Gjest Aasta Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Etter å ha prøvd alle hjelpemidler fra alle vinkler og bauger og kanter må jeg spørre om det er 2 gale stikkord i oppgaven.Det gjelder formering og han/hun som døde av lungesykdom.For er det feil,håper jeg noen sier fra slik at jeg kan ringe Hjemmet på mandag.Takk for tilbakemeldinger.
Gjest cs Skrevet 24. oktober 2008 Skrevet 24. oktober 2008 Oppgaven har ingen feil som jeg kan se. De stikkordene du viser til finnes i tilgjengelige oppslagsbøker og det er ikke urimelig at du strever noe med disse da begge løsningsordene nok er ment å være litt leie å finne.
Gjest Aasta Skrevet 25. oktober 2008 Skrevet 25. oktober 2008 Takker cs for svaret.Har brukt en del timer igjen på disse to nøtteordene.(Det er nesten slik det skal være å streve med kryssord.)Men siden jeg aldri kommer lengre enn jeg har gjort hele tiden,må jeg spørre om et par ting. Finnes formering bare i Tanum ? Og når det gjelder han/hun som døde av lungesykdom lurer jeg på om mine to sikre bokstaver ikke er så sikre likevel. Jeg har som andre bokstav samme som femte i plante og som fjerde samme som tredje i entusiast. Riktig eller feil ?
Gjest cs Skrevet 25. oktober 2008 Skrevet 25. oktober 2008 Aasta! Du har korrekte bokstaver. Problemene med å finne ordene vil jeg anta er at du legger begrensninger på søkeområdet ved at du gjør en del mer eller mindre ubevisste antakelser. Du skriver han/hun døde av lungesykdom. Det står ikke noe om at dette dreier seg om en person. Det er en antakelse du gjør og dermed leser du gjennom leksikon om alle etternavn som passer. Tenk om svaret var et verb. Å FORLEGGE (dø av lungesykdom), FORLA (døde av lungesykdom). Tenk om svaret var et substantiv (POLLO, fl. POLLI = eg. kyllinger, anvendt som betegnelse for personer som døde av spanskesyken, svartedauden e.l.). Begge disse eksemplene viser at man må passe på å ikke tenke tradisjonelt (for snevert). Løsningen på "døde av lungesykdom" er egentlig ikke spesielt vanskelig, hverken å finne ved søking eller kanskje man rett og slett husker at det skjedde da det var mye omtalt i pressen. Tilsvarende gjelder for "formering". Du har antakelig lett/søkt gjennom oppslagsord i alle vanlige kilder for denne oppgaven og finner ikke løsningen. Du finner heller ikke noen mulige feil i kryssende bokstaver. Hvordan kan da ordet finnes? Hvordan har kryssordforfatteren funnet ordet? Hvilke hjelpemidler anvender hun/han? Hvis du var forfatter og skulle plassere et ord her, hva ville du gjøre? Alternativt: Er dette ordet f.eks. sammensatt. Med 9 bokstavers lengde er dette ganske sannsynlig. Kan du finne f.eks. siste del av ordet? Og deretter første? Lykke til med siste 2 ordene! cs
Gjest Aasta Skrevet 25. oktober 2008 Skrevet 25. oktober 2008 Hei cs. Takk for en lang og fin utredning.Hadde faktisk funnet svaret på "døde av lungesykdom" på google før ditt siste svar.Fant svaret også meget godt gjemt på SNL. For meg er løsningen på formeringen helst "helsvensk",men har kommet frem til at ordet må være sammensatt.Den siste delen består av 5 bokstaver og den første av disse mener jeg er den femte i suksesstrener.Den første delen ,på 4 bokstaver,med to kjente,er et spørsmål om å gå systematisk gjennom alle bokstavkombinasjoner for å finne et ord som muligens kan passe med siste delen og selvfølgelig også være et (slags) svar på oppgavens ordlyd.
Gjest cs Skrevet 25. oktober 2008 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg vet ikke hvilke søkemuligheter du har eller kjenner til, men det er ikke lett å finne løsningen på den måten du antyder. Igjen legger du begrensninger. Ord på 4 bokstaver med 2 kjente, skriver du, hvorfor ikke 3 bokstaver med 1 kjent. Det heter ULLGENSER, men BOMULLSGENSER f.eks. Forfattersporet (nevnt i forrige innlegg) er det enkleste, men forutsetter at du har de samme verktøyene. Det finnes også andre tilgjengelige hjelpemidler (nettsteder), men de må man kjenne til. En ledetråd som skulle begrense søkeområdet ditt er: Du skal ikke bringe inn noen andre bokstaver enn de du allerede har plassert.
Gjest Elna Skrevet 25. oktober 2008 Skrevet 25. oktober 2008 Vi er vel flere som endevender alt vi har av hjelpemidler for å finne denne formeringen.Jeg har merket meg alle gode råd fra cs og nå gått gjennom hele Tanum systematisk for å finne de trebokstavsordene som får s ved sammensetning.Jeg fant 3 stykker.For ikke å røpe for mye kan jeg si at de begynte på følgende:som sjette bokstav i liten skive,som sjette i plante eller som femte i trener.Men så.... i mine hjelpemidler finnes ingen kombinasjon med dette begynnerordet som er synonymt med formering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå