Gjest Sølvi Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg sliter med øverste høyre hjørne.Og for å vite om det er noen vits i å fortsette på den labyrinten jeg har rotet meg inn i har jeg følgende spørsmål: Er dirigent et egennavn ? Og i hvilket land ligger øykommunen? Veldig takknemlig for svar slik at jeg kan pusle videre.
Gjest Nann Skrevet 19. april 2008 Skrevet 19. april 2008 Jeg har foreløpig et synonym på dirigent,men jeg er ikke helt ferdig med det hjørnet.Får ikke dette med planteslekt og plante til å gå i hop.Har fem forslag på plante,men siden disse ikke passer med planteslekten,lurer jeg på om noen vil gi et lite tips om hvor jeg bør lete.
Gjest Sølvi Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Jeg sliter med øverste høyre hjørne.Og for å vite om det er noen vits i å fortsette på den labyrinten jeg har rotet meg inn i har jeg følgende spørsmål: Er dirigent et egennavn ? Og i hvilket land ligger øykommunen? Veldig takknemlig for svar slik at jeg kan pusle videre. Hei. Er det ingen der ute som kan hjelpe meg litt videre med dirigenten og øykommunen ? Jeg står like fast som i går morges.
Gjest om Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 sølvi "Dirigent" er ikke navnet på en person. Du kjenner slike dirigenter godt selv - helt sikkert. Øykommunen ligger ikke i Norge. Navnet på kommunen skriver seg tilbake til en forfatter, embetsmann etc. i Romerriket. Siden du har strevd så lenge, og er fortvilet og frustrert ,Sølvi, så tenkte jeg å bidra til at du sover godt i natt. om
Gjest Nann Skrevet 20. april 2008 Skrevet 20. april 2008 Jeg sliter med øverste høyre hjørne.Og for å vite om det er noen vits i å fortsette på den labyrinten jeg har rotet meg inn i har jeg følgende spørsmål: Er dirigent et egennavn ? Og i hvilket land ligger øykommunen? Veldig takknemlig for svar slik at jeg kan pusle videre. Er den femte bokstaven i strie k eller e ? Og hvor finner jeg svar på plante ?
Gjest JAA Skrevet 21. april 2008 Skrevet 21. april 2008 Denne kvinnen (?) som havnet på bordell :tilsvarer for- og etternavn nesten en avdød britisk tv-komiker ? Det er fornavnet som gjelder her ? Når det gjelder det litt vriene øvre høyre hjørne så er det flere som har etterlyst litt hjelp.Fra "om" kom det en meget kryptisk informasjon der en romersk person skal ha gitt navnet til/er født/bodde i den øykommunen vi skal komme frem til i et eller annet utland.Og da bruker det jo å være et av de nordiske land,men her skal vi kanskje helt til Middelhavet?Jeg bare spør og håper noen vil kaste inn noen gode opplysninger.
Gjest Sølvi Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Hallo alle velvillige hjelpere ! Kan dere komme med noen gode råd når det gjelder problemhjørnet ? Det gjelder denne utenlandske øykommunen og hvor finner vi svar på plante og planteslekt. Har slitt så lenge at jeg håper jeg fortjener noen små puff.
Gjest odd Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg sliter med øverste høyre hjørne.Og for å vite om det er noen vits i å fortsette på den labyrinten jeg har rotet meg inn i har jeg følgende spørsmål: Er dirigent et egennavn ? Og i hvilket land ligger øykommunen? Veldig takknemlig for svar slik at jeg kan pusle videre. Til Sølvi. Dette er ikke noe problemhjørne, hjørnet er ren avskrift fra NKL! Planten finner du i BMO.
Gjest Sølvi Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Til Odd og alle andre. Nå har jeg fått greie på at det ikke er noe problemhjørne,men hvorfor har alt stått dørgende stille der i mange dager og netter ? Jeg har 12 alternative planteslekter (her fra NKL),men ingen går i hop med en plante i BMO.Derfor lurer jeg på om min dirigent kan være feil og jeg ber om en avklaring:er andre bokstav i dirigent ø eller o ?(Jeg har holdt på ø hele tiden,men kommer altså ikke videre da.)
Gjest Aksel Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Jeg sliter med øverste høyre hjørne.Og for å vite om det er noen vits i å fortsette på den labyrinten jeg har rotet meg inn i har jeg følgende spørsmål: Er dirigent et egennavn ? Og i hvilket land ligger øykommunen? Veldig takknemlig for svar slik at jeg kan pusle videre. Hei Sølvi! Én grunn til stillheten kan være at bladet kom ut i løssalg først forleden. Om det kan være noen trøst er du ikke alene om å ha strevet med dette hjørnet. Med reservasjon for at fasit er en annen enn den jeg har skrevet ned, kan du få noe mer input: "Dirigent" er hos meg et substantiv, med én av de to nevnte bokstaver som 2. bokstav, ja. "Plante" er en som ikke eksakt defineres som det i kildene, snarere en variant av en plante. Ordet har for øvrig også en annen valør. "Øykommune" assosieres ikke med det i vanlig forstand, men ved å gi begrepet utvidende tolkning, bokstavelig, kan det nok forsvares. Min løsning her legger veien heller nordover enn sørover. Håper ikke dette er mer villedende enn rettledende (om fasit avviker)... Lykke til! Vh Aksel
Gjest Sølvi Skrevet 23. april 2008 Skrevet 23. april 2008 Takk Aksel. Ja,siden det påstås at hjørnet er lett,har jeg falt ned på den enkle løsningen.Får bare godta at planten ikke er en plante ,men en avart.Det er bare jeg som er så veldig ivrig på at løsningen skal stemme 100 % med stikkordet.Og når så ikke skjer,blir jeg ikke fornøyd med en tilnærmet løsning. Og da blir jeg aldri ferdig med hverken oppgaven eller maset.
Gjest ova Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Sølvi Det er på samme viset med meg og planten . Stikkordet "øykommune" villedet også.
Gjest om Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Denne kvinnen (?) som havnet på bordell :tilsvarer for- og etternavn nesten en avdød britisk tv-komiker ? Det er fornavnet som gjelder her ? Når det gjelder det litt vriene øvre høyre hjørne så er det flere som har etterlyst litt hjelp.Fra "om" kom det en meget kryptisk informasjon der en romersk person skal ha gitt navnet til/er født/bodde i den øykommunen vi skal komme frem til i et eller annet utland.Og da bruker det jo å være et av de nordiske land,men her skal vi kanskje helt til Middelhavet?Jeg bare spør og håper noen vil kaste inn noen gode opplysninger. JAA Innlegget mitt var kryptisk? Jo, det var vel det. men grunnen til at jeg trakk inn Romerriket og en romersk forfatter/embetsmann (Plinius d.e.), var om noen kunne assosiere til hans Ultima Thule, og dermed finne navnet på "øykommunen". Pytheas kalte for øvrig landet langt mot nord som han nådde ca. 25 f.Kr., for Thule. Derfor veien om Romerriket. om
Gjest ova Skrevet 24. april 2008 Skrevet 24. april 2008 Jaa Nei , det var ikke ditt innlegg som "villedet meg " med hensyn til øykommunen. Jeg hadde den oppfatning av at øykommune måtte være ei øy som var en egen kommune. (f.eks Smøla, Hitra)
Gjest owe Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Jeg sliter med øverste høyre hjørne.Og for å vite om det er noen vits i å fortsette på den labyrinten jeg har rotet meg inn i har jeg følgende spørsmål: Er dirigent et egennavn ? Og i hvilket land ligger øykommunen? Veldig takknemlig for svar slik at jeg kan pusle videre. Har vært bortreist, så kom sent igang med nr.17. Kan noen være hjelpsom med "nevnt hos Esaias"? Finnes det i SNL?
Gjest JAA Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Hei Owe. Fant ordet tre steder : i Tanum (ikke forklart),i RMO (godt gjemt) og i Bibelen.
Gjest owe Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Takk JAA! Da ble det nok det jeg trodde, men tenkte det var ett egennavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå