Gjest titti Skrevet 17. september 2008 Skrevet 17. september 2008 Syntes denne nøtta har vært skikkelig vrien. Greit å måtte jobbe endel, men nå står det stilt!! Er det noen som kan komme med ett lite hint i hvilken retning man skal tenke ang. 32 vannrett? Sliter også med 5 vannrett. Det er blitt skrevet så mye om både det ene og det andre, men så mye klokere har ihvertfall ikke jeg blitt. Veldig takknemlig for litt drahjelp. Mvh. titti:)
Gjest Aksel Skrevet 17. september 2008 Skrevet 17. september 2008 Hei titti! Vannrett 32. "Kneipe": Løsningen er norsk oversettelse fra et språk i Mellom-Europa. I dette landet betyr ordet en tradisjonell folkedans, som starter i sakte tempo for til slutt å gå veldig fort. Kilden er Ordnett. Vannrett 5: Ytterste: Du kan lese tidligere innlegg om nettopp dette. I tillegg vil et fritekstsøk i Bokmålsordboka gi nyttig bidrag til bekreftelse av løsningen. Trolig er TANUMS den primære kilde. Lykke til! Vh Aksel
Gjest titti Skrevet 17. september 2008 Skrevet 17. september 2008 Hei Alf! Tusen takk for god hjelp. Nå er ihvertfall 32 i boks. Hadde faktisk vært innom ordet, men koblet vel ikke helt. Da er det mye verre med 5 vannrett. Kan vel hende at de 2 bokstavene jeg har allerede er feil, 2 konsonanter. Regner med at du mener riksmålsordboka, eller er det 2 forskjellige? Får se hvor lenge tålmodigheten varer!! Mvh. titti:)
Gjest Odd Egil Skrevet 17. september 2008 Skrevet 17. september 2008 Hei Titti, Kryssordforfatter/Hjemmet har bekreftet at stikkordet YTTERSTE er feil, og at det skal være BEGYNNELSE. Dette fikk jeg vite av en pålitelig kilde allerede før jeg hadde begynt på oppgaven. Da jeg hadde løst den (og sjekket at dette stemte), skrev jeg et innlegg i forumet for at andre skulle slippe å lete forgjeves. Samme dag, skriver EGON (som også har vist seg å være høyst pålitelig) at han takker for opplysningen, og at dette løste flokene for ham. Så da håper jeg YTTERSTE kan erklæres død og begravet en gang for alle :-) Løsningen du skal frem til er et substantiv, og forklaringen har jeg kun funnet i NRO. Lykke Til :)
Gjest Alf Skrevet 17. september 2008 Skrevet 17. september 2008 Hei Odd Egil, Jeg har fått svar fra Hjemmet med at begge er riktige. Løsningen som heller mest til Ytterste er i Tanums, andre bokstav blir N med det stikkordet. Det var en serie for mange år siden, annonsert med blant annet "Forviklingar" som passer godt her. Spennende å se hva fasiten blir. Hilsen Alf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå