Gå til innhold

mesteren 11

Anbefalte innlegg

Gjest randi
Skrevet

Nok en gang er det øvre høyre hjørnet lite samarbeidsvillig. Jeg strever veldig med har visse mennesker og lydtegn. Har lett alle tenkelige og utenkelige steder uten hell, (syns jeg selv,i alle fall).Det betyr vel bare at det må være enda noen steder igjen å lete.Men for å finne de, så trenger jeg et råd eller to på vegen,om det er noen som vil hjelpe.Mvh Randi

Fortsetter under...

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Randi.

Her nytter det ikke å lete ordrett etter "visse mennesker" eller lydtegn, ettersom ingen av løsningsordene er definert akkurat slik noen steder.

Selv sirklet jeg inn ordene ved først å løse maksimalt av de kryssende kombinasjoner og lete med de bokstavalternativer jeg da hadde, for deretter å finne bekreftelse i de funnede ords forklaringer.

"Har visse mennesker" står udefinert og selvforklart i Tanums; i NRO tilstrekkelig forklart til at man umiddelbart forstår at dette er noe visse mennesker har.

Noe lignende gjelder løsningsordet til lydtegn som står udefinert i Tanums, kort forklart i Norsk ordbok og noe bredere forklart i NRO: Du vil forstå at dette er løsningsordet når du først har lokalisert det.

Førøvrig synes jeg dette er et såpass bra kryssordhjørne at jeg håper vi denne gang slipper hva der i den senere tid har forekommet altfor meget av:

At bokstaver til løsningsord så hemningsløst slenges ut på nett at oppgavens opprinnelige vanskemomenter totalt utviskes, alt mens kav idioti råder grunnen der inspirerende kryssordkunst tidligere hersket.

Mvh Skjye.

Gjest randi
Skrevet

Takk for tipset,Skjye.Nå får jeg bare lete ufortrødent videre,og så får vi se om jeg kommer i mål til slutt.Har liksom ikke lyst til å gi opp heller,selv om jeg godt skjønner at dette var et "lurt" hjørne.

Mvh Randi

Skrevet

Nok en gang er det øvre høyre hjørnet lite samarbeidsvillig. Jeg strever veldig med har visse mennesker og lydtegn. Har lett alle tenkelige og utenkelige steder uten hell, (syns jeg selv,i alle fall).Det betyr vel bare at det må være enda noen steder igjen å lete.Men for å finne de, så trenger jeg et råd eller to på vegen,om det er noen som vil hjelpe.Mvh Randi

hei folkens.....er det noen som kan hjelpe meg med det siste ordet jeg har igjen?

alt for digre??? Har funnet 2.4.6.8 bokstav men står like fast for det. takknemlig for dytt i riktig retning......

mvh.Edy

Gjest Skjye
Skrevet

Hei, Edy.

Kryssordforfatteren har sin grunn til å benytte netopp 'digre' i sin stikkordsgivning, ettersom løsningsordet (i de aktuelle ordbøker oppført i entall) både ender på og - i NRO - er definert med et synonym til diger.

Løsningsordet står udefinert i Tanums; i NRO kan du lete etter et 8-bokstavers ord hvor stikkordsbenevnelsen 'altfor' er inkludert i definisjonen.

Mvh Skjye.

Skrevet

hei igjen.....og takk for at du prøver å få meg på rett spor,skjye. Men jeg finner ikke sporet.....og etter å ha lest det tøffe innlegget ditt i mestern 10 vet jeg ikke om jeg tør å spørre om 2. bokstav går igjen i navnet mitt...(nå skulle du ha sett det bedende smilet og hundeøynene mine,he-he)

mvh.Edy

Annonse

Skrevet

Ja edy,sånn skal det spørres.Mer elegant og man får lyst til å hjelpe.

Skrevet

Til Edy!

Du har fått oppgitt at du finner svaret på altfor digre i Norsk riksmålsordbok. I definisjonen til løsningen står ordet altfor foran et synonym til diger. Dersom du har Ordnett (noe man bør ha for å løse denne oppgaven) er det bare å søke på ordet altfor i modus all tekst (dvs. at du må klikke på All tekst slik at du ikke søker i oppslagsord). Deretter kan du gjennomgå treffene. Dersom du synes det blir for mange treff, kan du forsøke deg med søket +altfor +adj eller søk som "altfor svær", altfor enorm" eller andre kombinasjoner med synonymer for diger. Les mer om søk i Ordnett under Nyttige linker her i diskusjonsforumet. Nå bør du være kommet på rett spor.

mvh. CS

Innlegg redigert. (03-16-08 18:55)

Skrevet

Tusen takk til dere...cs,jaa og skjye for god hjelp. Nå har det gått opp et lys for denne damen og jeg kom på rett spor, Takk!Takk!

mvh.Edy

Gjest punky
Skrevet

Bør jeg satse på P som første?

Gjest punky
Skrevet

Tusen takk til dere...cs,jaa og skjye for god hjelp. Nå har det gått opp et lys for denne damen og jeg kom på rett spor, Takk!Takk!

mvh.Edy

Husker ikke lenger hva jeg lurte på sist, det kan ha vært streken. Nå lurer jeg på om 4. bokst. i tydelig språk kan være E eller R. Hvis R er rett, ryker det visse mennesker har, men skitt au.

Gjest Aksel
Skrevet

Hei punky!

R er rett. Ikke desto mindre må den bokstaven til for å løse den menneskelige egenskapen!

Vh

Aksel

Gjest punky
Skrevet

Greit,da glemmer jeg helbreden, syntes den var så fin. Takk skal du ha

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...