Gå til innhold

Hjerneknuser'n 3/09

Anbefalte innlegg

Gjest erlingolav
Skrevet

Jeg sliter med et par ord på midten nederst. Takknemlig om noen kan gi meg en bekreftelse på om mine bokstaver er riktige:

64V:(blomst)=K_E_O_

58L:(Imponerende)=_R_O_I_S

Fortsetter under...

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Erlingolav.

Din O er feil.

Mvh Skjye.

Gjest erlingolav
Skrevet

Hei Skjye. Takk for oppklaring! Antar det skal være N da, men da finner jeg ingen blomst som passer. Gruble, gruble...

Gjest Skjye
Skrevet

Hei igjen, Erlingolav.

Den type blomst i overført betydning vi her har med å gjøre finnes bekreftelse til i Norsk ordboks opplistede synonymer til løsningsordets bet.3.

Mvh Skjye.

Gjest Stein
Skrevet

Hei Skjye. Takk for oppklaring! Antar det skal være N da, men da finner jeg ingen blomst som passer. Gruble, gruble...

Hei, Erlingolav.

Imponerende er et helt vanlig ord vi bruker om noe. Du finner betydningen av det i dem fleste ordbøker. Ps ikke bruk N.

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Stein.

Den tidligere omtalte O er felles bokstav til de to løsningsord, og Erlingolav bør således ubetinget beholde sin N.

Mvh Skjye.

Annonse

Gjest erlingolav
Skrevet

Ai, ai, der var'n jo! Puh - da er hjernen knust denne gangen også - tror jeg.

Tusen takk til Skjye! Jeg gransket Norsk Ordbok opp og ned i går, men klarte å overse nederste linje. Da går vi tilbake til det opprinnelige ordet i 58L, selv om den runde maten ikke er så veldig imponerende i mine smaksorganer, hehe..

Skrevet

Hei igjen, Erlingolav.

Den type blomst i overført betydning vi her har med å gjøre finnes bekreftelse til i Norsk ordboks opplistede synonymer til løsningsordets bet.3.

Mvh Skjye.

hei skjye

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at vi her snakker om en overført betydning av "blomst". Jeg er også enig i at betydningen finnes nevnt i en synonymordbok.

Det jeg derimot er sterkt uenig i, er at det finnes i betydning nr. 3 i Norsk ordbok. Norsk ordbok har, så vidt jeg kan se, bare to betydninger, og ingen av dem dekker løsningsordet.

iver

Skrevet

Ai, ai, der var'n jo! Puh - da er hjernen knust denne gangen også - tror jeg.

Tusen takk til Skjye! Jeg gransket Norsk Ordbok opp og ned i går, men klarte å overse nederste linje. Da går vi tilbake til det opprinnelige ordet i 58L, selv om den runde maten ikke er så veldig imponerende i mine smaksorganer, hehe..

Norsk Ordbok svarordet 1..2....3.viktigste del:.... - SYN 2...3. spørreordet,...

arne

Innlegg redigert. (03-31-09 17:08)

Gjest Skjye
Skrevet

hei skjye

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at vi her snakker om en overført betydning av "blomst". Jeg er også enig i at betydningen finnes nevnt i en synonymordbok.

Det jeg derimot er sterkt uenig i, er at det finnes i betydning nr. 3 i Norsk ordbok. Norsk ordbok har, så vidt jeg kan se, bare to betydninger, og ingen av dem dekker løsningsordet.

iver

Hei, Iver.

Her forekommer det meg at du refererer til oppslagsordet blomst i Norsk ordbok.

Leser du mitt innlegg litt nøyere, vil du se at jeg skrev løsningsordets bet.3.

Mvh Skjye.

Skrevet

hei Skjye

Jeg har lest innlegget ditt litt nøyere, og du har så rett så rett!

iver

Skrevet

Norsk Ordbok svarordet 1..2....3.viktigste del:.... - SYN 2...3. spørreordet,...

arne

Innlegg redigert. (03-31-09 17:08)

Jeg har nok fått "Hjerneknuser'n" i havn, men lurer fælt på hvordan dere bruker Norsk ordbok. På nett? Eller i papirutgave?

Logget meg inn etter denne kommunikasjonen her, men finner ikke fram. Hjelp å få? Hadde jo vært flott med et nytt søkeområde!

Skrevet

Hei, Iver.

Her forekommer det meg at du refererer til oppslagsordet blomst i Norsk ordbok.

Leser du mitt innlegg litt nøyere, vil du se at jeg skrev løsningsordets bet.3.

Mvh Skjye.

Norsk ordbok finner du gratis på www.ordnett.no

Brukerveiledning finner du under Nyttige linker her på NKL.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...