Gå til innhold

mester 39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kongsmotstander skal vel være et egennavn eller ?Finner flere egennavn, men ingen hentydning til å være kongsmotstander. Noe synonymt finner jeg heller ikke

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, Punky!

Det er nok ikke et egennavn. Løsningen finner du i ROB.

Lykke til - hilsen Bjarne

Skrevet

Hei,Begge to!

Jeg fant et egennavn på motstanderen i SNL

Jeg har også en motstander fra riksmålsbøkene,begge ordene passer inn med de andre løsningsordene

2. 4. og 6. bokstav er felles for kongsmotstsanderen.

mvh Tanja

Innlegg redigert. (09-24-08 09:01)

Skrevet

Hei, Punky!

Det er nok ikke et egennavn. Løsningen finner du i ROB.

Lykke til - hilsen Bjarne

Hei Bjarne,

Egennavn passer glimrende.

Har du det fra Hjemmet at det ikke er et egennavn?

Alf

Skrevet

Alf

Jeg fant et fellesnavn som passet , midt i blinken tror jeg.

Skrevet

Hei Bjarne,

Egennavn passer glimrende.

Har du det fra Hjemmet at det ikke er et egennavn?

Alf

Hei, Alf!

Nei da, jeg har ingen opplysninger fra Hjemmet, men jeg var nok litt upresis i svaret mitt til punky. Jeg burde ha lagt til at for å finne en brukbar tilknytning til nøkkelordet, må du også over i Norsk Ordbok. Jeg burde også ha lagt til at med MIN løsning kan jeg ikke finne noe brukbart egennavn. Kanskje er det også en biløsning "ute og går"?

Hilsen Bjarne.

Annonse

Skrevet

Hei!

Begge "mine"kongemotstandere er fra den norske kongerekken,både fellesnavnet og egennavnet,jeg fant det ikke i norsk ordbok,er det tre løsninger på dette ordet?

mvh Tanja

Skrevet

Hei, Alf!

Nei da, jeg har ingen opplysninger fra Hjemmet, men jeg var nok litt upresis i svaret mitt til punky. Jeg burde ha lagt til at for å finne en brukbar tilknytning til nøkkelordet, må du også over i Norsk Ordbok. Jeg burde også ha lagt til at med MIN løsning kan jeg ikke finne noe brukbart egennavn. Kanskje er det også en biløsning "ute og går"?

Hilsen Bjarne.

Hei igjen Bjarne,

En løsning uten egennavn, bare blindbokstavene som er forskjellig.

Bør vel godtas hvis løsningsordene omkring er riktige.

Hilsen Alf

Skrevet

Kongsmotstander skal vel være et egennavn eller ?Finner flere egennavn, men ingen hentydning til å være kongsmotstander. Noe synonymt finner jeg heller ikke

Er det ikke forskjell på kongemotstander og kongsmotstander ?

Skrevet

Mente bokst. mine var riktige, men det kan de øyensynlig ikke være, får prøve igjen, har jo ikke hastverk, takker for innspill

Skrevet

Hei!

Begge "mine"kongemotstandere er fra den norske kongerekken,både fellesnavnet og egennavnet,jeg fant det ikke i norsk ordbok,er det tre løsninger på dette ordet?

mvh Tanja

Tanje et co

SNL benevner en mann i norsk historie som motstander av kongen (kongemotstander) som ikke er å finne i den norske kongerekken.

Han var motstander i en dramatisk hendelse i eldre norsk histroie.

Så her er det flere forslag tydeligvis - så det er vel bare å velge en godt dokumentert løsning.

om

Skrevet

Mente bokst. mine var riktige, men det kan de øyensynlig ikke være, får prøve igjen, har jo ikke hastverk, takker for innspill

Hei,OM

Begynner "din"motstander med samme forbokstav som kongsnavnet i den d

dramatiske hendelsen? I så fall har vi samme løsning

mvh Tanja

Skrevet

Tanja.

Svaret er ja! Min løsning har samme forbokstav, og vi har samme løsning.

Jeg tror vel at dette er løsningen - selv om kanskje andre kan passe også.

om

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...