Gå til innhold

Ionotre

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fasiten til Mesterkryss 1/08 er der som løsningsord til BIBL. STEDSNAVN (midtre felt, 4 rader opp) oppgitt løsningsord IONOTRE.

For min del hadde jeg hertil som løsning det i SNL ordrett beskrevne "bibelsk stedsnavn" GOMORRA til løsning.

Kan noen av Forumets viderekomne kryssordløsere fortelle meg hva galt jeg har begått, mens jeg løste denne oppgave?

Mvh Skjye.

Innlegg redigert. (02-19-08 05:32)

Fortsetter under...

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Skjye,

Jeg hadde også GOMORRA, og kan tenke meg at feilen har oppstått på følgende måte :

Forfatteren har fått på plass de 3 loddrette ordene, og skal finne noe som passer med ?o?o?r? vannrett.

Ved hjelp av bokstavsøk her på NKL får han 7 treff, og bestemmer seg for å bruke IONOTRE.

GOMORRA og IONOTRE er treff nr. 3 og 4 på listen, og når han skal sjekke hva som skjuler seg bak IONOTRE, klikker han feil.

Så endrer han 'bibelsk by' til 'bibelsk stedsnavn' for å gjøre det litt mindre søkbart.

Skrevet

Takk for svar, Odd Egil.

Ikke vet jeg hvorfra denne underlige kombinasjon har sitt opphav - den kan forsåvidt godt ha oppstått omtrent slik du beskriver det potensielle tilblivelsesforløp.

Vi er jo etterhvert blitt tilvent at en og annen sjuskefeil i Hjemmets oppgaver kan forekomme, men det forundrer meg likevel å finne denne denne slags sludder i selve fasit, som jo presenteres sammen med vinnerne:

De(n) - formodentlig med fasit i sin hånd - ansvarlige for kåringen av vinnere til oppgaven, kan umulig ha lokalisert så meget som en eneste innsendt oppgave med IONOTRE som løsning, og burde derfor der og da uten nevneverdige problemer ha anet ugler i mosen og korrigert den feilaktige fasit.

Vi VET jo strengt tatt ikke så meget om hvordan disse vinnertrekninger egentlig foregår, men med denne lapsus til eksempel, skal vi kanskje bare være glade for at vi slipper å være fluer på veggen hertil.

Mvh Skjye.

Skrevet

I fasiten til Mesterkryss 1/08 er der som løsningsord til BIBL. STEDSNAVN (midtre felt, 4 rader opp) oppgitt løsningsord IONOTRE.

For min del hadde jeg hertil som løsning det i SNL ordrett beskrevne "bibelsk stedsnavn" GOMORRA til løsning.

Kan noen av Forumets viderekomne kryssordløsere fortelle meg hva galt jeg har begått, mens jeg løste denne oppgave?

Mvh Skjye.

Innlegg redigert. (02-19-08 05:32)

Hvis en av vinnerne er en som frekventerer dette forum, kunne det være interessant å vite hvilken løsning vedkommende hadde.

Terje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...