Gå til innhold

Våre beste kryssord 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder Eksperten og utløper.Hvis svaret begynner på n så finner jeg ikke utløperen (hvor skal jeg da søke ?).Hvis utløper begynner på a så finner jeg ikke fjell.Hva er rett ?

Fortsetter under...

Gjest pe-inge
Skrevet

Hei Sølvi

Jeg har a og fant et fjell i Danielsen.

Garanterer intet.

Mvh pe-inge

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Dette er ikke helt enkelt å få til, da det er en feil i oppgaven. Det "fjellet" som passer i diagrammet, eksisterer bare i 3. utgave av SNL - i 4. utgave er navnet korrigert. Man finner det virkelige navnet på dette fjellet ved å la de kryssende bokstavene stå, men man må sette inn to bokstaver i blindruten mellom 28 og 30 vannrett.

Det ekte fjellet har altså et navn på 10 bokstaver, der første del på fire bokstaver er identisk med "fjellet" i SNLs 3. utgave, og der andre del (6 bokstaver i det riktige fjellet, fem i det som ikke finnes) i begge tilfeller er en kroppsdel i bestemt form.

At Danielsen har latt seg forlede av feilen i SNL ved å føre opp det imaginære fjellet, er vanskelig å bebreide ham.

Skrevet

Takker begge for hjelp.Jeg tror jeg slår meg til ro med svaret fra DD selv om fjellets eksistens skal være noe diffus. Har prøvd meg frem i SNL med både den gale og riktige formen uten resultat.Begynner dette fjellet der på de samme fire bokstavene som i DD ?

Gjest pe-inge
Skrevet

Dette er ikke helt enkelt å få til, da det er en feil i oppgaven. Det "fjellet" som passer i diagrammet, eksisterer bare i 3. utgave av SNL - i 4. utgave er navnet korrigert. Man finner det virkelige navnet på dette fjellet ved å la de kryssende bokstavene stå, men man må sette inn to bokstaver i blindruten mellom 28 og 30 vannrett.

Det ekte fjellet har altså et navn på 10 bokstaver, der første del på fire bokstaver er identisk med "fjellet" i SNLs 3. utgave, og der andre del (6 bokstaver i det riktige fjellet, fem i det som ikke finnes) i begge tilfeller er en kroppsdel i bestemt form.

At Danielsen har latt seg forlede av feilen i SNL ved å føre opp det imaginære fjellet, er vanskelig å bebreide ham.

Til anonym hjelper.

Ut fra innlegget ditt var det nokså enkelt å finne riktig fjell.

Takk for det !

Spørsmålet er bare hvordan en skal forholde seg til dette.

To bokstaver i samme rute er vel ikke vanlig i en kryssordløsning.

Skal en her føre opp "galt" eller "riktig" fjell??

Er takknemlig for respons.

Mvh pe-inge

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Per-Inge,

Jeg har valgt varianten som står i DD, da dette trolig er fasit'en (selv om det helt opplagt er feil).

Alternativet er jo å skrive 2 bokstaver i rute 7.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...