Gå til innhold

Mesterkryss 51

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Mette-Marthe. Velkommen blant oss som liker å slite med denne

vriompeisen av en oppgave. Jeg begynte i høst og har bare greid en av oppgavene helt ut. Men jeg ber om hjelp og får brukbare tilbakemeldinger. Her er ikke folk kjipe,men legger ikke ut hele ord,bare en bokstav eller info om hvor man best skal lete. Denne gangen har jeg 11 alternativer til svar på inngrep og lurer på om noen kan hjelpe med hvilken av disse bokstavene jeg skal satse på som andre bokstav :o,y,e,l,u,v,a.Dessverre kan jeg ikke ennå hjelpe deg med programlederen.

Fortsetter under...

Skrevet

Dette hjørnet er fullt av såkalte mengdebegreper. Man kan anta at det finnes flere løsninger. Man kan minst velge mellom 3 innganger via polarforsker/vindistrikt og 2 innganger via "bæres over skulderen" dersom man benytter de vanlige kildene (SNL, Ordnett, Bokmålsordboka). Forsøk å finne de ulike inngangene og vurder hvilke(n) av disse som er mest sannsynlig(e). Det blir nødvendigvis en del prøving og feiling i et slikt hjørne. Ut fra tidligere innlegg her kan man også utgå fra at LEDER ikke står her i NKL. Det er også en opplysning som er nyttig.

Innlegg redigert. (12-15-07 23:37)

Skrevet

Takker cs. Skjønner at nok en gang er det flere løsningsmuligheter.Har strevd med mange kombinasjoner uten hell.Alt grunnet den over skulderen (med e).Men i følge ditt råd har jeg endelig funnet en annen (med u).Men den ser like gjenstridig ut.Er jeg på rett vei nå likevel ?

Skrevet

Jeg vil nok råde deg til ditt første alterrnativ. Jeg har løst med begge, men det lukter mest fasit av førstnevnte. Tilsvarende bør man velge den andre inngangen som gir flest alternativer for spesialist og inngrep.

Tips: Sjekk de ulike NKL-løsningene i Ordnett. Kryssordforfatteren benytter neppe NKL når han/hun finner stikkord til løsningsordene, snarere Ordnett/SNL. På denne måten kan du ekskludere mange alternativer fra NKL.

Eksempel: ARAKNOLOG står i NKL som spesialist. Ordnett omtaler ARAKNOLOG som edderkoppforsker, ikke som spesialist. ARAKNOLOG merkes med - (mindre sannsynlig). På tilsvarende måte kan andre forslag merkes med + (sannsynlig - ordet spesialist står oppført i Ordnett/SNL) eller 0 (arbeider med ... som spesialområde o.l.)

Innlegg redigert. (12-16-07 13:28)

Skrevet

Finner jeg hjelp her i NKL når det gjelder mineral,eller hvor skal jeg søke ?

Skrevet

Hei Mette-Marthe. Velkommen blant oss som liker å slite med denne

vriompeisen av en oppgave. Jeg begynte i høst og har bare greid en av oppgavene helt ut. Men jeg ber om hjelp og får brukbare tilbakemeldinger. Her er ikke folk kjipe,men legger ikke ut hele ord,bare en bokstav eller info om hvor man best skal lete. Denne gangen har jeg 11 alternativer til svar på inngrep og lurer på om noen kan hjelpe med hvilken av disse bokstavene jeg skal satse på som andre bokstav :o,y,e,l,u,v,a.Dessverre kan jeg ikke ennå hjelpe deg med programlederen.

Hei Elna!

Ja, mineralet fant jeg bl.a. her (forutsatt at min løsning for øvrig er korrekt).

Vh

Aksel

Annonse

Skrevet

Både cs og Aksel har gitt små hint å jobbe med. Og som jeg har jobbet.Vet ikke hvor mange kombinasjoner jeg har prøvd. Men til slutt får jeg ikke inn hverken programleder eller leder. Har gjennomgått hundrevis av artikler i SNL for å finne svar på leder (som sikkert ikke finnes som nøkkelord). Jeg har prøvd å sile vekk mange alternativer når det gjelder inngrep og står igjen med 4 usikre forslag.Likevel butter det i mot. Derfor vil jeg be om bekreftelse/avkreftelse på den andre bokstaven i mine 4 inngrepsforslag:

D,L,O,A. Er en av disse rett og i så tilfelle hvilken? Er veldig glad for svar nå.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Sølvi :)

Jeg tar sjansen, for det er vel ingen som har "fredet" denne oppgaven ?

Som cs skriver er det sikkert flere muligheter i dette hjørnet, men jeg tror fasiten vil vise at ditt siste alternativ er et klokt valg.

Innlegg redigert. (12-18-07 15:39)

Skrevet

Takker Odd Egil så mye.Har vært innom de 4 riktige bokstavene i leder for å finne svar i SNL. Bortkastet. Kan noen fortelle meg hvorfor svaret ikke kommer frem i SNL selv om du søker med de 4 riktige bokstavene? Der er jeg ikke utlært teknisk skjønner jeg.

Skrevet

Både cs og Aksel har gitt små hint å jobbe med. Og som jeg har jobbet.Vet ikke hvor mange kombinasjoner jeg har prøvd. Men til slutt får jeg ikke inn hverken programleder eller leder. Har gjennomgått hundrevis av artikler i SNL for å finne svar på leder (som sikkert ikke finnes som nøkkelord). Jeg har prøvd å sile vekk mange alternativer når det gjelder inngrep og står igjen med 4 usikre forslag.Likevel butter det i mot. Derfor vil jeg be om bekreftelse/avkreftelse på den andre bokstaven i mine 4 inngrepsforslag:

D,L,O,A. Er en av disse rett og i så tilfelle hvilken? Er veldig glad for svar nå.

Det er ikke SNL som gir så mange svar i denne oppgaven, snarere Ordnett. Det er en fordel med abonnement på Medisinsk leksikon for å løse oppgaven denne gangen.

Skrevet

Takker Odd Egil så mye.Har vært innom de 4 riktige bokstavene i leder for å finne svar i SNL. Bortkastet. Kan noen fortelle meg hvorfor svaret ikke kommer frem i SNL selv om du søker med de 4 riktige bokstavene? Der er jeg ikke utlært teknisk skjønner jeg.

Vet ikke hva slags oppslagsverk du har, Sølvi, men jeg fant leder i DD's Kryssordleksikon. Lederen er glad i planter!

Hilsen Lilli

Skrevet

Joda,jeg fant lederen i ordnett.Men jeg har HELE tiden søkt i SNL uten å finne noe.Trodde den fantes der.Men det jeg som nevnt lurer på er hvorfor ordet ikke kommer opp i SNL når jeg skriver de 4 riktige bokstavene.Ordet finns jo i et par artikler der,dog ikke som nøkkelord. Joda,jeg har også abonnert på medisinsk leksikon og der fant jeg ordet da jeg fikk den tredje sikre bokstaven.Så takk til alle som hjelper og virkelig bryr seg.Flott.

Skrevet

Søking i SNL med jokertegn fungerer kun i oppslagsord og nøkkelord, ikke i fritekst. Leder finnes kun i et par artikler som fritekst. Se for øvrig bruksanvisning for søking i SNL under "Nyttige linker".

Annonse

Skrevet

Det er ikke SNL som gir så mange svar i denne oppgaven, snarere Ordnett. Det er en fordel med abonnement på Medisinsk leksikon for å løse oppgaven denne gangen.

kan noen si meg hvor jeg finner organisasjon i nederste høyre hjørne? har e som andre og i som fjerde bokstav! sitt igjen med bare med dette ordet ellers er alt i boks

Skrevet

nå gikk det opp eit lys etter mye leting ! så no er alt i boks her!

ønsker DERE ALLE EN RIKTIG GOD JUL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...