Gjest Sølvi Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Det gjelder Eksperten og utløper.Hvis svaret begynner på n så finner jeg ikke utløperen (hvor skal jeg da søke ?).Hvis utløper begynner på a så finner jeg ikke fjell.Hva er rett ?
Gjest pe-inge Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Hei Sølvi Jeg har a og fant et fjell i Danielsen. Garanterer intet. Mvh pe-inge
Gjest Anonym hjelper Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Dette er ikke helt enkelt å få til, da det er en feil i oppgaven. Det "fjellet" som passer i diagrammet, eksisterer bare i 3. utgave av SNL - i 4. utgave er navnet korrigert. Man finner det virkelige navnet på dette fjellet ved å la de kryssende bokstavene stå, men man må sette inn to bokstaver i blindruten mellom 28 og 30 vannrett. Det ekte fjellet har altså et navn på 10 bokstaver, der første del på fire bokstaver er identisk med "fjellet" i SNLs 3. utgave, og der andre del (6 bokstaver i det riktige fjellet, fem i det som ikke finnes) i begge tilfeller er en kroppsdel i bestemt form. At Danielsen har latt seg forlede av feilen i SNL ved å føre opp det imaginære fjellet, er vanskelig å bebreide ham.
Gjest Sølvi Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Takker begge for hjelp.Jeg tror jeg slår meg til ro med svaret fra DD selv om fjellets eksistens skal være noe diffus. Har prøvd meg frem i SNL med både den gale og riktige formen uten resultat.Begynner dette fjellet der på de samme fire bokstavene som i DD ?
Gjest pe-inge Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Dette er ikke helt enkelt å få til, da det er en feil i oppgaven. Det "fjellet" som passer i diagrammet, eksisterer bare i 3. utgave av SNL - i 4. utgave er navnet korrigert. Man finner det virkelige navnet på dette fjellet ved å la de kryssende bokstavene stå, men man må sette inn to bokstaver i blindruten mellom 28 og 30 vannrett. Det ekte fjellet har altså et navn på 10 bokstaver, der første del på fire bokstaver er identisk med "fjellet" i SNLs 3. utgave, og der andre del (6 bokstaver i det riktige fjellet, fem i det som ikke finnes) i begge tilfeller er en kroppsdel i bestemt form. At Danielsen har latt seg forlede av feilen i SNL ved å føre opp det imaginære fjellet, er vanskelig å bebreide ham. Til anonym hjelper. Ut fra innlegget ditt var det nokså enkelt å finne riktig fjell. Takk for det ! Spørsmålet er bare hvordan en skal forholde seg til dette. To bokstaver i samme rute er vel ikke vanlig i en kryssordløsning. Skal en her føre opp "galt" eller "riktig" fjell?? Er takknemlig for respons. Mvh pe-inge
Gjest Odd Egil Skrevet 24. februar 2008 Skrevet 24. februar 2008 Hei Per-Inge, Jeg har valgt varianten som står i DD, da dette trolig er fasit'en (selv om det helt opplagt er feil). Alternativet er jo å skrive 2 bokstaver i rute 7.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå