Gjest Sølvi Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Kan noen hjelpe meg med følgende : «BY OMRÅDE». Mangler det en bindestrek og hvor må jeg søke? Jeg har holdt på med dette i to døgn uten å finne ut av det. Jeg har som andre og fjerde bokstav det samme som femte og sjette i HINNE.
Gjest Odd Egil Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Dette var kanskje kryssordforfatterens svar på tiltale til hun som løste Mesterkryss 34 på fantastiske 22 minutter og beklaget seg over at det hadde blitt for enkelt ? Denne bruker hun nok minst en halv time på :) Løsningen er særdeles godt gjemt ! Innlegg redigert. (11-01-08 19:14)
Gjest Sølvi Skrevet 1. november 2008 Skrevet 1. november 2008 Ja,jeg syns jeg husker at noen syntes Mesterkryss for en tid var blitt såre enkel.Jeg sier jeg liker best de oppgavene som jeg står fast på i flere dager og så kan be om en liten hjelp for å komme videre.Det er jo derfor vi har dette forum.Jeg får heller be noen andre om å gi meg en håndsrekning siden Odd Egils var til liten hjelp.
Gjest Aasta Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Jeg spør om to lange ord.Begynner GODE TIDER på samme bokstav som SPALTEÅPNINGER og MASKIN på samme som KJØRETØY ? Er veldig takknemlig for svar.
Gjest cs Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Til Aasta først: Nei på begge. Til Sølvi: Stikkordet skal være «BYOMRÅDE», men løsningsordet er med i en betegnelse av et strøk i en by og må vel sies å være på kanten (om ikke over) selv om stikkordet står i hermetegn. Løsningen av dette ordet vil skape mye frustrasjon. Løsningsordet er ikke definert i noen av de vanlige kildene (kun oppført som oppslagsord), men forfatteren Hans Aanrud bruker ordet et par ganger. Jeg vil foreslå stikkordet «ROTEROM» som mer passende.
Gjest Bjarne Skrevet 2. november 2008 Skrevet 2. november 2008 Jeg spør om to lange ord.Begynner GODE TIDER på samme bokstav som SPALTEÅPNINGER og MASKIN på samme som KJØRETØY ? Er veldig takknemlig for svar. Hei, alle sammen! "BYOMRÅDE" er jo presist nok når du bare har funnet løsningen. Men: Som nøkkelord er det jo etter in mening helt meningsløst og gir jo ingen assosiasjoner til løsningsordet. Det er vel det som bør være meningen? Som CS sier: "På kanten". Jeg synes det ligger helt "utenfor kanten", og mener det bør være unødvendig å ty til slike "finurligheter" for å gjøre en kryssordoppgave vanskelig. I tillegg var det jo her en liten trykkfeil i nøkkelordet. Hilsen Bjarne
Gjest Aasta Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Takker cs for grei rettledning.Jeg har to spørsmål om øverste høyre hjørne. Er andre bokstav i SPESIALIST lik første i vulkan eller lik siste i fyrste og hvor finner jeg svar på RIDDEREN ?
Gjest Sølvi Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 cs takkes for info som jeg måtte helt til google for bekreftelse.Jeg sliter også med høyre hjørne øverst.Det har liksom stoppet fullstendig eller rettere: går i ring. I første omgang trenger jeg bare en bokstav.Det gjelder den andre i bor.Har fire forslag :som tredje i fyrste/andre i basseng/tredje i sykdom/femte i sykdom.Håper det er en av disse og at noen kan bekrefte. På forhånd takk.
Gjest Aksel Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Kan noen hjelpe meg med følgende : «BY OMRÅDE». Mangler det en bindestrek og hvor må jeg søke? Jeg har holdt på med dette i to døgn uten å finne ut av det. Jeg har som andre og fjerde bokstav det samme som femte og sjette i HINNE. Hei Aasta! Nei på ditt første, og ja på ditt andre, spørsmål. Ridderen er søkbar i NKL (dog under andre svarord). Sølvi: Ett av dine listede alternativer er riktig. Vh Aksel
Gjest Inge Asbjørn Haugen Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Kan noen hjelpe meg med følgende : «BY OMRÅDE». Mangler det en bindestrek og hvor må jeg søke? Jeg har holdt på med dette i to døgn uten å finne ut av det. Jeg har som andre og fjerde bokstav det samme som femte og sjette i HINNE. Det er søren ikkje heilt enkelt å vere kryssordforfattar når du skal lage eit vanskeleg MESTERKRYSS............. Det må iallefall seiast at han gjorde eit veldig godt forsøk !
Gjest Sølvi Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Ja,jeg syns jeg husker at noen syntes Mesterkryss for en tid var blitt såre enkel.Jeg sier jeg liker best de oppgavene som jeg står fast på i flere dager og så kan be om en liten hjelp for å komme videre.Det er jo derfor vi har dette forum.Jeg får heller be noen andre om å gi meg en håndsrekning siden Odd Egils var til liten hjelp. Nå har jeg holdt på i nye |12 timer og ber om litt hjelp.Har flere alternativer til øverste høyre hjørnet,men det stopper alltid med et siste ord jeg ikke får på plass.Det er kanskje et helt annet alternativ som jeg ikke finner som er det rette.Er fjerde bokstav i fortegnelse samme som første i fyrste? I tilfelle ikke,kan noen tipse?
Gjest Odd Egil Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Det er søren ikkje heilt enkelt å vere kryssordforfattar når du skal lage eit vanskeleg MESTERKRYSS............. Det må iallefall seiast at han gjorde eit veldig godt forsøk ! Jeg tror jeg ser poenget ditt Inge Asbjørn, og må si meg helt enig. Kryssordmagasinet har 16 oppgaver med varierende vanskelighetsgrad fra Ungdomskryss til nettopp MESTERkryss. Jeg antar at forfatteren lager denne sistnevnte med tanke på de som har litt over middels erfaring, og i tillegg har anskaffet seg hjelpemidlene som er nødvendig. Det omtalte "BYOMRÅDE" var som tidligere nevnt godt gjemt, men slett ikke uoverkommelig å avsløre. Når JEG var i stand til å finne løsningen er det saktens mange andre som også klarer det. Stor var derfor overraskelsen da det her i forumet dukket opp forslag til stikkord som er "mer passende" og at "løsning av dette ordet vil skape mye frustrasjon". Forfatteren har gitt oss et stikkord vi skal forholde oss til, og i dette tilfellet var det fullt løsbart. Dersom frustrasjonen blir for stor, er det vel bare å gjøre som Skjye engang foreslo : Legg kryssordet i skuffen og vent på løsningen. Det må da være bedre enn å ødelegge gode oppgaver med enklere stikkord samt bekreftelse av bokstaver i øst og vest ? Da reduseres vanskelighetsgraden fra MESTERkryss til "Noe å bryne seg på" Det var nå MIN mening :-) Innlegg redigert. (11-03-08 22:48)
Gjest Nøtteliten Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Jeg har gjort akkurat som du sa Odd Egil *s* Har i dag sendt inn oppgaven med de 3 oppgavene jeg har løst, for da var kryssordbilaget ute av verden. Etter å ha brukt adskillige timer med Mesterkrysset uten å få den til, så tok jeg et oppgjør med meg selv. Det er da ikke verdens undergang å gi seg og innrømme at denne Mestern ble i heftigste laget? Kom også på at det nærmer seg jul.... Tenker på alt det fornuftige jeg kunne gjort på de timene jeg har sittet med oppgaven *s* Men good luck til de som ennå strever. For min del skal jeg bake litt tenker jeg .... *S* Hilsen nøtteliten
Gjest Sølvi Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Har jeg forstått Odd Egil rett,så kan vi egentlig bare se å få nedlagt hele dette hjelpe-forumet.Her skal ingenting gis ved dørene! La Mesternøttas antall deltakere skrumpe inn til en ørliten elite som kan være grunnen til at Hjemmet syns det lille antall ikke er noe å bry seg med og derved nedlegger hele oppgaven. (Det var jo det som skjedde med en av de vanskelige kryssordene i Aftenposten for noen år siden.) Og for de som ikke vil hjelpe, hva har de egentlig å gjøre ved dette forum? Jeg har ikke noe i mot å spørre om hjelp eller gi hjelp,men hele ord skal ikke oppgis.Er det om å gjøre at så få som mulig sender inn løsning ? PS.Dette måtte jeg altså si.Og jeg spør fremdeles etter en bokstav:Er den fjerde bokstaven i FORTEGNELSE den samme som den første i fyrste ? Innlegg redigert. (11-04-08 07:02)
Gjest Alf Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Hei Sølvi, Det har vel aldri vært forbudt å spørre om et par bokstaver er riktige. Og hvis jeg har riktig, er dine bokstaver riktige. Alf
Gjest Sigurd Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Jeg tror jeg ser poenget ditt Inge Asbjørn, og må si meg helt enig. Kryssordmagasinet har 16 oppgaver med varierende vanskelighetsgrad fra Ungdomskryss til nettopp MESTERkryss. Jeg antar at forfatteren lager denne sistnevnte med tanke på de som har litt over middels erfaring, og i tillegg har anskaffet seg hjelpemidlene som er nødvendig. Det omtalte "BYOMRÅDE" var som tidligere nevnt godt gjemt, men slett ikke uoverkommelig å avsløre. Når JEG var i stand til å finne løsningen er det saktens mange andre som også klarer det. Stor var derfor overraskelsen da det her i forumet dukket opp forslag til stikkord som er "mer passende" og at "løsning av dette ordet vil skape mye frustrasjon". Forfatteren har gitt oss et stikkord vi skal forholde oss til, og i dette tilfellet var det fullt løsbart. Dersom frustrasjonen blir for stor, er det vel bare å gjøre som Skjye engang foreslo : Legg kryssordet i skuffen og vent på løsningen. Det må da være bedre enn å ødelegge gode oppgaver med enklere stikkord samt bekreftelse av bokstaver i øst og vest ? Da reduseres vanskelighetsgraden fra MESTERkryss til "Noe å bryne seg på" Det var nå MIN mening :-) Innlegg redigert. (11-03-08 22:48) Eg er samd med Odd Egil og Inge Asbjørn. I eit meisterkryss må det av og til brukast "søkte" nøkkelord for å gjera oppgåva meir utfordrande. Eg synest forfattaren har gjort ein god jobb, og dette nøkkelordet ("Byområde") er vel ikkje verre enn det som t.d. blir presentert i Allersnøtten. Når ein ikkje finn ut av det, er det berre å gi opp og sjå fram til neste oppgåve. Så enkelt er det :-) Mvh Sigurd
Gjest Alf Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Hei Sigurd, Det har blitt slik her at de såkalte "guruene" hevder sine meninger som om de er verdensmestere. Regner med at de har sin "krets" av kryssordvenner som mange av oss har for å klare oppgavene. Det er vel kanskje ikke noen vits i å spørre om de er redde for at flere skal sende inn, og at det er pengene som styrer (les, premiesjansene blir mindre). Ennå er det ingen som har turt å svare meg, kunne jo sende meg en e-post også. I all vennskapelighet. Alf
Gjest Gunnhild Skrevet 4. november 2008 Skrevet 4. november 2008 Jeg har prøvd meg på Mesterkryss for første gang på lang tid.Har fulgt med på diskusjonen her og må spørre om et ord som jeg ikke finner belegg for.Ikke engang på google.Det gjelder fabrikkgrunnlegger.Med mine to bokstaver er det et etternavn som kommer opp,men grunnlegger?Jeg har som andre og fjerde samme som andre i gass og andre i vulkan.Da vil jeg gjerne fylle inn som femte i fin,tredje i vulkan og første i morsom.Stemmer dette navnet med en fabrikkgrunnlegger? Og i så tilfelle,hvor finner jeg bekreftelsen? Svært takknemlig for svar.
Gjest Gunnhild Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg ba om hjelp til ett ord og har ikke fått noe svar.Derfor lurer jeg på om jeg er så utpå viddene.Har ingen andre problemer med å finne dette ordet,så må det jo være meg som roter.Det gjelder fabrikkgrunnleggeren.
Gjest Tanja Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Jeg har prøvd meg på Mesterkryss for første gang på lang tid.Har fulgt med på diskusjonen her og må spørre om et ord som jeg ikke finner belegg for.Ikke engang på google.Det gjelder fabrikkgrunnlegger.Med mine to bokstaver er det et etternavn som kommer opp,men grunnlegger?Jeg har som andre og fjerde samme som andre i gass og andre i vulkan.Da vil jeg gjerne fylle inn som femte i fin,tredje i vulkan og første i morsom.Stemmer dette navnet med en fabrikkgrunnlegger? Og i så tilfelle,hvor finner jeg bekreftelsen? Svært takknemlig for svar. Hei Gunnhild! Grunnleggeren står i SNL,har bare en vokal i etternavnet.søk både grunnlagt og grunnlegger,fabrikken er velkjent i Norge, mvh Tanja
Gjest Gunnhild Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Takker Tanja for svar. Har gått gjennom SNL ,429 artikler , for tredje gang uten å finnen grunnleggeren.Er mine to "sikre" bokstaver helt gale ? (Se evt. mitt innlegg fra 4.11.08) Jeg skjønner ikke at jeg skal være den eneste(?) som sliter med dette navnet.Nå er det like før jeg offentliggjør det navnet jeg tror (uten belegning)det skal bli.Men det gjør man vel ikke uten å få refs.
Gjest Per Roger Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Gunnhild. Hvilke to sikre har du. Per Roger
Gjest Gunnhild Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Den andre bokstaven er lik den andre i gass og den fjerde lik den den andre i vulkan.
Gjest Aksel Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Kan noen hjelpe meg med følgende : «BY OMRÅDE». Mangler det en bindestrek og hvor må jeg søke? Jeg har holdt på med dette i to døgn uten å finne ut av det. Jeg har som andre og fjerde bokstav det samme som femte og sjette i HINNE. Hei Gunnhild! Dine bokstaver er identiske med mine. I tillegg til "Tanjas" velmenende input, kan tilføyes at vedkommendes fullstendige navn står i fritekst, dermed må hele navnet (for-, mellom- eller etternavn) skrives inn for at treff skal oppnås. Selv om fabrikken er på norske hender, behøver ikke dens grunnlegger å være av norsk herkomst. Og det hender at fabrikker kjøpes opp av andre både en og flere ganger... Lykke til! Vh Aksel Innlegg redigert. (11-06-08 16:41)
Gjest Gunnhild Skrevet 6. november 2008 Skrevet 6. november 2008 Takker Aksel.Fant en utlending som grunnla en fabrikk ved Oslo.Den holder sikkert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå