Gå til innhold

Noe å bryne seg på 35

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan si meg hvor jeg kan finne bekreftelsen på "svart" ?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, Sølvi.

Dette "svart" finnes neppe som eget oppslagsord i de vanlige kilder, men kan lokaliseres som ordsammensetningsledd i diverse oppslagsord i SNL.

Søk for eksempel på "de svarte fjell " i denne kilde, og se hva du finner.

Mvh Skjye.

Skrevet

Er det noen som kan si meg hvor jeg kan finne bekreftelsen på "svart" ?

Den tyrk. bet. for "svart" står som oppslagsord i Gyl.-72, det vanligste og mest brukte oppslagsverket hos både kryssordfolket og forfatterne, Skjye :) Du har dem vel i hylla fremdeles ??

Skrevet

På grunn av omkringliggende ord, var det bare en bokstav som kunne byttes ut i ordet.

Så hvis ikke løserne hadde nevnte oppslagsverk, var det 50% sjanse for riktig ord.

Jeg synes det er synd at det brukes så mye dette leksikonet som ikke er å oppdrive.

Jeg har det ikke, men etter at jeg fant ordet, hadde jeg det i 2 av mine oppslagsverker.

Alf

Innlegg redigert. (08-28-08 23:13)

Skrevet

Den tyrk. bet. for "svart" står som oppslagsord i Gyl.-72, det vanligste og mest brukte oppslagsverket hos både kryssordfolket og forfatterne, Skjye :) Du har dem vel i hylla fremdeles ??

Hei, Odd.

Gyldendals 5-binds konversasjonsleksikon fra 1972 er forsåvidt grunnleggende sement i de viderekomne kryssordløseres grunnmur uten at jeg akkurat tenkte i de baner i "Noe å bryne seg på"-sammenheng mens jeg noe slurvete skrev "vanlige kilder" i mitt første innlegg - du skal derfor ha takk for din klare påvisning av udiskutabel primærkilde hertil.

Mitt svar til Sølvi (som jeg ikke er sikker på om har adgang til denne kilde) var ellers ment som invitt til egne videre søk i SNL basert på resultatet av det i mitt første innlegg nevnte utgangssøk, der sammenholding av en rekke ordsammensetningsfunn i sin tur ville gi temmelig klare belegg til denne aktuelle kryssordkombinasjon.

Mvh Skjye.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...