Gå til innhold

NM-trimmen nr.6

Anbefalte innlegg

Gjest Karsten
Skrevet

Hvis der er noen som har prøvd seg på denne,vil jeg være veldig

takknemlig for et par tips.

Det gelder 36 l.rett (har følgende:?e???r?) og 44 v.rett (har:???t?u?n?).

Håper noen kan forbarme seg.

Fortsetter under...

Skrevet

Når det gjelder 44, så kan du bruke kryssordhjelpen på ordnett.no. Kan si så mye som at t'n er feil. Søk med de to du står igjen med, og da får du også litt hjelp til den andre du plages med. Bare en av bokstavene i 36 er korrekt. Jeg måtte bla litt i SNL for å finne 36, men den som har tålmodighet til å lete, han finner :o)

Gjest Aksel
Skrevet

Hei Karsten!

NM-trimmen skal man vel frede fra utveksling i det åpne rom. Med den selvsagte reservasjon at min løsning er riktig, kom jeg blant annet frem til:

36. loddrett "Ble henrettet": Èn av bokstavene er identiske med mine. Kilden er, ikke overraskende, SNL. Vedkommendes etternavn skrives på to måter.

44. vannrett "Filmskuespiller": To bokstaver er identiske. Også her er SNL kilden.

Lykke til!

Vh

Aksel

Innlegg redigert. (06-17-09 22:01)

Skrevet

Fredet?? Er det eierne av forumet her som har bestemt det?

Nå var vel mitt svar såpass vagt at det sa seg vel selv at jeg vet hva man diskuterer her og ikke diskuterer. Jeg gir aldri ut løsninger på "nøtter", men at oppgavene skal være fredet i den forstand at man ikke skal kunne gi såpass hjelp, at løserne kommer seg videre, det synes jeg er tull. Jeg er heller ingen tilhenger av at bokstaver legges ut bare for å ha sagt det.

Forøvrig synes jeg du "røpet" mye mer enn meg med tanke på at oppgaven er fredet.

Gjest Aksel
Skrevet

Hei Tone!

Debatten i Formuet viser med all tydelighet at det er mange meninger om hvilken, og hvordan, hjelp bør kommuniseres. Med "fredet" hadde jeg i tankene den standard redaksjonen har satt for selve NM i kryssordløsning, nemlig den som redaktør Kjetil Johnsen rykket ut med 10.8.2008, lydende så:

"Vi som driver Norsk Kryssordleksikon blander oss sjelden inn i diskusjonene her, men jeg føler jeg må si noen ord angående det pågående "NM i Kryssord" i ukebladet Hjemmet:

Vi hadde satt pris på om det ikke ble lagt ut løsninger til aktuelle NM-oppgaver her, da det for mange tar mye av glansen bort fra mesterskapet. Jeg er klar over at det sikkert er delte meninger om dette, og vi vil ikke gå inn og redigere innlegg, men vår oppfordring er altså at NM får gå sin gang uten at løsningene legges ut i dette forumet."

Tatt på ordet retter oppfordringen seg direkte mot utleggelser av hele løsninger under mesterskapets gang. Å bekrefte, eller avkrefte, enkelte bokstaver er noe annet. Og trimmen er, som det står, en "løpende oppvarming" til mesterskapet. Likevel velger jeg å mene, og formidle videre, at også NM-trimmen står i en særstilling med hensyn til forumsinnlegg. Redaksjonens velmenende invitt indikerer det, og til like den forholdsvis lave aktiviteten av innlegg og svar...

Vh

Aksel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...