Gå til innhold

Mesterkryss 15

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å abonnere på Hjemmet og er nybegynner med Mesteren.Har fulgt med på denne siden noen uker og skjønner at man kan be om hjelp uten å si for mye.Hjelpen skal vel bare være såpass at man så kan greie seg på egenhånd videre. Det er jo det som er gøy med kryssord.

Men når alt står stille, da er det kanskje på tide å be om litt assistanse.Jeg holdt på hele gårsdagen og så halve natta for å finne ut av et ord for å komme videre. Det gjelder OST. Er dette verb eller mat ? Jeg har som andre bokstav tilsvarende andre i sirene og som fjerde bokstav lik tredje i sirene. Stemmer dette ?

Fortsetter under...

Skrevet

Ost er mat og din fjerde bokstav er selvsagt korrekt. Denne oppgaven har noen utfordringer selv om man får en del gratis på grunn av høytiden vi går inn i.

Ost har 2 stavemåter som begge passer inn i diagrammet. Ordet kan du bl.a. finne i Norsk ordbok, Fremmedordboka, Tanum og Store norske leksikon.

Ordene i oppgaven er i hovedsak hentet fra Ordnett/Kryssordhjelper og er dermed artikler i leksikonet. Dog finnes det et par unntak i øvre venstre hjørne. En av disse kildene har du kommet i kontakt med andre steder i oppgaven, mens den andre kilden er benyttet kun en gang.

Skrevet

Takker cs for svaret. Hvis jeg forstår deg rett så er min fjerde bokstav i ost rett,men ikke min andre. Og jeg blir litt forvirret av osten med to skrivemåter.Da må vi vel til Holland..? Og da passer ikke den fjerde, men den andre. Og idrettsforeningen mener jeg hører hjemme i Østfold. Men da klikker den berømte osten.Hvis ikke han dyrlegen er pseudonymet,så har jeg rotet meg ut på viddene og skjønner at det ikke går an å grave seg ned, men snu i tide og høre på vante folk.

Skrevet

Du finner nok ikke pseudonymet i NKL Nora. Du må nok lete i SNL. Osten står også hos DD.

Nina

Skrevet

Takk til Nina. Har holdt på en del timer og gått gjennom mer enn 500 artikler om forfattere og andre kunstnere for å finne det rette pseudonym. Men nei. Men med en liten justering av bindevevet , så faller vår venn pseudonymet på plass. Om det er rett ? Tja, det er iallefall et alternativ.

Skrevet

Den lille justeringen høres fornuftig ut. Da er det håp for pseudonym og ost. Da er det kun ett 5-bokstaversord igjen som er vanskeligere enn det kan se ut til.

Annonse

Skrevet

Så fremt pseudonymet kommer fra en del av et land som tidligere var større. så er Oslo-Asker i boks, bokstavelig talt. Takker dere for flott hjelp.

God påske !

Skrevet

Jeg har begynt å abonnere på Hjemmet og er nybegynner med Mesteren.Har fulgt med på denne siden noen uker og skjønner at man kan be om hjelp uten å si for mye.Hjelpen skal vel bare være såpass at man så kan greie seg på egenhånd videre. Det er jo det som er gøy med kryssord.

Men når alt står stille, da er det kanskje på tide å be om litt assistanse.Jeg holdt på hele gårsdagen og så halve natta for å finne ut av et ord for å komme videre. Det gjelder OST. Er dette verb eller mat ? Jeg har som andre bokstav tilsvarende andre i sirene og som fjerde bokstav lik tredje i sirene. Stemmer dette ?

Det blir jo lett forrvirrende når det i SNL står at "det" ER EN TYPE BINDEVEV, mens det i Medisinsk ordbok står at "det" FINNES I BINDEVEV !!

Artikkelen i SNL er vel hentet fra SML (Store medisinske leksikon).

naj

Skrevet

Til naj.

Løsningen står ikke i medisinsk ordbok under ordnett hos meg.Mener du papirutgaven. Jeg fant min løsning på google.

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Elna.

Du finner løsningen i Medisinsk ordbok om du tar høyde for at der skrives FINNES hvor stikkord lyder FINS.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hadde ikke sett at med.ordb. hadde falt ut de siste dagene.Har ordnet det med forlaget nå. Takk for hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...