Gå til innhold

hjernekknuser`n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjerneknusern 5. Automat: -r-i--kontroll. ER jeg på gale veier?

Fortsetter under...

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Neida, du er på riktig vei, og i jevn og fin fart.

Skrevet

Slutter meg til undringen her. Det må jo ikke være r som andre bokstav, men tar gjerne i mot den bokstaven med takk. Noen annen hjelp å få?

Skrevet

Neida, du er på riktig vei, og i jevn og fin fart.

Og da datt det plutselig ned... Takk!

Men hvordan finner jeg synonym for å danne issvull? Ikke noe kjent ord for meg. Hjelp?

Gjest TerjeH
Skrevet

Har ikke dette kryssordet, men et søk på ordnett.no med +danne +issvull gir ett svar på 3 bokstaver. Kan det passe?

Terje

Skrevet

Terje er åpenbart flinkere (eller greiere enn meg), for jeg får bare "dessverre" når jeg søker på ordnett.no. Hva gjør jeg feil?

Svaret ditt lyder riktig. Skal bli tre bokstaver: - r -

Mer hjelp å få?

Annonse

Gjest TerjeH
Skrevet

Skjønner ikke helt dette med "dessverre"? Har du tilgang til ordnett.no?

Din R er rett, og du skal ha en vokal foran og bak, og siden stikkordet er et verb i infinitiv burde jo siste vokalen gi seg selv. Eneste to steder jeg kan finne ordet er i Riksmålsordboka og Nynorskordboka. Det står ikke i Tanums.

Terje

Skrevet

Har ikke betalt abonnement på ordnett, hvis det er nødvendig, men jeg får jo svar på utrolig mye annet der, så jeg forstår heller ikke helt.

Likevel hjalp jo tips om Nynorskordboka! Takk til deg!

Skrevet

Deilig å være kvinne og kan gjøre flere ting samtidig. Kryssord, radio, vin, røyk, se ut av nyvaska vindu på en nattestille by, planlegge 17. mai med barnebarn, og ikke minst ta mot hjelp/ råd/ løsninger fra andre kryssordentusiaster. Takk & bukk.

Skrevet

Kunne (nesten) ikke sagt det bedre! Jeg står nok over røyken, men resten av den skisserte scenen skaper god indre følelse!

Takk tilbake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...