Gå til innhold

Mesterkryss 48

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil så gjerne få til litt mer,men nå har det stått stille i to dager.Derfor har jeg to små spørsmål.Er nest siste bokstav i ukeblad d og fjerde i slagsted s ? Er veldig takknemlig for ja/nei.

Fortsetter under...

Skrevet

Nå ber jeg om hjelp for å komme videre.Jeg har prøvd så mange hundre alternativer,men står bom fast.Er fjerde bokstav i vitne u , f , r eller g ? Og hvor kan jeg finne krysser og ukeblad ? Jeg takker veldig for hjelp .

Skrevet

Hei Elna!

U er riktig, krysser er fartøy og ukeblad er fransk. Lykke til!

Mvh Sigurd

Skrevet

Hei Sigurd. Takk for den.Jeg har funnet et blad på SNL som er italiensk (med en kjent figur i).Og selv med to sikre og bokstaver og 6 alternativer som andre bokstav så finner jeg ingen krysser.(Et keisernavn kunne godt være en krysser,men jeg finner ingen bekreftelse.)

Annonse

Skrevet

Hei Elna!

Det har noe med keiser å gjøre.

Sigurd

Skrevet

Jeg vil så gjerne få til litt mer,men nå har det stått stille i to dager.Derfor har jeg to små spørsmål.Er nest siste bokstav i ukeblad d og fjerde i slagsted s ? Er veldig takknemlig for ja/nei.

Dersom du finner et annet ukeblad enn Sigurds franske, og du også får resten av diagrammet til å gå opp, så bør vel det kunne forsvares..??

Det er heller ikke umulig at en krysser har fått et keisernavn, men jeg tør påstå at dette neppe er fasiten...

Fotnote: Innlegget til Sigurd sto allerede i forum da jeg trykket enter.

Jeg vil bare presisere at krysseren ikke har keisernavn, men

at navnet, som Sigurd skriver, kan assosieres med denne

herskeren...

Innlegg redigert. (11-26-07 12:20)

Skrevet

Merkelig.Her sliter man med hobbyen sin og prøver seg frem med diverse hjelpemidler.Søker etter slagsted med den ene sikre bokstaven jeg har greid å stable på beina.I NKL får jeg 4 tilslag (minus den ene som en hjelper avviser).I DD får jeg også 4,men da helt andre,ingen felles.Tja,hvor skal man da begynne å nøste opp ? Kan en vennlig sjel si meg hvilket av disse alternativene skal inn som andre bokstav :x,o,e,r,s,i,ø ?

mvh.

Skrevet

Dersom det kan være til hjelp, kan jeg røpe at slagstedet ligger i Romania.

Fotnote: Etter nærmere undersøkelse, kommer jeg til at slagstedet "mitt"

ligger i Ungarn!

Innlegg redigert. (11-27-07 15:49)

Skrevet

Hei Svein!

Jeg har et slagsted i den norsk-svenske krigen i 1814, så her er muligens

mer enn en løsning.

Mvh Sigurd

Gjest Odd Egil
Skrevet

Det kan godt være at det fins 2 løsninger, men mitt funn er også i Romania.

Dersom dette er fasit, er ingen av bokstavene du nevner korrekt, Elna.

Du finner svaret i SNL, og jeg regner med at du har søkt SLAGSTED uten å komme noen vei der.

Da må du pønske ut en annen ordlyd på søket ditt ; f.eks SLAGET VED - SLAGET I - SLAGET OM etc..

Dette er tidkrevende "arbeid" men ofte eneste måten å komme i havn på.

Skrevet

Jeg ønsker helst at andre bokstav i spesialist er e selv om jeg ikke har fått det til å gå opp,men jeg har også y og i som alternativer. Hvilken bør jeg satse på ?

Annonse

Skrevet

Hei Sølvi!

Jeg er helt sikker på ordstyrer som har E som fjerde bokstav, det samme

som andre bokstav i spesialist.

Mvh Sigurd

Skrevet

Takk til Svein,Sigurd og Odd Egil for å ha hjulpet meg litt fremover.Det er svært frustrerende å stå bom fast i flere dager og føle at all søking er bortkastet.Det er de små drypp som hjelper , for tross alt vil vi kryssordløsere ikke få servert alt på et sølvfat.

Skrevet

Jeg ønsker helst at andre bokstav i spesialist er e selv om jeg ikke har fått det til å gå opp,men jeg har også y og i som alternativer. Hvilken bør jeg satse på ?

Takk til Sigurd for flott assistanse da det røynet på.

Skrevet

Det ser ut til at flere slagsteder er inne i bildet.

Et direkte spørsmål: Jeg har N som bokstav nr 6 (nest siste), men begynner å undres.

Er meget takknemlig for kommentar til det.

Mvh. pe-inge

Skrevet

Hei owe !

Takk for bekreftelsen. Jeg bruker n-en for alt den er verdt:

Mvh pe-inge.

Skrevet

Hei.

Bruk den n-en du!

Hei,

Er bokstav 4, O i slagsted (visstnok i Romania.)

Alf

Skrevet

Hei Alf!

Ja, i hvert fall i min løsning. Og geografisk orientering er den samme.

Vh

Aksel

Skrevet

Hei igjen Alf!

Mitt siste svar trenger en presisering: Ved nærmere finstudium av kildene, viser det seg at angjeldende slagsted er lokalisert til Ungarn, se også "Svein"s ytring 27.11.2007.

Beklager mulig besvær!

Vh

Aksel

Skrevet

Takk Aksel,

Fint.

Kanskje ikke rart at den var vanskelig å finne.

Søker videre.

Vh Alf

Skrevet

Hei,

Er bokstav 4, O i slagsted (visstnok i Romania.)

Alf

alf

Med alle muligheter for å ta feil ligger slagstedet i Ungarn. En bondefører i Transilvania beseiret en adelig hær på dette stedet i 1437. Og da er bokstav nr. 4 O som du antyder. Men stol ikke på at dette er riktig løsning.

Selv står jeg helt fast på "brukes av tannleger", så kanskje kan noen gi en odontologisk hjelp her ?

Kan det verifiseres at ukeblad har filosofisk tilknytning - i navnet i alle fall ?

om

Skrevet

Hei om!

Enda om dette ordet fra odontologien har en meget spesiell språklig valør, har det trolig to andre betydninger, hvor en lyder slik i Tanums: "(sjøu. vanntett rom;..."

Ukebladet kan absolutt assosieres med filosofisk skikkelse.

Lykke til!

Vh

Aksel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...