Gå til innhold

Mesterkryss 10

Anbefalte innlegg

Gjest Gunnhild
Skrevet

Begynner bagatell på samme som bokser og begynner plagg på en vokal ? Takker for hjelp.

Fortsetter under...

Gjest Aksel
Skrevet

Hei Gunnhild!

Ja på ditt første spørsmål. Nå er det to "Plagg" i oppgaven, men uansett hvor er svaret nei.

Lykke til!

Vh

Aksel

Gjest Gunnhild
Skrevet

Takker Aksel.Har iallefall fått den bekreftelsen.Har holdt på i tre dager med dette hjørnet.Har 10 plagg,19 skikk,10 oldtidsbyer,10 fortegnelser og 11 studenter.Dette har jeg prøvd å sette sammen systematisk uten å få mer enn 3 ord til å gå opp. For å eliminere noen av mine alternativer spør jeg om det er noen av disse 5 løsningsordene som ikke står her i NKL.

Gjest Aksel
Skrevet

Begynner bagatell på samme som bokser og begynner plagg på en vokal ? Takker for hjelp.

Hei igjen!

Med legio valg som står til disposisjon er dette hjørnet krevende for å få til å gå opp. Og enda må man bringe inn flere for å lykkes med komplett løsning.

Av de fem spørreordene du lister opp, kan to hentes direkte fra NKL, og ett til med omskrivning. For gjenstående to må man til andre kilder for å matche.

Lykke til!

Vh

Aksel

Gjest Aasta
Skrevet

Det er vel flere hjørner vi strever med denne gangen og slik liker vi.Men når alt ser ut til å stoppe og man gang på gang stoppes , er det fint med noen små puff. Og jeg håper på noen puff nå. Vi får opplyst at to løsninger i øverste venstre hjørne finnes i NKL og et ord med omskrivning. Er sistnevnte oldtidsbyen ? Og de som ikke finns i NKL er plagg og studenter?

Gjest Aksel
Skrevet

Hei Aasta!

"Oldtidsby" går inn uten videre. "Plagg" er i prinsippet svarord og spørreord i NKL. For "Studenter" må man konsultere en annen, kjent kilde for å avsløre løsningen på.

Lykke til!

Vh

Aksel

Annonse

Skrevet

Da er det nok flere løsninger i dette hjørnet, noe som ikke er uventet med så åpne stikkord. Min student står i NKL. Med min løsning var dette et helt greit hjørne med en liten nøtt knyttet til plagget.

Innlegg redigert. (03-03-09 19:07)

Gjest Odd Egil
Skrevet

Min student står også her i NKL, men kun i eintal. Bekreftelse på fleirtalsforma fann eg i NRO.

Gjest Aasta
Skrevet

Jeg takker Aksel, cs og Odd Egil for flotte kommentarer slik at jeg har kommet videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...