Gjest Skytten Skrevet 10. september 2008 Skrevet 10. september 2008 Sliter litt med 31 loddrett. Verk - 6 bokst. Har t - n - v-. Har noen et tips. Ev. om noen av bokstavene er feil. På forhånd tusen takk for hjelp!
Gjest Tanja Skrevet 10. september 2008 Skrevet 10. september 2008 Hei,skytten! hva med et besøk hos tannlegen,han kan fjerne problemet!!!!!! mvh Tanja
Gjest Skytten Skrevet 10. september 2008 Skrevet 10. september 2008 Aldri hørt om dette ordet på 6 bokst. Hvilket oppslagsverk kan jeg få dette bekreftet. Står ikke i Tanum eller de andre kryssordbøkene mine?? Skytten
Gjest Skytten Skrevet 10. september 2008 Skrevet 10. september 2008 Hei, Tanja! Tusen takk for hjelpen! Fant bekreftelsen i Daniel Danielsens Store Kryssordbok.. Hilsen Skytten.
Gjest Robert Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Sliter litt med 31 loddrett. Verk - 6 bokst. Har t - n - v-. Har noen et tips. Ev. om noen av bokstavene er feil. På forhånd tusen takk for hjelp! Er du helt sikker verket Tanja? Jeg lurer på om det kan være et kjernekraftverk i Slovakia... Ordet du sikter til er i hvert fall ekstremt lite brukt. Ett treff på Google, ingen på Kvasir når man luker bort det som ikke er norsk. En annen ting... Plante står det i 1 loddrett. Der fant jeg faktisk to liljer som passer perfekt. Hvordan gjør man slikt rent praktisk? Skal jeg velge en av dem? Det skal vel strengt tatt ikke forekomme at det finnes flere løsninger i en kryssordoppgave, men av og til kan det vel skje? Hilsen Robert
Gjest Tanja Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Hei, Tanja! Tusen takk for hjelpen! Fant bekreftelsen i Daniel Danielsens Store Kryssordbok.. Hilsen Skytten. Hei! Verk står forklart i riksmålsbøkene,jeg tror det er rett løsning,men er enig i at ordet er lite brukt.mvh Tanja
Gjest Robert Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Jo, jeg er enig. Også er det mye lettere å uttale enn navnet på den slovakiske byen der landets (den gangen Tjekkoslovakia) første kjernekraftverk ligger. De sløser ikke med vokalene der borte. :-)
Gjest Anonym hjelper Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Er du helt sikker verket Tanja? Jeg lurer på om det kan være et kjernekraftverk i Slovakia... Ordet du sikter til er i hvert fall ekstremt lite brukt. Ett treff på Google, ingen på Kvasir når man luker bort det som ikke er norsk. En annen ting... Plante står det i 1 loddrett. Der fant jeg faktisk to liljer som passer perfekt. Hvordan gjør man slikt rent praktisk? Skal jeg velge en av dem? Det skal vel strengt tatt ikke forekomme at det finnes flere løsninger i en kryssordoppgave, men av og til kan det vel skje? Hilsen Robert Det er kanskje dumt å hive seg på denne debatten uten å ha sett oppgaven, men hvis bokstavene til Skytten stemmer, finner man iallfall enkelt svaret i Norsk Riksmålsorsbok. Det dreier seg i tilfelle ikke om "ett", men "en" verk. I Slovakia finner man nok en by og et distrikt som passer med de oppgitte bokstavene - samme geografiske navn dukker for øvrig opp i flere andre østeuropeiske land - men at det skulle finnes et kjernekraftverk ved samme navn, tillater jeg meg å stille et spørsmålstegn ved. Det finnes imidlertid et slikt verk i det aktuelle distriktet som heter Bohunice - like utenfor distriktet ligger også Mochovce - og da har jeg sett etter flere steder enn i Store Norske - bl.a. her: http://www.nea.fr/html/general/profiles/slovak_republic.html
Gjest Skjye Skrevet 12. september 2008 Skrevet 12. september 2008 Sliter litt med 31 loddrett. Verk - 6 bokst. Har t - n - v-. Har noen et tips. Ev. om noen av bokstavene er feil. På forhånd tusen takk for hjelp! Hei, Robert. Til Hjerneknuser' er oppgitt krystallklare kilder - i headingen over oppgaven står ordrett: "I tillegg til bøkene som er listet opp på side 2, er følgende oppslagsverk benyttet: Norsk riksmålsordbok, bind V og VI (1995)." Man leter således hverken ved søk med Google eller Kvasir ved løsning av denne oppgave - man leter i de oppgitte kilder. Hva den nevnte plante angår, velger man det alternativ som står i en eller flere de oppgitte kilder, uansett hvilke rariteter man ellers måtte ha prestert å finne ved søk med Google, Kvasir, i NKL eller hvor man nå måtte ha funnet det for godt å henlegge sin leten. Mvh Skjye.
Gjest Robert Skrevet 13. september 2008 Skrevet 13. september 2008 Vel, nå må jeg medgi at jeg ikke har sjekket alle kildene, men likevel... Det er vel liten tvil om at løsningen blir SVERDLILJE (Iris pseudacorus), en rimelig kjent plante i Norge. Men planten "Fritillaria camschatcensis" blir, så vidt jeg vet, på norsk kalt SVARTLILJE (eller svartkrone). Uten å ha sjekket antar jeg at SVERDLILJE står i de nevnte kildene, og jeg antar videre at SVARTLIJLE ikke står, men hvis dette stemmer, og at SVARTLILJE er det korrekte norske navnet, er ikke da kildene ufullstendige? På engelsk kalles Fritillaria camschatcensis blant annet "black lily" og på norsk altså svartlilje eller svartkrone. Planten har for øvrig mange navn. Jeg prøver å forsvare de som har en hage full av Fritillaria camschatcensis og samtidig aldri har hørt om Iris pseudacorus. Rent hypotetisk selvfølgelig. De vil skrive SVARTLILJE uten å bry seg om å sjekke når de har bokstavene _V_R_L_L_E og samtidig er rimelig oppegående når det gjelder kryssord. Vil det si at det blir feil? Dette blir selvsagt en diskusjon om hvordan kryssord skal løses. Det er kanskje ikke meningen å finne rett ord, men snarere finne rett ord "som står i for eksempel NRO". Utfordringen til forfatteren blir da å tåkelegge nøkkelordet såpass at oppgaven blir vanskelig og på samme tid sørge for at oppgaven ikke har mer enn én løsning. Da blir kryssord ren matematikk som en datamaskin lett kan løse på få sekunder. Jeg er programutvikler av yrke og vet at ved hjelp av digitale kilder kan altså kryssord løses automatisk uten en gang å bruke nøkkelord (kodekryss). Logikken bygges opp omtrent på samme måte som en sjakk-computer. Får man flere løsninger benyttes nøkkelordene for å finne rett løsning. Rimelig enkelt og styrken ligger i at en datamaskin kan sammenligne ordkombinasjoner utrolig raskt. Men jeg må medgi at alternativet er rimelig forvirrende. Hvis man ikke skal kunne begrense "ordforrådet" i en kryssordoppgave kan det ende opp i mye rart og mange diskusjoner og ordkløveri. :-) Robert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå