Gå til innhold

Mesterkryss 11

Anbefalte innlegg

Gjest Sølvi
Skrevet

Etter to døgn med avansert søk i SNL samt hele registeret i Aschehougs

verdensatlas må jeg be om et lite hint :er jeg helt på gale veier hvis den italienske elva har to like vokaler (2. og 4. bokstav) ?

Fortsetter under...

Gjest pe-inge
Skrevet

Hei Sølvi!

Det stemmer godt med min løsning.

Mvh. pe-inge

Gjest Sølvi
Skrevet

Men hvor bør jeg lete?

Gjest Arne Br.
Skrevet

Etter to døgn med avansert søk i SNL samt hele registeret i Aschehougs

verdensatlas må jeg be om et lite hint :er jeg helt på gale veier hvis den italienske elva har to like vokaler (2. og 4. bokstav) ?

Det same her - alt ser ut til å vera på plass so nær som den intrikate elva! - Men eg får vedgå at det same skjedde for ei veke sidan; eg trudde eg mangla berre eitt ord då òg, før eg vart berga i hamn av ein velgjerar frå diskusjonsforumet her.

Gjest Sølvi
Skrevet

Nå har jeg prøvd nok en gang å gå gjennom hele SNL med mine to like vokaler uten resultat.Bokstav for bokstav,men nei.Hvor skal jeg nå gå ?

Gjest Arne Br.
Skrevet

Eg kjem ikkje vidare med mine - e - e - (veit sjølvsagt ikkje om det er same vokalen du har funne fram til); difor ser eg ingen annan utveg enn å skifta ut nokre av dei omkringliggjande løysingsorda mine. Dette gjer eg med liten entusiasme - desse orda passa nemleg so sabla godt inn i 'systemet' elles!

Annonse

Gjest pe-inge
Skrevet

Nå har jeg prøvd nok en gang å gå gjennom hele SNL med mine to like vokaler uten resultat.Bokstav for bokstav,men nei.Hvor skal jeg nå gå ?

Hei igjen Sølvi!

Elven finnes garantert i SNL, men den er noe skult. Jeg fant den ikke med vokalsøk.

Mvh. pe-inge *

Ps. Jeg har forlatt i i nøtta. Takk!

Innlegg redigert. (03-08-08 16:12)

Gjest Sølvi
Skrevet

Jeg trålet mange nye artikler i SNL og ble glad da jeg fant en elv i nærheten av Salerno.Trodde den het SELES,men så viste det seg gjennom google at dette var genitivformen og navnet var SELE.Så da er jeg like langt.

Gjest Per Roger
Skrevet

Hei.

Du er ikke det.

Per Roger

Skrevet

Elva heter nok dessverre Sele og det er genitivsformen som står i artikkelen om Salerno. Det finnes mange lister over italienske elver på nettet. Den kanskje mest omfattende finnes for eksempel på italienske Wikipedia. Her er lenken http://it.wikipedia.org/wiki/Elenco_dei_fiumi_italiani. Problemet er at det ikke finnes noen elv som passer blant disse vel 400 elvenavnene - eller kanskje jeg har oversett noen? Sele står i hvert fall på listen.

cs

Gjest Odd Egil
Skrevet

Jeg orienterte Hjemmet om denne feilen fredag morgen, og de kommer nok til å akseptere både SELE og SELES selv om sistnevnte er feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...