Gå til innhold

Mesterkryss 14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Er det mulig å få noen tips ang. øvre venstre hjørnet?

Gjelder problemet med å få Mat, kilde, måling

og rangel til å passe sammen. Har flere ord, men kan vel ikke legge dem ut her.

Tips for søk eller noen riktige bokstaver hadde vært flott.

Mvh

Alf 3, For å unngå misforståelser!

Innlegg redigert. (04-03-08 17:05)

Fortsetter under...

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Alf.

Du kan få det tips at samtlige løsningsord du etterspør står i NKL.

Ditt problem er trolig "skatt" som finnes i NRO, bind IV der løsningsordet i bet.5)a) ordrett defineres «skatt».

Et intrikat ekstraproblem i denne forbindelse er at «skatt» i ordnetts digitale NRO-utgave er blitt utsatt for trykkfeildjevelen ved at siste bokstav i «skatt» er byttet ut med en annen med et nytt ord til følge som undertegnede aldri tidligere har sett anvendt i det norske språk.

Et lite PS:

Hvorfor har du plutselig begynt å kalle deg nn; der er da ingenting galt i å fortsatt fremtre som den velkjente Alf vi alltid har identifisert deg som; du har da ingenting å skamme deg over?

Denne uting med stadig vekk å veksle fra det ene psevdonym til det annet gir derimot ærlig talt ikke noe særlig sympatisk inntrykk; for min del tar jeg som regel slike psevdonympendlere ganske tvert på deres språkstil og sitter da tilbake med en ubehagelig følelse av at de individer som gjør slikt må ha en eller annen skjult agenda som jeg for min del begriper fint lite av:

det skulle da ikke være noe problem en gang for alle å velge seg et psevdonym og forholde seg konsekvent dertil på godt og vondt.

Mvh Skjye.

Skrevet

Skjye

Sender deg en e-post.

Mvh

Alf

Gjest Skjye
Skrevet

Jeg har svart Alf på en forhåpentlig ryddig måte pr. E-post slik Alf selv la opp til; ettersom mitt svar til Alf formodentlig kan tenkes å ha generell kryssordinteresse, og min egen mail til Alf er mitt eget selvlagede åndsprodukt håper jeg at jeg ikke bryter noen slags kryssordkonduite ved å gjengi de essensielle deler av min mail her:

"Takk for mail, Alf.

Jeg blir nesten litt lei meg og trist til sinns når jeg leser at akkurat DU gjør deg til talsmann for slik primitiv bokstav"hjelp" vi den senere tid har sett i Forumet; man trenger ikke værlig særlig bevandret kryssordløser for å innse at opplysninger om så meget som EN eneste strategisk plassert bokstav til et kryssordhjørne i praksis kan bety at hele det samlede hjørne blottlegges for enhver kronisk kryssordavskriver - SÅ enkelt skal rett og slett ikke oppgaver som Mesterkryss og Ukens Nøtt tilrettelegges for noen; dertil kommer at slik "hjelp" er svik overfor de løsere som med megen møye og stort tidsforbruk ved egne ressurser har funnet ut av de intrikate kryssordvansker de selv har oppsøkt.

Hva du skriver om at "hvorfor enkelte av de som kanskje er flinkere i kryssord enn mange andre kan si meg hvorfor de ikke vil gi hjelp" er direkte feilaktig; faktum er at der gives "hjelp" til overmål i Forumet; faktisk langt mer enn hva enkelte av disse utakknemlige spørrere har gjort seg fortjent til.

Hva angår det du skriver om at "Det er litt flåsete synes jeg når en skriver at løsningen kommer i nr.." antar jeg det er Odd Egils svar til nn angående Ukens Nøtt 12 den 15-3 du sikter til; her må jeg bare være så ærlig å si at jeg mener Odd Egils svar var meget bra, og at du selv burde hatt anstendighet nok til å unngå den spørremåte du ved denne anledning gjorde bruk av.

Angående MESTERKRYSS 14:

Samtlige av dine forsøksvise løsningsord og bokstaver til henholdsvis rangel og sanger er feil; og SNUTT kan du ved selvsyn konstatere at ikke fremkommer i NRO slik jeg i mitt Forum-innlegg beskrev; her er det bare å forsøke på nytt.

Og greier du ikke på noen som helst måte å komme i mål etter den informasjon du allerede har fått, vil jeg foreslå at du gjør hva jeg pleier å gjøre når jeg en gang iblant ikke kommer riktig kommer helt i mål med vanskelige oppgaver jeg forsøker meg på (det hender faktisk fra tid til annen): Da gjemmer jeg min kladd og venter til fasit kommer, heller enn å se løsningen brettet ut for all verden i det offentlige rom i selve den pågående løsningsperiode.

Dette ble kanskje ikke riktig det svar du hadde forventet, men du skal iallefall vite at når jeg først tar bryderiet med å skrive noe som helst til noen er det oppriktig ment, og ingen jeg har hatt kontakt med har til dags dato antydet at jeg noensinne har kommet med dikt og forbannet løgn."

Dette til etterretning til Forumets spekulative kryssordløsere eller for den slags skyld kryssordlesere, som forhåpentligvis i det minste for denne eneste gangs skyld kan sette sine egne kryssordmessige ressurser og sving og forsøke - med det tidsforbruk dette måtte medføre - SELV å lokalisere det ønskede løsningsord.

Mvh Skjye.

Skrevet

Skjye

Jeg fikk jo svar på e-post fra deg før jeg så at du hadde lagt alt ut i NKL.

Alf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...