Gå til innhold

Puslekryss 2,nr.2

Anbefalte innlegg

Gjest Sølvi
Skrevet

Kan det være en feil med SER VIDERE ? Får ikke dette til å gå opp.

PS.NÅr jeg tenker etter så har vi vel hatt dette svenske ordet en gang før.Det finns ikke i norske ordbøker.

Innlegg redigert. (01-05-09 09:43)

Fortsetter under...

Gjest Yvonne
Skrevet

Tenkte på deriveres. Kan det stemme? Har ikke sett på dette kryssordet enda...

Gjest Sonja Y
Skrevet

Hei,

Jeg har brukt ordet "redeviser". Finner ikke ordet i ordboka, men ser det brukt ellers. Dersom dere søker på ordet i eksempelvis Kvasir, vil dere få flere treff.

Hilsen Sonja Y

Gjest TerjeH
Skrevet

Kan det være en feil med SER VIDERE ? Får ikke dette til å gå opp.

PS.NÅr jeg tenker etter så har vi vel hatt dette svenske ordet en gang før.Det finns ikke i norske ordbøker.

Innlegg redigert. (01-05-09 09:43)

Igjen dukker dette obskure ordet opp i Puslekryss. Det ble vel brukt 2 eller 3 ganger i fjor.

Terje

Gjest Sølvi
Skrevet

Nei,Yvonne.Ditt forslag stemmer ikke.Bokstavene er ?e?e?i?e? og med de resterende bokstavene kan det bare bli redeviser som ikke finnes i norske bøker.Forfatteren har nok en gang blitt forledet av det svenske redoviser.

Gjest Yvonne
Skrevet

Ja, redevise husker jeg ble brukt i fjor. Da er det sikkert riktig løsning. Hadde vært interessant å vite hvor kryssordforfatter egentlig har "funnet" dette ordet.

Annonse

Skrevet

Yvonne

Redevise/redeviser er på full fart inn i norsk. Jeg har sett dem brukt i forbindelse med økonomi - bl.a. presentasjoen av økonomiske resultater (budsjett). Skriv dem inn på Google, så

vil du se at ordene brukes mye i norsk. Hvor de kommer fra ? Kanskje fra svensk ? Tar du en tilsvarende test med svensk redovise/redovisa, vil du se at disse ordene blir brukt til dels med samme betydning på svensk. De kan også finnes i fagartikler/faglige rapporter på norsk - og ikke bare brukt av journalister. Da er det nærliggende å tenke på svensk påvirkning eller svensk import. Om vi må til Sverige for å finne forklaringen, vet jeg ikke eksakt. Det blir vel snart et "norsk" ord, og kommer inn i ordbøkene.

(Jeg antar at redevise og redovise er det samme ordet.)

om

Gjest Yvonne
Skrevet

Joda, det kommer helt sikkert fra Sverige. Jeg studerte økonomi i Sverige for 15 år siden, og der heter det jo redovisning( regnskap). Så dette ordet datt faktisk ned i hodet mitt før jeg egentlig fikk bekreftet at det kunne benyttes. Problemet var at jeg ikke fant ordet i noen bøker, selv om jeg visste hva det betydde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...