Gå til innhold

Mester 44

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strever med hjørnet øverrst til høyre.

Formering: Har: - E - S - E - S -

Brukes bl.a. til for: Har: - A - O -

Kan noen bekrefte om mine bokstaver er riktige?

Fortsetter under...

Gjest Yvonne R
Skrevet

Hei

Jeg ser at du har samme bokstavene som meg -formering har jeg ikke funnet (takknemlig for alle hint om hvor jeg kan finne det), men brukes bl.a. til fôr fant jeg i snl.

Yvonne R

Skrevet

Hei Tiny, og Yvonne R.!!

Tiny har helt riktige bokstaver. Løsningen fant jeg i TANUMS, der et helt annet oppslagsord på 13 bokstaver er knyttet direkte til løsningen og til "Formering".

Vh

Aksel

Skrevet

Hei Aksel!

Takk for det, men det har ikke hjulpet nevneverdig. Er alternativet å gå systematisk gjennom Tanum med de bokstavene jeg har

eller kan du si om det er en annen betydning av "formering" enn forplantning?

Har lest at det både kan være trykksakomslag og formasjon.

Jeg har heller ikke funnet hva som bl.a. brukes til fôr, tross inngående søking på både Google og andre muligheter. Antar det ikke er et slags tøy (stoff)?

Skrevet

Hei igjen!

Dessverre vil ikke din foreslåtte systematikk føre frem fordi løsningen står skrevet til et helt annet oppslagsord. Google-søk avstedkommer kun 31 treff.

Løsningen er et sammensatt ord, med eller uten s-sammenbinding. Den forekommer ikke i vanlige, tilgjengelige leksika. Ordene separat er forekommende nok. Hele ordet forbindes gjerne bl.a. med en farlig sykdom.

Fôret: Det gjelder mat til firbente skapninger. Oppslagsordet hvorunder bekreftelsen står er på 15 bokstaver.

Lykke til!

Vh

Aksel

Innlegg redigert. (11-04-08 15:08)

Skrevet

Hei Aksel.

Når det gjelder fôr. Må det være mat? Jeg har funnet noe annet i SNL som ikke er spiselig :o)

mvh Tone

Annonse

Skrevet

Hei Tone!

Etter en objektiv forståelse av forklaringen i kildeboken, kan vel ikke løsningen være noe annet enn fôr for dyr og mennesker.

Det ovennevnte 15 bokstavers oppslagsord (som må klikkes subsidiært), assosieres med en bibelsk skikkelse som, etter sigende, skal ha spist dette fôret.

Lykke til!

Vh

Aksel

Skrevet

Hei Aksel.

Når det gjelder fôr. Må det være mat? Jeg har funnet noe annet i SNL som ikke er spiselig :o)

mvh Tone

Hei Tone!

Jeg er også klar over "ditt" ord, som beviselig er dekkende for begrepet "fôr". Dette ordet er, som også du nevner, ikke et dyrefôr, men

jeg kan ikke huske at det blir spurt etter dyrefôr i oppgaven.

Likevel ville ikke jeg satset på dette som løsningsord, for jeg har heller dårlig erfaring med Hjemmet og bladets forhold til alternative løsninger.

Der har Hjemmet noe å lære av f. eks. Allers og Allersnøtten...

Skrevet

Aksel, Svein et co.

Hvis vi bruker en løsning som finnes i snl, skulle det være ok. Og jeg tror nok også at snl har vært brukt her. Der står det bare at denne løsningen brukes som fôr bl.a. Ikke noe om at det er for mennesker eller dyr. Det er vel bare det at med "fôr" på norsk, tenkes det på mat for dyr (?) Men hva slags fôr det er, er irrelevant for løsningen her.

om

Skrevet

For å sette en sluttstrek på debatten omkring dette løsningsordet: KAPOK er ordet som neppe er fasit, men som egentlig burde være dekkende for begrepet "fôr"...

Skrevet

Det har vært fasit før.

Alf

Innlegg redigert. (11-05-08 11:53)

Skrevet

Aksel, Svein et co.

Hvis vi bruker en løsning som finnes i snl, skulle det være ok. Og jeg tror nok også at snl har vært brukt her. Der står det bare at denne løsningen brukes som fôr bl.a. Ikke noe om at det er for mennesker eller dyr. Det er vel bare det at med "fôr" på norsk, tenkes det på mat for dyr (?) Men hva slags fôr det er, er irrelevant for løsningen her.

om

Nå er det ikke KAPOK jeg har notert meg da. Mitt "fôr" starter på J. Og stikkordet "fôr" bl.a. nevnt i forklaringen til ordet. Tviler på at jeg er helt på villspor :o) Jeg orker ikke mer søk og let, og lar løsningen min stå.

mvh Tone

Skrevet

Tone

Jeg støtter deg, Tone. Svaret/løsningen er å finne i snl, og begynner på J.

Kapok kan ikke være løsningen. Det kan ikke dokumenteres i snl- og da så... Og heller ikke i ordnett, eller her på NKL. Men søker vi med "brukes til bl.a. fôt" i snl, får en løsning der det står akkurat dette. Og løsningen er J - - - -. ( Eller en annen løsning der "brukes bl.a. til fôr" kan dokumenteres.)

Hvilke kilder dokumenterer at kapok benyttes til fôr ?

om

Annonse

Skrevet

Svært til oppstuss!

Jeg skrev bare at KAPOK har vært fasit før. Dere har vel sikkert kiket i SNL etter at jeg skrev det første innlegget mitt.

At det ikke står akkurat fôr, behøver ikke å ha noe å si.

Slutt fra meg ang. dette.

Vært litt morsomt egentlig.

Alf

Gjest Yvonne R
Skrevet

Hei Tone!

Etter en objektiv forståelse av forklaringen i kildeboken, kan vel ikke løsningen være noe annet enn fôr for dyr og mennesker.

Det ovennevnte 15 bokstavers oppslagsord (som må klikkes subsidiært), assosieres med en bibelsk skikkelse som, etter sigende, skal ha spist dette fôret.

Lykke til!

Vh

Aksel

Hei Aksel.

Takk for at du prøver å hjelpe, men jeg klarer ikke å finne svaret (selv med all denne hjelpa)... Nå sender jeg inn de kryssordene som er ferdige, så venter jeg på fasiten.

Yvonne R

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...