Gjest Stein Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Registrerer at vi er kommet i uke 11. og fremdeles ingen ny søkemotor i snl. Har vi blitt holdt for narr? Fungerer ikke dette bør snl eksluderes fra alle vanskelige kryssord. dvs: Mesternøtta, nøtta, utfordringen, mesterkryss og andre høye vanskelighetsgradskryssord. Denne søkemotoren fungerer ikke for kryssordløsere.
Gjest frank Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Selvfølgelig irriterende at de ikke har greidd å lage en funksjonell søkemotor for Snl. De kunne jo for eksempel gjort noe så enkelt og forunftig å spørre noen erfarne X-ordløsere om råd og tips. CS f.eks ville vært en god kandidat tipper jeg. Men vi greide da vitterlig å løse X-ord FØR både internett og søkemotorer fantes, så man får vel en stund prøve seg på gamlemåten kanskje?
Gjest Stein Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Til frank. Det er riktig at kryssord kan løses på gamlemåten. Men da må dem kutte ut snl internett utgave å heller benytte. Ordnettbøkene på internett: riksmålsordboka, norsk ordbok, fremmedordbok, synonymordbok, evt. andre. bokmålsordboka. Søkemotoren der fungerer mye bedre.
Gjest nina Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Hei Stein! Både Mesternøtten, Nøtten og UF lar seg løse med dagens snl. I MN var det kun stikkordet "ligger i tettstedt i Hedmark" jeg ikke klarte å finne i snl, men måtte bruke andre midler. I UF var det stikkordet "tidligere navn på by" jeg ikke kunne finne i snl. Men, selvfølgelig tok det mye lenger tid å løse all den tid en kun får 100 treff i hvert søk. Nina
Gjest Stein Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Til Nina. Greit det Nina, men fremdeles kan ikke bokstavsøk gjøres som har vært essentielt med snl. Dessuten bommer søkemotoren på veldig mye som ikke den forrige gjorde. Vi bruker mere tid på artikler der leksikonet finner fram unyttige sider. eks. jeg søkte på "by nær slott" og fikk Fram masse vås av ordet nær. Søkte jeg på Slott? Nær? fikk jeg en masse forfattere som hadde ordet nær i seg men ikke slott! Helt håpløst. Greit jeg må finne en annen vei å gå men søkemotoren er bånn i bøtta! Og jeg vet mange er enig med meg. Cs. du må forandre under "nyttige linker" Hvordan søke i snl opptil dagens plattform.
Gjest nina Skrevet 11. mars 2009 Skrevet 11. mars 2009 Jeg er helt enig i det du skriver. Men, magefølelsen for at ting blir så veldig mye bedre er ikke til stede hos meg hverfall. Ut fra det som allerede er gjort så har Kunnskapsforlaget med all tydlighet demonstrert at de ikke tar hensyn til massen kryssordabonnenter. Det jeg lurer veldig på er at tidligere så fikk vi veldig ofte opp 50 sider og mer enn 1000 treff. Nå får vi 100 treff. Hvor er så de andre 900? De skulle jeg ha likt å komme i kontakt med. I en del av de oppgavene du nevner så har jo det meste av stikkordene som er hentet fra SNL lagt i FRITEKST. Disse har jo aldri vært søkbar med bokstaver. De stikkorden som ligger som oppslagsord og i nøkkelord får du ved å bruke kyrssordhjelpen på Ordnett. Slik tingene nå er så betaler jeg glatt noen 100-lapper i året for å få abonnere på den gamle versjonen. Men så er det dette med oppdatering av to leksika da? Nina
Gjest iver Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Jeg gjentar herved mitt innlegg fra underliggende diskusjon. Dere som er mest aktive,- GJØR noe!! Forfatter: iver (---.bb.online.no) Dato: 03-08-09 23:58 cs I respekt for din datakunnskap! Disse omvegsvariantene tror jeg neppe at selveste programmereren for SNL (hvis de da HAR noen) er klar over. Håper at SNL har en "sideobservatør" som kan lese dette, eller at de gjøres oppmerksomme på sine amatørfakter i forhold til oss kryssordløsere. TENK om de kunne skjele litt til gamle Fokus-programmeringen. Gammel, men funksjonabel. Eller for den del, ta kontakt med programmereren for NKL. Eller for den del, ta kontakt med deg! iver
Gjest Dag. Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Hei alle sammen. Hyggelig at du er tilbake på siden ,Iver.-Etter det mine bekjente i Kunnskapskapsforlaget kan fortelle,vil den gamle søkemotoren være tilbake i løpet av fjorten dager.Dette er en innkjøringsperiode som sikkert kunne vært gjort mere elegant.-Hvorfor dette "hylekoret" og alle "Petter Smart"-løsningene skal komme med en gang noe ikke fungerer ,skjønner ikke jeg.De fleste av oss som løser kryssord har jo papirutgaver av det "meste".-Ta det med ro og alt vil løse seg til det beste for alle parter.-Selv har jeg virkelig hatt gleden ved å bruke den gamle "dampmetoden".Tidkrevende.-Ha fortsatt en hyggelig "kryssordperiode" og ta alt på best mulig måte.Ingen er feilfrie.
Gjest Bjarne Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Jeg er helt enig i det du skriver. Men, magefølelsen for at ting blir så veldig mye bedre er ikke til stede hos meg hverfall. Ut fra det som allerede er gjort så har Kunnskapsforlaget med all tydlighet demonstrert at de ikke tar hensyn til massen kryssordabonnenter. Det jeg lurer veldig på er at tidligere så fikk vi veldig ofte opp 50 sider og mer enn 1000 treff. Nå får vi 100 treff. Hvor er så de andre 900? De skulle jeg ha likt å komme i kontakt med. I en del av de oppgavene du nevner så har jo det meste av stikkordene som er hentet fra SNL lagt i FRITEKST. Disse har jo aldri vært søkbar med bokstaver. De stikkorden som ligger som oppslagsord og i nøkkelord får du ved å bruke kyrssordhjelpen på Ordnett. Slik tingene nå er så betaler jeg glatt noen 100-lapper i året for å få abonnere på den gamle versjonen. Men så er det dette med oppdatering av to leksika da? Nina Hei, Stein! (og alle andre som er engasjert i dette) Jeg er helt enig i dine synspunkter! Vi må ikke la dette bli en diskusjon om det fortsatt er mulig å løse kryssord eller ei. Det vi fortsatt må understerek overfor Kunnskapsforlaget er at DETTE FINNER VI OSS IKKE I!. Nina har jo i tidligere innlegg hevdet at med dagens "system" er vi tilbake i steialderen. Til orientering kan jeg forøvrig gi følgende tilleggsinformasjon: Den 7. d.m. sendet jeg følgende mail til Rolf Karlsen i Kunnskapsforlaget: " Hei! Takk for tilbakemeldingen den 26 fm. Som tidligere abonnent har jeg vært flittig bruker av SNL siden lanseringen den 25. fm. Det er en del forskjeller fra det jeg har vært vant til fra abonnementstiden, men mye av dette er vel en tilvenningssak. Uke 11 nærmer seg, og vi er MANGE som som med forventning ser frem til en forbedring av søkemulighetene. Håper dette snart vil være i orden. Jeg har et spørsmål: Vil dere informere om dette når det er på plass, samtidig som dere også gir relevant informasjon om søkemuligheter og søkeprosedyrer - sammenlignet med det som f. eks. i dag gjelder for oppslagsverkene i Ordnett? Jeg savner et forum på siden deres hvor vi kan stille spørsmål og få svar, og hvor dere også kan gi relevant informasjon. Jeg har videre et annet spørsmål: Tidligere var det et klart skille mellom treff i artikkelnavn (som ble prioritert alfabetisk først) og treff som forekom inne i artiklene. ("gråsladdet" treff). Oppslag var tilgjengelig i inntil 1000 treff (artikler). Ved søk i dag har jeg erfart at antall treff er maksimum 100!!, og jeg kan heller ikke se noen systematikk når det gjelder prioriteringen av treffene. Vil dere endre dette slik at det blir som tidligere? Hvis dere mot formodning ikke gjør dette, hvorledes vil da prioriteringen av de 100 treffene som vises være i forhold til de f. eks. 900 som ikke blir vist? Til slutt: Du henviser i din tilbakemelding til kryssordhjelpen på Ordnett. Etter min mening er dette en meget mangelfull tjeneste. For det første er det mye irriterende "søkestøy" på treff fra ordbøkene. I tillegg til grunnordene er det en mengde ulike bøyningsformer for de samme ordene. (bestemt form, flertallsform, genetiv osv.) Det er videre kun treff på artikkelnavn, ingenting fra artikkelteksten. Dette er vel også noe man kunne gjøre langt bedre? Jeg håper på en tilbakemelding på dette. Vennlig hilsen Bjarne Pettersen " Resultatet av denne mailen: INGEN TING!! Verken Karlsen eller andre i Kunnskapsforlaget synes visst at dette er noe å svare på. Jeg skulle ønske at flere andre ville "plage" Karlsen med lignened spørsmål. Han har jo svart meg tidligere på en rekke spørsmål jeg stilte etter lanseringen av SNL. Han synes kanskje at det får være nok, og at det er meg han er spesielt sur på. VI GIR OSS IKKE!! Vennlig hilsen Bjarne
Gjest Bjarne Skrevet 12. mars 2009 Skrevet 12. mars 2009 Hei, igjen! En time etter mitt forrige innlegg tikket endelig (etter 5 dager) et svar inn fra Rolf Karlsen. Jeg deler den informasjonen han gir med dere og siterer hans mail nedenfor: "" Hei igjen! Vi håper inderlig at dere vil merke forbedring når det nye søket er på plass i SNL! Dessverre har vi ikke muligheten til å varsle pr. epost. Prioritering i trefflisten er bl.a. noe vi vil gjøre endringer i, men jeg kan ikke beskrive det datatekniske som ligger bakom. Det vil komme en egen side i håndboken (http://www.snl.no/.hjelp/H%C3%A5ndbok) som forteller om søketeknikker i SNL, og her kan man også diskutere. Vi er glad for tilbakemeldinger på søkefunksjonalitet, men det er mange til dels motstridende hensyn å ta, så vi håper at et diskusjonsforum kan belyse dette på en god måte. Når det gjelder kryssordhjelperen på Ordnett er vi klar over at den har noen svakheter. Det er ikke utenkelig at vi gjør forbedringer også på denne, uten at jeg vil komme med noen løfter om når. Beste hilsen Rolf Karlsen "" Vi får fortsatt smøre oss med litt tålmodighet. Vennlig hilsen Bjarne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå