Gjest Sølvi Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Kan det være en feil med SER VIDERE ? Får ikke dette til å gå opp. PS.NÅr jeg tenker etter så har vi vel hatt dette svenske ordet en gang før.Det finns ikke i norske ordbøker. Innlegg redigert. (01-05-09 09:43)
Gjest Yvonne Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Tenkte på deriveres. Kan det stemme? Har ikke sett på dette kryssordet enda...
Gjest Sonja Y Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Hei, Jeg har brukt ordet "redeviser". Finner ikke ordet i ordboka, men ser det brukt ellers. Dersom dere søker på ordet i eksempelvis Kvasir, vil dere få flere treff. Hilsen Sonja Y
Gjest TerjeH Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Kan det være en feil med SER VIDERE ? Får ikke dette til å gå opp. PS.NÅr jeg tenker etter så har vi vel hatt dette svenske ordet en gang før.Det finns ikke i norske ordbøker. Innlegg redigert. (01-05-09 09:43) Igjen dukker dette obskure ordet opp i Puslekryss. Det ble vel brukt 2 eller 3 ganger i fjor. Terje
Gjest Sølvi Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Nei,Yvonne.Ditt forslag stemmer ikke.Bokstavene er ?e?e?i?e? og med de resterende bokstavene kan det bare bli redeviser som ikke finnes i norske bøker.Forfatteren har nok en gang blitt forledet av det svenske redoviser.
Gjest Yvonne Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Ja, redevise husker jeg ble brukt i fjor. Da er det sikkert riktig løsning. Hadde vært interessant å vite hvor kryssordforfatter egentlig har "funnet" dette ordet.
Gjest om Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Yvonne Redevise/redeviser er på full fart inn i norsk. Jeg har sett dem brukt i forbindelse med økonomi - bl.a. presentasjoen av økonomiske resultater (budsjett). Skriv dem inn på Google, så vil du se at ordene brukes mye i norsk. Hvor de kommer fra ? Kanskje fra svensk ? Tar du en tilsvarende test med svensk redovise/redovisa, vil du se at disse ordene blir brukt til dels med samme betydning på svensk. De kan også finnes i fagartikler/faglige rapporter på norsk - og ikke bare brukt av journalister. Da er det nærliggende å tenke på svensk påvirkning eller svensk import. Om vi må til Sverige for å finne forklaringen, vet jeg ikke eksakt. Det blir vel snart et "norsk" ord, og kommer inn i ordbøkene. (Jeg antar at redevise og redovise er det samme ordet.) om
Gjest Yvonne Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Joda, det kommer helt sikkert fra Sverige. Jeg studerte økonomi i Sverige for 15 år siden, og der heter det jo redovisning( regnskap). Så dette ordet datt faktisk ned i hodet mitt før jeg egentlig fikk bekreftet at det kunne benyttes. Problemet var at jeg ikke fant ordet i noen bøker, selv om jeg visste hva det betydde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå