Gå til innhold

Ukens nøtt nr 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mulig at jeg foregriper begivenhetenes gang, men er det noen andre

som har fått denne oppgaven til å gå opp med en "kommune" som slettes

ikke er en kommune? Jeg sikter da til et svensk tettsted som i NKL er

registrert som kommune.

Jeg mistenker xord-makeren for å ha brukt samme NKL som sin kilde.

Jeg legger med en link til Wikipedia, hvor dere kan søke etter denne

"kommunen":

http://sv.wikipedia.org/wiki/

Fotnote.

Jeg burde heller stilt spørsmålet slik: Er det noen som har greidd

denne oppgaven med en annen "kommune" enn dette tettstedet?

Innlegg redigert. (01-11-08 09:33)

Fortsetter under...

Gjest Odd Egil
Skrevet

Stikkordet burde kanskje vært "tidligere kommune" for løsningsordet ble slått sammen med en annen kommune i 1974.

Skrevet

Syns jeg har endevendt alle hjelpemidler uten å komme videre.Har to spørsmål som jeg håper noen vil hjelpe med.Er den tredje bokstaven i båt

l ? Og hvor kan jeg finne denne båten ?

Skrevet

Har samme problemet, Nann -

Hilsen Lilli

Skrevet

registrert som kommune.

"kommunen":

Fotnote.

Dersom dere navigerer i SNL, kan dere komme i havn med "L-en"...

Skrevet

Takker Svein.Har gått systematisk gjennom SNL med mine to bokstaver l og e og så brukt hele alfabetet etter hverandre på den første bokstaven.Det eneste jeg finner er en båt som begynner på en av de midterste vokalene,men som i SNL mer er en del av båten.Er jeg på rett vei ?

Annonse

Skrevet

registrert som kommune.

"kommunen":

Fotnote.

Tror nok du har kommet ut av kurs...!!!

Skrevet

Jeg har stoppet ved navnet på en båt og dette begynner heller på en av

konsonantene.Det er konsernet jeg strever med nå.Skal heller spørre om hjelp der hvis jeg ikke finner ut noe innen i morgen.(Jeg har tre vokaler.) Liker å søke og søke.

Skrevet

Nå har også jeg søkt og søkt på dette konsernet uten særlig til resultat.Første og femte bokstav er samme vokal samt en annen i midten (men den har vel alle).Siden jeg ikke finner noe konsern på alle de tenkelige stedene,så må enten mine bokstaver være feil eller jeg må søke på noen av de utenkelige stedene. Men hvilke ?

Skrevet

Er i samme gruppe som flere her,når det gjelder konsernet.Lurte på om kontrollorganet finnes i nkl,for det jeg har funnet gjør at jeg "sliter" ekstra mye oppe til venstre både loddrett og vannrett.Dersom kommunen er i et naboland,er det bare en elv jeg får til å passe, og da sliter jeg med fartøyet også,så her er jeg vel helt på viddene.Syns jeg har lett overalt uten å komme helt i mål.Hva kan være feil i det jeg søker?Noen som vil komme med et tips her,tro?

Mvh Randi

Skrevet

Hei Randi. Kontrollorganet er overalt.Men båten bare i SNL.Samme med månen.Men hvor jeg nå skal lete for å finne konsernet er et stort spørsmål. Kan noen bekrefte eller avkrefte at første og siste bokstav i konsernet er den samme ? Takker for hjelp.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Kan bekrefte at første og siste bokstav er den samme.

Skrevet

Ja da er det bekreftet som jeg har søkt på hele tiden.Har funnet to selskaper som kan passe,men om de er konsern sier kildene intet om.Det ene er et selskap som har gått inn i databransjen,det andre et norsk som driver med avregning.Kan jeg velge et av disse ?

Annonse

Gjest Odd Egil
Skrevet

Nei, du skal ikke velge noen av de. Måten jeg fant løsningen på, var å søke KONSERN* i SNL.

Jeg fikk treff i 523 artikler, og sjekket innholdet i disse frem til jeg hadde funnet svaret.

Skrevet

Hei Odd Egil. Jeg har skumbladd gjennom de 523 artiklene uten å finne noe.

Kun et konsern fant jeg der første og siste bokstav er like.MEN :jeg har disse bokstavene som en vokal,mens i en av artiklene fant jeg et konsern med en konsonant først og sist. Så jeg må vel bla nøyere i hver artikkel for å finne ordet med vokalen først og sist ?

Skrevet

Sølvi, jeg har også bladd igjennom disse 523 artiklene uten å finne noe. Første og siste bokstav er to like vokaler - det er jeg ganske sikker på. Kanskje lurt å finne den månen - og den båten -

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

Det øverste venstre hjørnet i denne oppgaven er nokså krevende, og det gjelder å gjøre ting i riktig rekkefølge:

11 vannrett og 8 loddrett er inngangsord. 4 loddrett finnes deretter enkelt når 14 vannrett er fylt ut med et stedsnavn som i Tanum feilaktig betegnes som en "kommune".

Nå foreligger to muligheter på 1 vannrett. Her er det ikke annet å gjøre enn å søke etter 3 loddrett (normalsøk i SNL) med det man har greid å innskrenke mulighetene til:

2 alternativer på bokstav 1,

sikker bokstav 3,

3 alternativer på bokstav 5 og

sikker bokstav 7

...til en båt av et eller annet slag dukker opp.

Dermed faller også månen på plass, og kun "konsern" gjenstår. Hvis man nå bare har løst de omkringliggende ordene riktig, finnes det en langt raskere måte å søke på enn ellers angitt i tråden:

Velg avansert søk, alle ordene i SNL, og skriv i tur og orden inn

konsern* [sikker vokal]b[sikker vokal]*

konsern* [sikker vokal]c[sikker vokal]*

konsern* [sikker vokal]d[sikker vokal]*

konsern* [sikker vokal]f[sikker vokal]*

konsern* [sikker vokal]g[sikker vokal]*

konsern* [sikker vokal]h[sikker vokal]*

Det er såpass minimal mulighet for at også bokstav nr. 2 er en vokal at disse alternativene i første omgang ikke trengs å tas med i søket.

Gjør man dette med samtlige konsonanter mellom den sikre bokstav 1 og den sikre bokstav 3, kommer totale treff opp i kun 75 istedenfor det demoraliserende antallet 523. Og ikke nok med det: Med den her viste metoden slipper man også å skumlese alle artiklene fra start til mål fordi samtlige ord i vanlig tekst som begynner med [sikker vokal]b/c/d/f/g/h/osv[sikker vokal] vil være gråmarkerte. Kun for tabeller, billedtekster o.l. må man med denne metoden sjekke tekstpartier.

Innlegg redigert. (01-17-08 12:19)

Skrevet

Jeg har et par spørsmål til anonym hjelper før jeg går i gang med din metode for å finne konsernet.Skal jeg skrive konsern*[vokal]b[vokal]* konsern*[vokal]b[vokal]* osv direkte etter hverandre til og med

konsern*[vokal]z[vokal]* FØR jeg trykker på avansert søk + alle ordene ?

Jeg prøvde nemlig med et par av dem etter hverandre og fikk da opp de samme 523 artiklene.(altså alle de 20 konsonantene inn i en lang rekke ?)

Gjest Anonym hjelper
Skrevet

For enkelhets skyld, klikk aller først på "avansert søk" og merk av "alle ordene". Deretter søker du med en og bare en konsonant hver gang, slik:

Første søk:

konsern* [sikker vokal]b[sikker vokal]*

Annet søk:

konsern* [sikker vokal]c[sikker vokal]*

Tredje søk:

konsern* [sikker vokal]d[sikker vokal]*

...osv. til du finner konsernet.

Du må også passe på å ha mellomrom mellom ordet "konsern*" og ordet "[sikker vokal]konsonant[sikker vokal]*", ellers blir det nok bare krøll.

Innlegg redigert. (01-16-08 00:15)

Skrevet

Tusen takk til deg, du gode hjelper !

Skrevet

Joda,fant dette konsernet da.Men ærlig talt,selv om vi sitter med mange elektroniske hjelpemidler så bør likevel løsningsordene være litt enklere å finne.Takket være NN-hjelper,så kom jeg i havn.Men kryssordløsning skal være for mange,ikke bare for noen få som er dyktige på søking.Takk NN .

Skrevet

Jeg fant ikke konsernet, men det kan være fordi jeg kan ha feil vokaler. Mangler fortsatt my i øvre halvdel av kryssordet.

Skrevet

Joda,fant dette konsernet da.Men ærlig talt,selv om vi sitter med mange elektroniske hjelpemidler så bør likevel løsningsordene være litt enklere å finne.Takket være NN-hjelper,så kom jeg i havn.Men kryssordløsning skal være for mange,ikke bare for noen få som er dyktige på søking.Takk NN .

Jeg er så enig med deg,Sølvi.Det er artig med vanskeligheter der man må leite i alt man abonnerer på.Det liker jeg,men når det blir sånn at det er umulig for andre enn de virkelige "ekspertene" å finne svarene,da blir jeg nesten litt motløs og forb.....,før jeg blir "besatt" av å finne svaret.Men det tar jo nesten allverdens tid,og før en "engel" hjelper til,er man helt på randen av "sammenbrudd".Kjempemessig at det fins slike "gode hjelpere" der ute,forresten,for kryssord er jo fantastisk utfordrende og artig,uansett.Men jeg syns nøtta har blitt mye vanskeligere den senere tid.

Nå kunne jeg ønske meg litt mindre finurlige nøtter og mestere,så kanskje enda flere kunne gjette disse,for de er jo artige å prøve seg på, selv om man ikke alltid kommer helt i mål uten hjelp.

(Det blir vel kanskje ikke nøtt eller mesterkryss vanskelig nok for "reserne" da,så det blir vel som det er.Får henge med så lenge man klarer,og så lenge det fins "gode hjelpere".Sukk fra stor kryssordentusiast som liker å prøve seg på nøtta og mesterkryssorden hver uke.Randi

Skrevet

Finner ikke konsernet. Har bladd gjennom leksikonet

og på nettet, men uten resultat.

Har bare det igjen, og er sikker på mine bokstaver er rett.

vokal?kons.?og samme vokal?? Noe råd?

Vrient første hjørnet denne gangen ja.

Skrevet

Ja,hjørnet er vanskelig.Du finner et par av svarene ikke i artikler men i tabeller.Litt for stor vanskelighetsgrad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...