Gå til innhold

Ukjent ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Puslekryss-2/48 har jeg veldig lyst til å bruke ordet REDEVISER. Et helt naturlig ord for meg, men kan ikke finne dette i noen ordbok.

Er dette kanskje et svensk ord? Noen som har kommentar til dette?

Terje

Fortsetter under...

Skrevet

Hei, TerjeH.

Du har rett i at dette ord (som ganske sikkert vil vise seg å være fasit) ikke finnes i de vanlige norske ordbøker, og at ordets opphav trolig er det svenske "redovisa", som gir ca. 1 340 000 treff ved Google-søk.

Søk på nettet med forskjellige bøyningsformer av "redevise" antyder likevel (riktignok med ganske sparsomt antall treff) at ordet i en viss grad er i bruk innen regnskap, økonomi etc., og dette redevise i ymse bøyningsformer har over tid faktisk vært en gjenganger i nettopp Puslekryss.

Dersom du klikker på "SØK" her i NKL (over overskriften "Ukjent ord") og skriver REDEVIS i søkefeltet, får du forøvrig opp 10 tidligere overskrifter hvor dette problem-ord har vært tema.

Mvh Skjye.

Skrevet

I Puslekryss-2/48 har jeg veldig lyst til å bruke ordet REDEVISER. Et helt naturlig ord for meg, men kan ikke finne dette i noen ordbok.

Er dette kanskje et svensk ord? Noen som har kommentar til dette?

Terje

Ordet har vært brukt i puslekryss 2 før og var da gjenstand for diskusjon om dette svenske ordet egentlig har gått inn i det norske språk.Men ingen norske ordbøker har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...