Gå til innhold

Ukens Nøtt 38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pålitelige kilder hevder at stikkordet på 5 vannrett er feil.

Det korrekte skal være BEGYNNELSE.

Fortsetter under...

Skrevet

Hei

Takk for opplysningen, det løste mange floker. Hilsen Egon

Skrevet

Hadde håpet det var feil på 12v også,for der står jeg helt fast.Hvor finner jeg det?Noen som kunne tenke seg et lite hint.Det ville gledet meg stort.

Mvh Randi

Skrevet

Hei Randi.

Dette greier du sikkert. Fristen for å sende inn løsningen er 29. september.

Så hvis du lar hjernen jobbe, og du bruker de hjelpemidler du har, vil nok løsningen dukke opp. Jeg rekner med at du har løst 10L. Og da er det ikke så mange muligheter å velge mellom hvis du bruker hjelpemidlene. Lykke til.

om

Skrevet

Hei om!

Ja,jeg vet jo at det er lenge igjen,det er jo ikke det,men du vet hvordan det er når man først er hekta på dette.Man "kaster" seg over oppgaven og vil gjerne klare den på "første forsøk",og samtidig vil man at den skal vare litt,fordi det jo både er utfordrende og spennende å se om man kommer i mål.Jeg har funnet 10l, om det er rett.(Får bare ett alternativ,så regner vel med det da),men det er noe her med de bokstavene jeg har som gjør at jeg må "vri" de grå litt mer.I mellomtiden er det jo fristende å spørre litt her da,vet du.Men jeg skal prøve videre,så håper jeg det står i et av mine hjelpemidler.

Takk for svar,i alle fall,så får vi se om det går denne gangen også.

Mvh Randi

Skrevet

Angående 5 loddrett : jeg har fått en grei løsning på stikkordet YTTERSTE fra Tanum.Men kanskje BEGYNNELSE gir en alternativ løsning? Mitt problem er å finne stedet der løsningen på KRETS bekreftes. Kommentar ?

PS.Har nå greid å finne bekreftelsen på KRETS på egenhånd.

Innlegg redigert. (09-13-08 20:17)

Annonse

Skrevet

Hei om!

Ja,jeg vet jo at det er lenge igjen,det er jo ikke det,men du vet hvordan det er når man først er hekta på dette.Man "kaster" seg over oppgaven og vil gjerne klare den på "første forsøk",og samtidig vil man at den skal vare litt,fordi det jo både er utfordrende og spennende å se om man kommer i mål.Jeg har funnet 10l, om det er rett.(Får bare ett alternativ,så regner vel med det da),men det er noe her med de bokstavene jeg har som gjør at jeg må "vri" de grå litt mer.I mellomtiden er det jo fristende å spørre litt her da,vet du.Men jeg skal prøve videre,så håper jeg det står i et av mine hjelpemidler.

Takk for svar,i alle fall,så får vi se om det går denne gangen også.

Mvh Randi

randi

Jo, jeg forstår deg så godt. Jeg har det på samme måten selv av og til.

Men så tenkte jeg at du vil greie dette på egen hånd. Noe som gir det beste tilfredsstillelse, ikke sant ? Jeg spør også om hjelp, men så har jeg også flere ganger oppdaget at "dette burde jeg ha løst selv". Men som sagt, jeg kjenner meg igjen i det du sier. Og så er det godt å ha disse kryssordhjelperne som sitter rundt omkring i landet - og som gir en hjelpende hånd når det trengs. Trivelig å utveksle noen felles erfaringer med deg. Takk for kommentaren til det jeg skrev til deg.

om

Skrevet

Hei om.Du har så rett så rett.Klart det er artigst å klare det selv,må jo innrømme det.Men så er det det igjen da,vet du,at er man ivrig nok skulle man helst klart det "i går",liksom.Når det ikke går,så er det selvsagt lett "å forhaste seg" med å spørre når frustrasjonen og tålmodigheten er som sterkest, selvom det er god tid til fristen går ut.Sånn er det vel bare.Skal prøve å komme videre,så får jeg enten juble eller bli frustrert,alt ettersom tida går.God helg til deg, om,og alle andre gode kryssordhjelpere.

Mvh Randi

Skrevet

Hei JAA,

Stikkordet YTTERSTE er et adjektiv, mens løsningen du har funnet i Tanum er et substantiv.

Om du leser de 3 første ordene (i parentes) som EN forklaring, ser du med en gang hvordan feilen har oppstått.

Men du har funnet korrekt løsning, så da er det jo greit :)

Skrevet

Odd Egil,

Hva er riktig, Begynnelse eller ytterste?

Er det Hjemmet som har sagt Begynnelse?

Hilsen Alf

Skrevet

Jeg blir helt forvirret av dette, er stikkordet ytterste eller begynnelse?

Skrevet

Jeg har spurt her i forumet ang. det.

Måtte kontakte Hjemmet, fikk dette svaret.

Stikkordet kan være både Begynnelse og Ytterste (del av noe)

Alf

Skrevet

Hei!

Jeg har løst denne floken ved å hensynta stikkordet i oppgaven. For å finne støtte måtte TANUMS tas frem, da etterlates ingen tvil. Også andre kilder gjør det samme.

På meningsinnhold er løsningen holdbar nok, men neppe grammatikalsk. For mens stikkordet jo er et adjektiv, er denne løsning et substantiv. Slik sett ingen helt treffende kombinasjon.

Vh

Aksel

Annonse

Skrevet

Strever fortsatt med 5 v. ytterste/begynnelse. Har: - S - P -

Kan noen bekrefte om disse bokstavene er riktige?

Skrevet

Hei Tiny!

Én av bokstavene er riktig. For å finne hvem, gjør som følger: Last ned Bokmålsordboka, skriv inn "ytterste ende" i søkefeltet, hak av "Fritekst i hele ordboka" og klikk "Søk". Av de tre alternativene som fremkommer ser du én løsning som KAN være fasit, jfr. dog diskusjonene foran om de to ulike spørreord. Med den riktige bokstaven på plass, finner du sikkert den andre loddrette løsningen.

Lykke til!

Vh

Aksel

Innlegg redigert. (09-22-08 19:43)

Skrevet

Strever fortsatt med 5 v. ytterste/begynnelse. Har: - S - P -

Kan noen bekrefte om disse bokstavene er riktige?

Tusen takk for hjelp, - det var da sååååå enkelt når det kom til stykket!

hilsen Tiny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...