Gå til innhold

Mesterkryss 45

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stikkordet HØYPLANTE skal være HØY PLANTE

Fortsetter under...

Skrevet

Nå må jeg bare be om litt hjelp.Øverste venstre hjørne lar seg ikke rikke.Jeg har prøvd alle slags kombinasjoner når det gjelder sjømann,plante,væske og foreninger.Men ingen av disse flere hundre kombinasjoner ender bra.Jeg har f.eks. l som sjette bokstav i plante.Går den? Finns de andre her i NKL eller hvor ? Jeg finner liksom ikke åpningen.Hvor er den tro ?

Skrevet

Hei Sølvi!

Det er ikke sikkert at min løsning er riktig, men jeg har et flertallsord på

redskap. Sjømannen har ofte vært på besøk her. L har jeg også som 6.

bokstav i plante. Både væske og redskap finnes i NKL. Lykke til!

Mvh Sigurd

Skrevet

Hei Sigurd. Takk for at du vil hjelpe.Rart at jeg ikke får de fire ordene i hop.Trodde jeg hadde en løsning med foreninger som for lenge siden oppstod i Belgia,men da går ikke den "kalde" sjømannen og planten sammen.Jeg har 7 alternative væsker fra NKL og har festet meg med den fjerde (alfabetisk),men får ikke mer enn tre ord i hop.Hvor ligger feilen?

Skrevet

Hei igjen!

Planten er en bregne og ujevnheten er iskald (hvis jeg har rett da)

Mvh Sigurd

Skrevet

Jeg hadde hele tiden hengt meg opp i NROs "hård ujevnhet" som også ble en issak.Tusen takk for fin veiledning, Sigurd.

Annonse

Skrevet

Til Sølvi!

Du hadde faktisk hengt deg korrekt opp i henhold til fasiten i dette hjørnet, men NKL er ikke tilstrekkelig for et par av ordene her. Sigurds alternative løsning må også være grei og sjømannen er stadig den samme.

Skrevet

Interessant det cs sier nå. Jeg kuttet også ut svaret på hård ujevnhet,siden det var litt på kanten til kryssord å være.Min væske finnes her i NKL,men hvor finnes den til cs ? Jeg har gjort ferdig kryssordet med mine alternativer,så jeg skulle kanskje for å stille nysjerrigheten på hva mesteren cs har funnet , gå en tur gjennom hele Tanum?

Skrevet

Stikkordet HØYPLANTE skal være HØY PLANTE

Til Elna (og andre)

En tur gjennom Tanum vil jeg ikke anbefale da den er lang og tung. Ta med dere sjømann, ujevnhet, instrument og bridgeuttrykk fra den alternative løsningen. Et søk etter væske i Ordnett gir da 145 treff i NRO - ikke all verden å gjennomgå. Deretter har man noen få redskaper og planter å velge mellom. DD kan også være god å ha i dette hjørnet. Dette bringer fram fasitløsningen i hjørnet.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Med unntak av jazzmusiker som jeg fant i Store norske Leksikon, finnes alle de øvrige 8 løsningsord i dette hjørnet i Ordnett.

Skrevet

Nå har jeg fylt ut hjørnet med to forskjellige løsninger.Begge ser så bra ut at de må kunne godkjennes.Kanskje litt dumt med så mange ord med alternativer.Det kan jo skje med ett eller to.Dette aktualiserer spørsmålet om ikke xordforfatteren skulle gi litt mer eksakte nøkkelord slik at det bare kunne finnes en løsning uten at det av den grunn ble alt for lett.

Skrevet

Jeg fant - i likhet med Odd Egil - belegg i Ordnetts basispakke-bøker til mine 8 løsningsord, som jeg ganske sikkert tror vil samsvare med fasit.

Hvor fruktbar snarveien om DD eventuelt måtte være, vil nok avhenge av hvilke DD-utgivelser man måtte ha tilgjengelig.

Mvh Skjye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...