Gå til innhold

VBK- "To nøtter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei.

Jeg sitter igjen med ett ord jeg absolutt ikke får til. Noen som er snill og geleider meg i mål? Det er den nederste nøtta, 2 loddrett - "ble helt ødelagt under 2. verdenskrig". Der har jeg 1., 3. og 5. bokstav, men finner ikke noe. Det er samme bokstav på disse. Er jeg langt ute på jordet, og hvor skal jeg evnt. lete?

På forhånd takk for hjelp.

mvh Tone

Fortsetter under...

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Her har forfatteren brukt 3. utgave av SNL som kilde. Byen det spørres etter ligger på en øy. Har man ikke "riktig" SNL-utgave, bør navnet på øya trigge gammel kunnskap om at den var en kjent slagmark under krigen.

Innlegg redigert. (03-24-08 19:31)

Skrevet

Du skal ha så mange takk for det. Kjekt å vite at man har kastet bort timer på å lete i en utgave som ikke er til særlig hjelp. Og hva gjelder historiekunnskap man har tilegnet seg, så kan jeg ikke skryte på meg å ha vært så våken i de timene. Det var andre fag som fattet min interesse. Det får jeg svi for nå.

Tone

Skrevet

Her har forfatteren brukt 3. utgave av SNL som kilde. Byen det spørres etter ligger på en øy. Har man ikke "riktig" SNL-utgave, bør navnet på øya trigge gammel kunnskap om at den var en kjent slagmark under krigen.

Innlegg redigert. (03-24-08 19:31)

Anonym hjelper & andre.

Hvordan kan en alminnelig stakkars kryssordløser vite hvilken utgave

av hjelpemidlene som er brukt - f.eks. i dette tilfellet av snl ????

Tone f.eks. har brukt timer på å lete etter en løsning - forgjeves. Det har kanskje flere gjort. Selv har jeg også sikkert måttet "finlese" tilgjengelig ( dvs. gal ) utgave av snl - til ingen nytte. MESTERKRYSS skal være vanskelig. Selvsagt! Men jeg lurer altså på hvordan noen vet hvilke utgaver som benyttes av ulike hjelpemidler. Vi har vært borti lignende tilfeller tidligere også. Husker man innholdet i de ulike utgavene ? Eller ? Er alle utgavene tilgjengelige et sted ? Er dette noe vi "menige" kryssordløsere kan få innsyn i ? Vi er ikke "bortreiste" vi andre heller. Vi greier faktisk å løse de fleste MESTERKRYSS.

Ellers stor takk til anonym hjelper, cs og andre som gir oss opplæring i bruk av hjelpemidler. Jeg kopierer mange av innleggene, og lærer å bruke dem etter hvert.

Vennligste hilsen om.

Skrevet

Du skal ha så mange takk for det. Kjekt å vite at man har kastet bort timer på å lete i en utgave som ikke er til særlig hjelp. Og hva gjelder historiekunnskap man har tilegnet seg, så kan jeg ikke skryte på meg å ha vært så våken i de timene. Det var andre fag som fattet min interesse. Det får jeg svi for nå.

Tone

Hei Tone,

Forstår frustrasjon over å leite etter løsninger som ikke finnes. Dette har jeg også gjort ett utall ganger med oppgavene til Teigeland, så også her. Her har jeg fått hjelp fra en vennlig sjel privat. Løsningen finner du hverken i den nyeste papirutgaven av SNL eller i nettutgaven. Her må du til de eldre utgavene. Og jeg er ganske sikker på at Teigeland ikke sitter med den nyeste utgaven av SNL men en eldre utgave. Dette har jeg erfart både i Mesterkryss, nøttene og i nm-trimmen. Kanskje like greit at Hjemmet begynner å oppgi kildene forfatteren bruker sånn at man slipper å bruke flere timer helt unødvendig. Foraftteren i Allers K&T oppgir hvilke kilder han bruker til de vanskelige oppgavene.

Jeg vil ikke gjøre med upopulær med å legge ut løsningen her, men håper du har fått hjelp og kommet i mål.

Mvh Erik

Skrevet

Tusen takk for støtten fra både om og Erik. Man føler seg ganske hjelpeløs i slike tilfeller. Så utrolig irriterende at man ikke kan få kildene oppgitt, slik som i Allers. All ære til forfatterne der! Har løst både NM-trimmen, Eksperten, men så sa det bom stopp på ett eneste ord i "To nøtter". Kjempeirriterende. Har puttet inn et navn, men om det er fasit aner jeg ikke. Har lett og lett,i gamle leksikon hjemme, søkt på nett, google, kvasier.... U name it. Men uten noen klare svar.

Støter jeg på slike problemer senere, er det helt klart: Allerskryssordene "vinner" :o), og aldri mer noe Hjemmetkryss, for dette er kjipt altså.

Tone

Annonse

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Anonym hjelper & andre.

Hvordan kan en alminnelig stakkars kryssordløser vite hvilken utgave

av hjelpemidlene som er brukt - f.eks. i dette tilfellet av snl ????

Tone f.eks. har brukt timer på å lete etter en løsning - forgjeves. Det har kanskje flere gjort. Selv har jeg også sikkert måttet "finlese" tilgjengelig ( dvs. gal ) utgave av snl - til ingen nytte. MESTERKRYSS skal være vanskelig. Selvsagt! Men jeg lurer altså på hvordan noen vet hvilke utgaver som benyttes av ulike hjelpemidler. Vi har vært borti lignende tilfeller tidligere også. Husker man innholdet i de ulike utgavene ? Eller ? Er alle utgavene tilgjengelige et sted ? Er dette noe vi "menige" kryssordløsere kan få innsyn i ? Vi er ikke "bortreiste" vi andre heller. Vi greier faktisk å løse de fleste MESTERKRYSS.

Ellers stor takk til anonym hjelper, cs og andre som gir oss opplæring i bruk av hjelpemidler. Jeg kopierer mange av innleggene, og lærer å bruke dem etter hvert.

Vennligste hilsen om.

Svaret på oms spørsmål er: Det kan man ikke vite, men basert på erfaring bruker Teigland klart oftest 3. utgave av SNL, også etter at siste utgave kom. Det er nok ikke slik at enkelte løsere på forhånd sitter med liste over de kildene som fra gang til gang brukes.

Jeg visste ikke hvilken SNL-utgave som var brukt til denne Nøtten (aller først må man ha mottatt bladet i postkassen), men skjønte av Tones innlegg hva løsningen ble. For å kunne svare henne, måtte jeg henvise til kilden, og det viste seg da at nøkkelordet var sakset (dog manglet ordet "nesten") fra utgave 3 - i utgave 4 er opplysningene om den medfarten dette stedet fikk under krigen, blitt fjernet.

Det bør ikke komme som noen nyhet at utgave 3 av SNL brukes i Ukens Nøtt, Mesterkryss og NM-trimmen. Selv om SNL utgave 4 også har vært benyttet iallfall såvidt, er det 3eren Teigland normalt holder seg til. Siden det er tross alt er begrenset hvor mange artikler som er fjernet/lagt til/endret i siste utgave, vil man som regel greie seg bra med siste utgave i elektronisk form.

Innlegg redigert. (03-26-08 01:56)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...