Gå til innhold

Mesterkryss 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til greier man å rote det til så mye at timesvis med alternative løsninger ikke fører frem.Jeg har kjørt meg fast og trenger noen små dytt for å fortsette.Får ikke dette med BUSK,KOMMUNE og FERD til å gå opp.Derfor ber jeg først om bekreftelse på at de tilstøtende ord er korrekte. Er andre og femte bokstav i bedrift like ? Og er første og sjette i ussel person like ? Selv om dette iallefall skulle stemme,så står jeg fast. Jeg regner med at kommunen er en av de seks jeg har på kladden,men da passer det ikke med busk og ferd (3 alt.) Noen tips ?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, JAA.

Dine bokstavantagelser vedrørende bedrift og ussel person stemmer overens med min løsning.

Mitt løsningsord til ussel person er imidlertid noe spektulær, ettersom jeg landet på et ord som i NRO, bind III er oppført foran det ord jeg egentlig ville hatt til løsning, men som ikke bringer dette nedre midtparti i boks.

Min begrunnelse for å gjøre dette var at der syntes meg noe gammelkjent over deler av denne oppgave, hvilket etter noen timers betenkning ledet meg til min egen i en krok av mine gjemmer nedstøvede kladd til Mesterkryss 34/04 med tilhørende fasit, der jeg konstaterte at krysningen bedrift/ussel person samsvarte detaljert med min løsning til Mesterkryss 03/09, på nøyaktig samme diagramplassering i de to oppgaver.

Noe godt belegg til denne ussel person-løsning synes ikke å foreligge, og når Teigland i første omgang har brukt denne kombinasjon har jeg mistanke om at han hastig har skumlest det første oppslag (løsningsordet) og i farten mislest definisjonen til det påfølgende oppslagsord slik det fremkommer i NRO, bind III i den tro at det tilhørte førstnevnte.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei Skjye

Har lest ditt nattlige innlegg med interesse, og takker for oppklaringen med denne uslingen. Hadde nemlig også låst meg fast med ordet under som banker, noe jeg nå motvillig har rettet .

Men èn ting er å huske spesielle ord og løsninger fra tidligere, men hvordan er det mulig å finne igjen et nøkkelord i en oppgave utgitt for over 200 nummer siden ? Jeg er sjokkert og imponert !

mvh teie

Skrevet

Av og til greier man å rote det til så mye at timesvis med alternative løsninger ikke fører frem.Jeg har kjørt meg fast og trenger noen små dytt for å fortsette.Får ikke dette med BUSK,KOMMUNE og FERD til å gå opp.Derfor ber jeg først om bekreftelse på at de tilstøtende ord er korrekte. Er andre og femte bokstav i bedrift like ? Og er første og sjette i ussel person like ? Selv om dette iallefall skulle stemme,så står jeg fast. Jeg regner med at kommunen er en av de seks jeg har på kladden,men da passer det ikke med busk og ferd (3 alt.) Noen tips ?

Hei, Teie.

Jeg hadde neppe gjenlokalisert dette spesielle kryssordhistoriske tilfelle dersom her hadde vært tale om "normal" kryssordkombinasjon, for å si det slik.

Ved løsning av Mesterkryss 34/04 gav de overnevnte krysninger samt tilstøtende løsningsord grunnlag for megen spekulasjon, og jeg fant den gang - som i dag - at uansett hvilke alternativer jeg pønsket ut, ville den totale løsning til det nedre midtfelt objektivt sett inneholde minst en feilkombinasjon.

For min del har jeg den (u)vane at jeg regelmessig noterer momenter jeg finner tvilsomme under min praktiske kryssordløsning og sammenholder senere disse med fasit når den tid kommer, i tillegg til (u)rimelig arkivering og langtidslagring av mine egne kryssordkladder som jeg ved senere egnede anledninger (ved en smule spekulering) kan lokalisere og plukke frem fra sine gjemmer, og således med pietet, ærbødighet (og tildels flir) studere mine egne kryssordhistoriske eskapader fra stort antall år tilbake.

Denne min pedantiske tilbøyelighet er vel til syvende og sist årsak til at min klare henvisning til Mesterkryss 34/04 overhodet kunne forekomme, men jeg må samtidig bemerke at jeg tok ikke dette aldeles på sparket; noen timers betenkning og endog søvn var påkrevet før a-ha-opplevelsen var faktum.

Mvh Skjye.

Skrevet

Har jeg fått hjelp,så bruker jeg alltid å takke.Det har jeg gjort direkte til skjye på e-post.Syns alltid det er flott at folk kan hjelpe på en forsiktig måte.Skulle gjerne gjort det litt oftere selv.Jeg må også tilføye at det siste innlegget fra skjye imponerte meg.Har aldri tenkt på å spare på kopier av oppgavene. Men nå er i allefall mester 3 i boks.

Skrevet

Gjør jeg rett i å bruke N i stedet for E i nest siste bokstav i den usle personen, da finner jeg i alle fall brukbare kommuner

Annonse

Skrevet

Hei, Punky.

I egenskap av Mesterkryss-løser burde du ha såpass tillit til egen kryssordløserhabilitet at du etter lesning av og refleksjon omkring de herovenstående innlegg SELV avgjør hvilken bokstav der skal stå i din løsning.

Mvh Skjye.

Skrevet

Er så enig, oppgaven er ferdig. Som deg samler jeg på svar, men ikke oppgaver. Under person har jeg sikkert svar fra de siste tretti år, min N hadde jeg derfra, men ikke konkret fra NRO, der passet E. Satser på min gamle oppgaveløsning. Ha en fortsatt god kveld, hverken jobb eller behandling i morgen så kvelden/natta er min egen.

Mvh. Punky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...