Gå til innhold

Mester 6

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå håper jeg det ikke er stikkordfeil denne gangen. Jeg slet med LUFTVANN forrige gang,men er litt usikker denne gangen.Vi får se hva folket sier etter hvert.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei.

Nei, denne gangen gikk alt veldig greit.

Lykke til!

Skrevet

Hadde stikkordet vært mildvær,hadde jeg fått det til å gå opp med tremateriale.Sistnevnte kan skrives på både norsk og engelsk,men en blanding,som jeg ikke finner belegg for ,hadde fått mild til å gå opp med to like bokstaver. Hvor gjør jeg feil ?

Gjest Gunnhild
Skrevet

Kan noen hjelpe meg med et lite puff for å få til nederste høyre hjørne ? Er den nest siste bokstaven i tremateriale som andre/tredje eller nest siste i ROP ? Da vil det bli lettere å begynne å bla i Tanum for å finne svaret på mild.

Skrevet

Det kan være greit å avvente en leteaksjon etter mild inntil man har fått bekreftet at det ikke er en ny trykkfeil på ferde. Både MILDE, BLI MILD og MILDVÆR ville være greie stikkord. Man får heller ta det litt PIANO (adverb, mild er et adjektiv) imens.

Skrevet

Jeg mente å antyde i mitt innlegg at det kunne være en feil i stikkord også denne uken.Men Owe svarte at det ikke var tilfelle og derfor har jeg jobbet hele helgen med ordene mild/tremateriale uten å komme videre. Når så cs antyder at mild enten skulle vært i flertall eller som verb, ja da sammenfaller det helt med mine antakelser. Jeg håper cs har rett.

Innlegg redigert. (02-03-09 09:02)

Annonse

Skrevet

Vi har vært i kontakt med Hjemmet for å få en oppklaring når det gjelder MILD.Der hevder de at de har belegg for sitt svar gjennom synonymordboka.Et eksempel: Never=skjer. Ikke det ? I følge Hjemmet så.

For never=hender=skjer .....! Et adjektiv kan være lik et adverb,da kan vel et substantiv være lik et verb ? Syns dette er håpløst .Man skal vel ikke gå veien om et "mellomord" for å finne løsningen?

Innlegg redigert. (02-04-09 13:08)

Skrevet

Det stemmer at PIANO (adv.) og MILD (adj.) er naboer i synonymordboken som synonymer til DEMPET (adj. og adv.), men det er i beste fall MILDT som kan bli synonymt med PIANO.

Skrevet

Nå håper jeg det ikke er stikkordfeil denne gangen. Jeg slet med LUFTVANN forrige gang,men er litt usikker denne gangen.Vi får se hva folket sier etter hvert.

Strever med hjørnet oppe til venstre. På luke har jeg: - K - K - - -

Kan noen bekrefte on disse bokstavene er riktige?

Skrevet

Hei, Tiny.

Kun din andre K er riktig.

Mvh Skjye.

Skrevet

Har egentlig ikke lyst til å spørre om hjelp, men har prøvd alle varianter jeg har når det gjelder messe, nest siste bokstav, men kommer ikke lenger. Som nest siste vil jeg helst ha U eller T,, men også E,L,N,R er mulige. Er det noen som vil hjelpe med å eliminere?

Skrevet

Hei, Punky.

Din T stemmer overens med min løsning.

Mvh Skjye.

Skrevet

Skjye, kan jeg få e-mail adressen din, noe jeg ar tenkt på lenge

Annonse

Skrevet

Hei, Punky.

Beveg deg opp til ovenstående innlegg, der du ved å klikke på det blå markerte Forfatter: Skjye så langt mine erfaringer rekker (jeg er riktignok ingen avansert eller strømlinjet data-ekspert) burde få opp mailskjema tilpasset ditt e-post-program som i sin tur vil både kunne lagres derhen og hvorfra om ønskelig sende meg den mail du måtte finne betimelig.

Mvh Skjye.

Skrevet

Tross iherdige forsøk, har ikke lykkes med å finne "luke".

Har: - K - E - - -

Noen tips å få?

Skrevet

Hei Tiny!

Ingen av dine bokstaver går inn. Ikke gjør det vanskeligere enn det behøver å være!

Bemerk Skjyes bekreftelse til deg 6.2.2009, og bygg videre på den. Da har du i hvert fall rekken ---K---. Løsningen er blant annet et ofte brukt uttrykk fra idretten. NRO gir ordet tre definisjoner, hvorav én er "luke".

Lykke til!

Vh

Aksel

Skrevet

Det stemmer at PIANO (adv.) og MILD (adj.) er naboer i synonymordboken som synonymer til DEMPET (adj. og adv.), men det er i beste fall MILDT som kan bli synonymt med PIANO.

cs & co

Det vil si at "mild" i nr. 6 er uløselig hvis vi skal opptre grammatikalsk korrekt. Det hjelper ikke at mild, piano, rolig, soft o.a. andre settes som synonymer til "dempet". Denne menyen av synonymer inneholder både adverb og adjektiv. Men så lenge "mild" er et adjektiv, kan ikke piano gå som løsning. Ei heller "linne" som krever et annet stikkord/spørreord. Jeg har heller ikke skjønt HJEMMETs svar på spørsmålet om dette. Svaret fra dem virker søkt. Men som den ydmyke kryssordløser jeg etter hvert har måttet lære meg å være, kan det hende noen at noen av mine hobbykolleger kan gå ut med en forklaring eller pekepinn om løsning, eller et korrektiv til mitt innlegg. Eller finnes det kanskje et ord jeg ikke kjenner, eller som jeg ikke har funnet i mine kryssordleksika, NKL/snl/ordnett ?

om

Skrevet

Har egentlig ikke lyst til å spørre om hjelp, men har prøvd alle varianter jeg har når det gjelder messe, nest siste bokstav, men kommer ikke lenger. Som nest siste vil jeg helst ha U eller T,, men også E,L,N,R er mulige. Er det noen som vil hjelpe med å eliminere?

om

Du har helt rett i det du skriver. MILD er ikke synonymt med PIANO. Man kan synge PIANO med MILD stemme. Kanskje er det nettopp det man skal gjøre for å legge oppgaven bak seg. Du får nok ikke noen bedre svar enn du alt har fått. Løsningen på MILD er PIANO, men det er feil noe Hjemmet tydeligvis ikke er enig i. Nei, da så... Gå videre til Mesterkryss 7 og gi deg i kast med nye utfordringer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...