Gå til innhold

Nye SNL på lufta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så vidt testet denne nye versjonen, men førsteinntrykket er

skremmende for oss kryssordløsere!

Elendig søkemotor og Kryssordhjelperen fungerer dårlig!

Jeg er spent på kommentarer fra dere andre.

Sven

Innlegg redigert. (02-25-09 00:09)

Fortsetter under...

Gjest meretel
Skrevet

Fullstendig enig, dette ser ikke bra ut

Gjest Per Roger
Skrevet

Jeg er helt enig. Få den gamle tilbake. Men en annen ting. Nå som denne har blitt gratis. Hva med vi som nettopp har fornyet og betalt abbonementet??

Per Roger

Skrevet

Sven

Dette var stusslig, håper det skal videreutvikles.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Ja, her var det mange fakta- og skrivefeil

Skrevet

Angående SNL. Syns Det ser vel uferdig ut. Og jeg tror nok dette bare er slik foreløpig. Ser at flere å flere ord kommer nå. Så igjen er det vel bare å smøre seg med tålmodighet. Likte at alle ordene kommer opp på det du søker + varianter. Men vi kan enda ikke søke med ukjente bokstaver og enkelte ord kommer ikke frem ved kryssordhjelpen i ordnett . Håper dette ordnes snart.

Innlegg redigert. (02-26-09 03:01)

Annonse

Skrevet

Sven

Hei, alle dere "som strever og har det tungt" med gratisutgaven av SNL. Jeg tror jeg vil begynne med å sitere fra Sveins første innlegg om denne saken: "Dette virker skremmende for oss kryssordløsere". Jeg vil si det så sterkt: Her er det jo nesten ingen ting som fungerer slik vi var vant til som betalende abonnenter: Søk med blindbokstaver (eks. _E_E_T), sammensatt ordsøk (eks. +etablert +1988), strengsøk i gåseøyne (eks. "født i Paris"), trunkert søk (eks. administrasjons*), avansert søk (finner ingen mulighet for dette) "gråsladdingen" av ord som ved søk fremkommer inne i en artikkel

Jeg har gjort en rekke forskjellige søk, bl. a. testet to nøkkelord fra siste Allersnøtta. 1: KORT FJORDARM. Tidligere søk på "kort fjordarm" ga greit svar: Amlabukta. Tilsvarende søk i "nye" SNL gir 100 treff. På første siden får jeg opp de 6 første, bl. a. en del fjordarmer av forskjellig lengde og bredde, men ingen gir meg løsningen og ingen inneholder strengen "kort fjordarm". Når jeg trykker på "vis neste side" får jeg beskjed om at "søket er tomt". Jeg får altså frem de 6 første av i alt 100 treff! 2: HADDE ET FREMSTØT FOR 35 ÅR SIDEN. Tidligere søk på +fremstøt +1974 ga greit svar: HESSBREEN. Ved tilsvarende svar i dag får jeg ett treff "Satellittkon-

vensjonen av 1974". Årstallet stemmer jo, men atikkelen inneholder ikke ordet "fremstøt" Dette er jo håpløst!! Jeg har tatt opp problemene med en av mine "gamle" kontaktpersoner i Kunnskapsforlaget. Han har tydeligvis ikke mer med dette å gjøre, men har oversendt mailen til "redaktør av nettstedet". Redaktøren bekrefter på mail i dag at det er riktig at "vi vil forbdre søket vårt, og har sagt at dette skal skje innen uke 11". Men så sier han videre: "Om det vil tilfredsstille alle kravene som kryssordløsere stiller til et godt søk, det kan vi ikke love, men bedre blir det! Uansett så har vi jo kryssordhjelpen på Ordnett. Vennlig hilsen Rolf Karlsen - redaktør, elektronisk publisering". Kryssordhjelpen gir jo bare svar på artikkelnavn og er null verd når det gjelder ord inne i artiklene. JEG SYNES DETTE IKKE SER SÆRLIG LOVENDE UT!! Hvis dette ikke forbedres radikalt vil jo "Kryssord-Norge" forandre seg. både for kryssordforfattere og vi kryssordløsere som våger oss på de aller vanskeligste "nøttene". Jeg håper at flere kommer "på banen" med innlegg om disse problemene, slik at vi får frem flere synspunkter og erfaringer. Til slutt en oppfordring: La Rolf Karlsen få høre fra dere. Jo flere jo bedre!

Vennlig hilsen Bjarne.

Skrevet

Hei Bjarne, og alle andre som løser kryss med SNL som hjelpemiddel.

Kan vi ikke gjøre som de gjør i utlandet når en er misfornøyd med noe og vil ha en endring.

Da skrives det en mail som sendes til eks. antall personer for så å sendes til rette vedkommende. Nå er kanskje dette litt vanskelig i her, i og med at vi ikke vet alle som bruker SNL.

Men, med alle de clustere som er rundt om så skulle ikke dette være noe problem egentlig.

Ev. så får vi skrive til Kunnskapsforlaget alle som en og be om å få kontigenten for ev. SNL og Ordnett tilbakebetalt for de mnd, vi ikke har bruk for den.

Dersom Kunnskapsforlaget ikke kan gi oss tilbake et skikkelig søkeverktøy i kryssammenheng så er vi tilbake til STEINALDEREN i Norge. Og SNL som skal være nyskapenede? Nei, nå undres jeg sterkt.

Skrevet

Hei, Sven!

Beklager, Sven - jeg refererte til Sveins innlegg i mitt forrige innlegg. Det skulle selvfølgelig være deg - SVEN.

Vennlig hilsen Bjarne

Skrevet

Til Nina og Bjarne:

Jeg støtter fullt ut en eventuell aksjon mot SNL, men jeg foreslår at vi

venter med eventuelle fremstøt inntil vi har sett hvordan det fremtidige søkeverktøyet (uke 11) fungerer for oss kryssordløsere.

Sven

Skrevet

Uke 11,

jo det er vel etter kalenderen noe sånt som halvannen uke til.

SNL og Kunnskapsforlaget skulle aldri ha konventert når de ikke hadde søkegode plattformer.

De usatte jo konverteringen 01.01. og det burde de har gjort nå også.

Har i kveld klart å løse 2/3-deler av A-nøtten men noe mangler, så det går fremdeles an å løse, men......

Men, det er jo foruroligende med en tilbakemelding som sier at kryssordløsere kanksje ikke vil bli fornøyd/at søkeverktøyet som kommer ikke er like bra som det vi hadde.

Nina

Innlegg redigert. (02-27-09 08:53)

Skrevet

Hei, alle dere "som strever og har det tungt" med gratisutgaven av SNL. Jeg tror jeg vil begynne med å sitere fra Sveins første innlegg om denne saken: "Dette virker skremmende for oss kryssordløsere". Jeg vil si det så sterkt: Her er det jo nesten ingen ting som fungerer slik vi var vant til som betalende abonnenter: Søk med blindbokstaver (eks. _E_E_T), sammensatt ordsøk (eks. +etablert +1988), strengsøk i gåseøyne (eks. "født i Paris"), trunkert søk (eks. administrasjons*), avansert søk (finner ingen mulighet for dette) "gråsladdingen" av ord som ved søk fremkommer inne i en artikkel

Jeg har gjort en rekke forskjellige søk, bl. a. testet to nøkkelord fra siste Allersnøtta. 1: KORT FJORDARM. Tidligere søk på "kort fjordarm" ga greit svar: Amlabukta. Tilsvarende søk i "nye" SNL gir 100 treff. På første siden får jeg opp de 6 første, bl. a. en del fjordarmer av forskjellig lengde og bredde, men ingen gir meg løsningen og ingen inneholder strengen "kort fjordarm". Når jeg trykker på "vis neste side" får jeg beskjed om at "søket er tomt". Jeg får altså frem de 6 første av i alt 100 treff! 2: HADDE ET FREMSTØT FOR 35 ÅR SIDEN. Tidligere søk på +fremstøt +1974 ga greit svar: HESSBREEN. Ved tilsvarende svar i dag får jeg ett treff "Satellittkon-

vensjonen av 1974". Årstallet stemmer jo, men atikkelen inneholder ikke ordet "fremstøt" Dette er jo håpløst!! Jeg har tatt opp problemene med en av mine "gamle" kontaktpersoner i Kunnskapsforlaget. Han har tydeligvis ikke mer med dette å gjøre, men har oversendt mailen til "redaktør av nettstedet". Redaktøren bekrefter på mail i dag at det er riktig at "vi vil forbdre søket vårt, og har sagt at dette skal skje innen uke 11". Men så sier han videre: "Om det vil tilfredsstille alle kravene som kryssordløsere stiller til et godt søk, det kan vi ikke love, men bedre blir det! Uansett så har vi jo kryssordhjelpen på Ordnett. Vennlig hilsen Rolf Karlsen - redaktør, elektronisk publisering". Kryssordhjelpen gir jo bare svar på artikkelnavn og er null verd når det gjelder ord inne i artiklene. JEG SYNES DETTE IKKE SER SÆRLIG LOVENDE UT!! Hvis dette ikke forbedres radikalt vil jo "Kryssord-Norge" forandre seg. både for kryssordforfattere og vi kryssordløsere som våger oss på de aller vanskeligste "nøttene". Jeg håper at flere kommer "på banen" med innlegg om disse problemene, slik at vi får frem flere synspunkter og erfaringer. Til slutt en oppfordring: La Rolf Karlsen få høre fra dere. Jo flere jo bedre!

Vennlig hilsen Bjarne.

Og E-mailadressen til Rolf Karlsen var?

Nina

Skrevet

Vennlig hilsen Bjarne.

Hei dere fant nettopp ut. Hvis man tar eksempelet til Bjarne:

"Hadde et fremstøt for 35 år siden" Erstatt + tegnet med et spørsmåltegn.

?fremstøt ?1974 gir 6 artikler og der finnes Hessbreen.

Mulig at man må bruke anna tegn enn dem man er vant med.

Pøver å finne ut hvordan man kan søke med blindbokstaver.

Men mulig ? er måten man kan søke i artikler.

Innlegg redigert. (02-27-09 02:15)

Annonse

Skrevet

Vennlig hilsen Bjarne.

Neste eksempel fra Bjarne:

Søker du rett å slett på Kort fjordarm uten noen hermetegn eller prefikser får du opp 6 artikler og Amblabukta er det første.

Så igjen tror jeg vi må først tenke så enkelt som mulig å prøve det. Går ikke det prøve å vri på ordet eller sette ? bakom eller framom.

Skrevet

Uke 11,

jo det er vel etter kalenderen noe sånt som halvannen uke til.

SNL og Kunnskapsforlaget skulle aldri ha konventert når de ikke hadde søkegode plattformer.

De usatte jo konverteringen 01.01. og det burde de har gjort nå også.

Har i kveld klart å løse 2/3-deler av A-nøtten men noe mangler, så det går fremdeles an å løse, men......

Men, det er jo foruroligende med en tilbakemelding som sier at kryssordløsere kanksje ikke vil bli fornøyd/at søkeverktøyet som kommer ikke er like bra som det vi hadde.

Nina

Innlegg redigert. (02-27-09 08:53)

Apropos Allersnøtta nr 10. Heldigvis kunne denne løses uten altfor

mye bruk av SNL. Stikkordet "Slangemenneske" skapte meg masse

bry, men løsningsordet var fornøyelig!

Skrevet

Neste eksempel fra Bjarne:

Søker du rett å slett på Kort fjordarm uten noen hermetegn eller prefikser får du opp 6 artikler og Amblabukta er det første.

Så igjen tror jeg vi må først tenke så enkelt som mulig å prøve det. Går ikke det prøve å vri på ordet eller sette ? bakom eller framom.

Hei, Stein!

All honnør til deg som har klart å "knekke" to av disse problemene. Det synes jo å bety - som du sier - at vi må søke på en en annen måte og prøve å tenke i litt andre baner enn det vi har vært vant til. Men det er jo langt igjen! Og jeg synes jo det er veldig dårlig av Kunnskapsforlaget ikke å informere om eventuelle nye søkeprosedyrer ved lanseringen av denne nyheten. Som Nina er inne på: Lanseringen synes nok å være litt forhastet og for dårlig planlagt. Forøvrig, Nina - jeg har ingen "direkte" mail-adresse til redaktor Karlsen. Jeg foreslår at de som måtte ha noe å fortelle ham, bruker snl.no og "adresserer" mailen til Rolf Karlsen.

Vennlig hilsen Bjarne

Skrevet

Nå har jeg holdt på halve natta for å finne ut av nye søkerprosedyrer og kommet svært kort.Et stikkord som DØDE UNDER EN PINJE hadde vel vært mulig å finne ut av før,nå har det blitt tilnærmet umulig.Jeg har søkt på alle enkle og kompliserte vis uten resultat. Når man innfører nye prosedyrer,så skulle det følge med en omfattende instruksjon fra forlaget.Selvsagt kommer jeg til å sende en mail på mandag,samt ringe Svein Nordrum. Er det noen som har funnet andre søkerprosedyrer enn de som tidligere er oppgitte ?

Skrevet

Jeg tror det jeg fant på Google kan passe.

Alf

Skrevet

Nå har jeg holdt på halve natta for å finne ut av nye søkerprosedyrer og kommet svært kort.Et stikkord som DØDE UNDER EN PINJE hadde vel vært mulig å finne ut av før,nå har det blitt tilnærmet umulig.Jeg har søkt på alle enkle og kompliserte vis uten resultat. Når man innfører nye prosedyrer,så skulle det følge med en omfattende instruksjon fra forlaget.Selvsagt kommer jeg til å sende en mail på mandag,samt ringe Svein Nordrum. Er det noen som har funnet andre søkerprosedyrer enn de som tidligere er oppgitte ?

Jeg vet ikke hvor mange bokstaver, eller hvilket kryssord, men jeg fant noe på 5 bokstaver i snl. Jeg driver og leker og prøver meg frem for å se om jeg får til noe på andre nøtter. Man føler seg jo som den nybegynneren.

mvh Tone

Skrevet

Så lenge man ikke kan søke med trunkering (* til slutt) må man bare søke med alle aktuelle ordformer. Søk først med pinje. I neste forsøk kan man forsøke med pinjetre...

Skrevet

Fikk ikke frem noe ved trunkering eller spørsmålstegn .Gikk bedre med

pinjetre. Men er det noen som har funnet ut om man kan søke med blindbokstaver ? Får ikke dette til verken med ? eller _

Skrevet

Det blir problematisk når man ikke kan foreta bokstavsøk med blindbokstaver.I nederste høyre hjørne av Mester 10 er myteforsker svært vesentlig og uten nevnte bokstavsøk kommer jeg ikke videre.Jeg regner med at vi skal frem til navnet på en slik forsker. Og med så mange alternativer på lære,musikkstykke osv. så trengs bokstavsøk. Jeg vil også sende en melding til snl med krav om å få tilbake gamle prosedyrer.Så får vi håpe.

Skrevet

Man har 2 muligheter for søk i SNL:

1) Ordnett/Kryssordhjelper der man kan gjøre bokstavsøk på de fleste artiklene og et og annet nøkkelord

2) Man må gjøre søket myteforsker|myteforskeren|myteforskere|myteforskerne som erstatter det tidligere søket myteforsker*. | kan tydeligvis benyttes som ELLER

I dette tilfellet fører faktisk begge alternativene fram.

Det er som nevnt lovet bedre søkefunksjoner innen uke 11 og det er også bare å forske i vei med den eksisterende søkemotoren. Foreløpig er altså eller = | og og = mellomrom. Ved og-søk får man med alle artiklene som har et av søkeordene i artikkelnavnet med som søkestøy.

Skrevet

Fikk ikke frem noe ved trunkering eller spørsmålstegn .Gikk bedre med

pinjetre. Men er det noen som har funnet ut om man kan søke med blindbokstaver ? Får ikke dette til verken med ? eller _

Inntil videre kan vi rett å slett ikke søke med blindbokstaver!! Har også prøvd alle mulige kombinasjoner. Oppdaget en ting til. I følge kryssordhjelperen. Tar den med alle ord Med apostrof, tøddel, prefikser o.l.

Men i Ny Utgaven av SNL må f.eks Michelle Lèclare skrives Michelle Leclare for at snl tar det med hvis du bruker kryssordhjelperen på ordnett. Da lurer jeg hvordan det blir med Æ, Ø. Å søk.

Leksikonet ellers virker greit. Du trenger ikke å tenke på apostrof, tøddel osv. det finner Snl ut av. Ting du skrev før i Herme tegn tar også snl med i søket.

Dog er søkemuligheten redusert. Og det er det som er mening med et eletronisk verk. At man skal kunne finne fram i det. Syns Folka har gjort et slett jobb her.

Leksikonet burde ha vært åpnet Når alt var på plass og søkemotoren fungerte. Jeg kaller det et ufullendt verk! Et Slett hastverksarbeid av værste sort!.

Innlegg redigert. (03-01-09 00:44)

Skrevet

Siden det var T. Giske som fikk æren av å slå Tarzanbrøl på brystet ved lanseringen av nye SNL, så er det vel ikke så veldig rart alt har gått rett til "hel".

Dessverre regner jeg ikke med at noen i Ukunnskapsforlaget leser disse sidene, så noen bedring er nok ikke i vente.

Jeg er dessverre intet orakel, ei heller clairvoyant, men magefølelsen sier meg at SNL ikke blir så veldig mye bedre enn dagens.

Mesternøtt 5, jo jeg har vel omsider løst de fleste av ordene Tiger sier vi må ta med en hånd på ryggen. Så var det de ordene SNL ikke lar seg søke i, og som jeg har en sterk mistanke til ikke VIL la seg søke i............

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...