Gå til innhold

Familiekryss 48

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en feil her? Finner ikke målet.Har DIAM-TEN.

Men hva blir det??

Fortsetter under...

Gjest Belladonna
Skrevet

Den siste bokstaven er feil. Du finner det her på NKL ved å søke på de bokstavene du har og utelate n.

Innlegg redigert. (11-26-08 14:45)

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Tror dessverre ikke Belladonnas forslag er til særlig hjelp - at siste bokstav må bli nettopp n fremgår av det kryssende ordet.

Dette "målet" er iallfall ikke mulig å oppdrive i konvensjonelle kilder - det nærmeste som er mulig å komme er "diamant", men da blir det trangt om plassen i blindruten.

På engelsk har man riktignok ordet "diamat", men bare som en forkortelse for "dialectical materialism", så å omgjøre dette ordet til norsk i bestemt form, og attpåtil med det i så henseende sterkt misvisende "Målet", er helt utelukket som løsning.

Gjest Belladonna
Skrevet

Jeg sendte nok mitt innlegg litt for raskt. Jeg har ikke sett kryssordet, men tenkte geometri med en gang. Derfor skrev jeg at den siste bokstaven måtte være feil. Beklager!

Skrevet

Tror dessverre ikke Belladonnas forslag er til særlig hjelp - at siste bokstav må bli nettopp n fremgår av det kryssende ordet.

Dette "målet" er iallfall ikke mulig å oppdrive i konvensjonelle kilder - det nærmeste som er mulig å komme er "diamant", men da blir det trangt om plassen i blindruten.

På engelsk har man riktignok ordet "diamat", men bare som en forkortelse for "dialectical materialism", så å omgjøre dette ordet til norsk i bestemt form, og attpåtil med det i så henseende sterkt misvisende "Målet", er helt utelukket som løsning.

Jeg har sjekket kryssordhjelpen.no. Det er visstnok ikke feil i kryssordet.

Men jeg syns det de har kommet frem til er temmelig tullete.

Hadde de nå enda spurt etter måltidet.

Ellers ser det ut som de har vært inne og rettet noe etter at kryssordet ble laget. Ordet MÅLET står i annen skrift enn de andre ordene i kryssordet. Syns ikke de har vært særlig heldige med denne.

Margot

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Det er jo bare til å le av at Hjemmet ikke kan innrømme at det er klabb og babb og surr i oppgaven. Som Margot meget mildt karakteriserer det, er det hele "temmelig tullete".

Hva feilen i utgangspunktet bestod i, blir spekulasjoner, men så fort og gæli som "rettingen" har foregått, er det mest sannsynlig at korrekturlesning avslørte enten at det manglet plass til en bokstav (opprinnelig forsøk "diam-AN-ten"), eller at siste bokstav krasjet med det kryssende ordet (opprinnelig forsøk "diamete-R").

"Svaret" skal altså være "diamaten" som i "diabetikermaten". Ordet "diamat" er milevis unna alle ordbøker, og er ikke engang nevnt en eneste gang på Norges Diabetesforbunds egne sider. (På diateket.no får man imidlertid to treff.) Dette ordet tillater man seg altså å benytte i en oppgave ved navn "Familiekryss" - det er skivebom. Det samme gjelder stikkordet; hadde det enda stått "føden", "næringsmidlene" eller lignende - "målet" er helt bak - ja; målet, hvilket er åpenbart for enhver uten påmontert støttehjul på kryssordbalansenerven.

Annonse

Skrevet

Og takk til deg og alle andre her, som ga meg slik fin kryssordopplæring!

Nå har jeg kastet «krykkene» og prøver å stå på egne Kryssord-ben!

Margot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...