Gå til innhold

Nye SNL på lufta

Anbefalte innlegg

Gjest Aasta
Skrevet

Jeg har prøvd tegnet | som cs sier istf eller og de fire versjonene av myteforsker. Ingenting kommer opp.Derimot eller og de fire gir følgende resultat : 6 artikler,mest medisinske, samt 6 henvisninger til romaner etc. Men jeg finner ingen myteforsker blant noen av disse 12. Prøver jeg med en og en versjon av de fire , finner jeg nevnt to personer,en som begynner på B og en på F hvorav sistnevnte muligens kan passe inn. På rett vei ?

Fortsetter under...

Skrevet

Merk setningen under på følgende måte:

1) Klikk foran m i myteforsker i setningen under med musa

2) Dra musemarkøren over setningen fra venstre til høyre mens man holder venstre musetast nede (hele setningen merkes)

3) Hold CTRL-tasten nede og trykk C (hele setningen kopieres)

4) Klikk i søkefeltet i SNL

5) Hold CTRL-tasten nede og trykk V (hele setningen limes inn)

6) Klikk på SØK i SNL

Da får du opp 1 treff på ordet MYTE

7) Klikk på artikkelen MYTE (hele artikkelen vises)

8) Hold CTRL-tasten nede og trykk på F (I Internet Explorer kommer det nå opp et felt der det står Finn: nede i venstre hjørnet, i Opera kommer det opp et felt som heter Søk etter)

9) Skriv MYTEFORSKER i feltet FINN (IE) eller SØK ETTER (OPERA)

10) Funn av ord(deler) som består av MYTEFORSKER markeres med annen farge og man kan lese teksten i umiddelbar nærhet av funnene.

DETTE ER SØKESTRENGEN SOM REFERERES TIL SOM SETNINGEN UNDER:

myteforsker|myteforskeren|myteforskere|myteforskerne

Innlegg redigert. (03-01-09 11:05)

Gjest randi
Skrevet

hei cs.

Imponert over hvor greit det gikk å følge instruksjonen din,egentlig.("Selv mor klarte det.")Takk til deg!!

Greit med tips for hvordan man søker snl nå,for det er jo blitt mer tungvint,i alle fall før man lærer dette nye å kjenne.

Mvh Randi

Skrevet

Nå er tydeligvis søkemotoren under forandring. Nå fungerer søket myteforsker*. Også søket "Mircea Eliade" fungerer. Fremdeles er det mye søkestøy i artikkelnavn og neste-funksjonen svikter m.m., men det ser ut som søkemotoren er på vei til det bedre...

Gjest Aasta
Skrevet

Takker både Tone og Alf for hjelp og så cs for formidable og flotte instruksjoner. Syns det er bra at flere trår til når vi ber om hjelp. Håper noen sier fra hvis det bli mulig å søke med blindbokstaver igjen.(For kryssordhjelpen i ordnett holder dårlig,dessuten er det så mye "støy" der,spesielt alle bøyningsformene og genitiv.)

Skrevet

Bruk () ved søk på sammenhengende ord.

Eks. (født i stavanger)

Annonse

Gjest Stein
Skrevet

Nå virker "nesten" bokstavsøk.

eksempler fra Utfordringen allers K&T nr 3.

Ido_u* Gir svar mente du Idoru? som er løsningsordet.

Ti_sit* gir svaret mente du Tilsit? Som er slagstedet. osv.

Dermed virker _tegnet på noen ord med trunkering bak ordet får du opp spørsmål om "du mente dette ordet"?

Dermed begynner søkemotoren å ta litt form.

Fremdeles mange ord den ikke finner. Men det er en bedring fra sist gang.

