende de forskjellige kryssordfatteres ulike kombinasjonstilbøyeligheter synes slik sett å måtte fortone seg som god ballast for den individuelle kryssordløser som helst vil legge seg så nær opp til den formodete fasit som man bare tenke seg kan.

Noe av nerven ved avansert kryssordløsning ligger i dette; at man ved egen kryssordløsning over tid har funnet ut av denne eller hin kryssordforfatters særtilbøyeligheter, og etterhvert i egen løsning av ulike oppgaver intuitivt følger opp de spor den enkelte kryssordforfatter mer og mindre ufrivillig ved sine tidligere oppgaver har satt.

Mvh Skjye.

Gjest Kari S
Skrevet

Takk for interessante svar.Når det gjelder dette kryssordet blir valget enkelt, men hvis alle alternativene er egennavn kan "elling" stadig ha noe for seg.Jeg hellet til den løsningen dere foreslår, men hadde moro av å få synspunkter og det fikk jeg! Hilsen Kari S.

Annonse

Skrevet

Det er flere dobbeltløsninger i denne oppgaven. 18. vannrett har plass til 2 fugler. Det er vanskelig å unngå dobbeltløsninger i denne typen oppgaver, men man bør generelt være tilbakeholden med mengdebegreper. Verre derimot er stikkordsfeilen i 31. vannrett. Stikkordet PRYDPLANTE er feil og bør f.eks. byttes ut med BEHOLDER eller SKÅL. I siste versjon av Tanum har det sneket seg inn et semikolon der det i forrige utgave var et komma. Riktig definisjon for løsningsordet skal være OPPHENGT SKÅL TIL LAMPE, PRYDPLANTE.

Gjest Kari S
Skrevet

Hei cs, valget av fugl har jeg tatt, men du kan tro jeg har grublet og strevet med 31 vannrett,det var bare den jeg hadde igjen, du skal ha en stor takk for ditt opplysende innlegg.mvh. Kari S.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...