Skrevet

Søkemotoren har en NEAR-funksjon, men det hjelper ikke all verden. Dog er man lovet et løft i uke 11 (neste uke) så får man se. Foreløpig kan jeg skissere en liten søkeveileder som følger:

Søk i nye SNL

Nettsted: http://www.snl.no

Database:

Store norske leksikon inneholder artikler som kan deles i følgende elementer:

Artikkelnavn: Artikkelens navn eller overskrift markert med blå tekst med understreking

Forklaringstekst: Tekst umiddelbart etter artikkelnavnet som inneholder bl.a. etymologi og uttale. Forklaringsteksten synes ikke i trefflisten, kun når hele artikkelen vises.

Fritekst: Teksten under artikkelens navn. Friteksten kan inneholde ord i kursiv (nøkkelord) og lenker (artikkelnavn).

Boolske operatorer:

AND (OG): Tegnet [blank] eller mellomromstasten om man vil

Søkestøy (dvs. treff som ikke burde ha vært treff):

Artikler som inneholder minst et av ordene i artikkelnavnet. Sorteringen av treffene er dessverre slik at søkestøyen kommer først.

Eksempel:

Søk: nazistisk innenriksminister

Resultat: 6 treff

Søkestøy: 1 treff (artikkelen innenriksminister)

OR (ELLER): Tegnet | (som man finner øverst til venstre under paragraftegnet)

Søkestøy: Ingen

Eksempel:

Søk: krigsflyver|krigsflyveren|krigsflyvere|krigsflyverne

Resultat: 2 treff

Søkestøy: Ingen

Eksakt søkestreng:

For søking etter en streng bestående av ett eller flere ord kan søkestrengen starte og avslutte med parentesene ( ), [ ] eller { }.

Søkestøy: Artikler som inneholder minst ett av ordene i søkestrengen kommer med som søkestøy, men sorteres heldigvis til slutt.

Eksempel:

Søk: (etablert 1956)

Resultat: 5 treff; fiskersamvirket og USA-dans er 2 reelle treff

Søkestøy: 3 treff som inneholder 1956 i artikkelnavnet

Jokertegn:

Jokertegnet * fungerer som jokertegn for ingen til mange tegn, men kun på slutten av søkestrengen. En søkestreng kan kun inneholde ett jokertegn og da som siste tegn.

Eksempel:

Søk: krigsflyver*

Resultat: 2 treff (de samme som i eksempelet under ELLER)

Muligens finnes det flere ting som fungerer slik at det kan benyttes i kryssord, men dagens SNL har helt klart en uferdig søkemotor som er nødt til å forbedres. I mellomtiden kan man jo se litt til våre språknaboer i syd (Danmark) som er i gang med en lignende prosess med sitt nasjonalleksikon. Her fungerer også jokertegnsøk med ? (dog ikke som første tegn i et ord) og *. Lenken er http://www.denstoredanske.dk

Innlegg redigert. (03-08-09 17:31)

Skrevet
  - skrev (På 25.2.2009 den 1.48):

Fullstendig enig, dette ser ikke bra ut

cs

I respekt for din datakunnskap!

Disse omvegsvariantene tror jeg neppe at selveste programmereren for SNL (hvis de da HAR noen) er klar over.

Håper at SNL har en "sideobservatør" som kan lese dette, eller at de gjøres oppmerksomme på sine amatørfakter i forhold til oss kryssordløsere.

TENK om de kunne skjele litt til gamle Fokus-programmeringen.

Gammel, men funksjonabel.

Eller for den del, ta kontakt med programmereren for NKL.

Eller for den del, ta kontakt med deg!

iver

Skrevet
  - skrev (På 24.2.2009 den 22.12):

Jeg har så vidt testet denne nye versjonen, men førsteinntrykket er

skremmende for oss kryssordløsere!

Elendig søkemotor og Kryssordhjelperen fungerer dårlig!

Jeg er spent på kommentarer fra dere andre.

Sven

Innlegg redigert. (02-25-09 00:09)

test

Skrevet

Spent på om det kom noe fornuftig ut av testen?-Kanskje er det et spill for galleriet.-Hva har dere i Kunnskapsforlaget prøvd ut eller har jeg gått fem på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...