Gjest Bodil Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Kan noen hjelpe meg? Sliter med å finne kostskole, lege og botaniker. Bodil
Gjest Marie Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Legen og kostskolen fant jeg omsider i NRO. Finner de også omtalt mange steder ved søk i google. Legen har en ganske kjent lidelse oppkalt etter seg. De staves litt ulikt. Noen mente botanikeren var russisk og at han stod i Damms leksikon. Har ennå ikke hatt anledning til å sjekke på biblioteket. Sliter fortsatt med apparatet på 33v, og dermed kryssende vrak og kommune. Det 4. løsningsordet skiller det seg noe ut fra de tre første? De to alternativene jeg har (mangler en bokstav) er bunden form av et ord.
Gjest Tanja Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 hei,Marie! vrak er imperativ av et verb mvh Tanja
Gjest Odd Egil Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Botanikeren finnes i Norsk Ordbok, Norsk riksmålsordbok (Ordnett) og i Bokmålsordboka. For å finne han i de 2 førstnevnte, må man vite hvilken kurvplante på 8 bokstaver som er oppkalt etter ham. Han er ikke et oppslagsord, og derved ikke søkbar ved hjelp av ?x?x?x? I bokmålsordboka er det mulig å søke i fritekst på denne måten, og dersom man har funnet frem 2. 4. og 6. bokstav, får man kun 12 treff der. Det er korrekt at han er russisk, og navnet er mer brukt som fornavn. I NRO har de ved en feil utelatt siste bokstav i navnet. Innlegg redigert. (10-25-07 18:39)
Gjest Bodil Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Kan noen hjelpe meg? Sliter med å finne kostskole, lege og botaniker. Bodil Tusen takk for tipsene alle dere! Nå har jeg bare botanikeren og "gjemmested" igjen. Har jeg rett når jeg har funnet flere mulige løsninger på nr. 2, 13 og 20? Er det flere som har funnet det? Eller har dere funnet bare en mulig løsning her? Bodil
Gjest Marie Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg fant flere alternativer her i NKL på de tre du nevner, Bodil. Jeg valgte ord som var ganske vanlige.
Gjest Marie Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Botanikeren finnes i Norsk Ordbok, Norsk riksmålsordbok (Ordnett) og i Bokmålsordboka. For å finne han i de 2 førstnevnte, må man vite hvilken kurvplante på 8 bokstaver som er oppkalt etter ham. Han er ikke et oppslagsord, og derved ikke søkbar ved hjelp av ?x?x?x? I bokmålsordboka er det mulig å søke i fritekst på denne måten, og dersom man har funnet frem 2. 4. og 6. bokstav, får man kun 12 treff der. Det er korrekt at han er russisk, og navnet er mer brukt som fornavn. I NRO har de ved en feil utelatt siste bokstav i navnet. Innlegg redigert. (10-25-07 18:39) Jeg er ikke sikker på hvilken ordbok du mener, Odd Egil. Det er vel minimalt med personnavn både i ordboka under ordnett og i bokmålsordlista på startsiden. Rart at en botaniker som ikke finnes i SNL skal være i en ordbok!
Gjest Bodil Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Kan noen hjelpe meg? Sliter med å finne kostskole, lege og botaniker. Bodil supert med denne diskusjonssiden. Den har virkelig hjulpet meg og hun jeg løser sammen med. Nå er vi ferdig. Har funnet alt. Hurra! Og takk til alle som har gitt respons på mine spørsmål. Bodil
Gjest anita_m Skrevet 25. oktober 2007 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg er ikke sikker på hvilken ordbok du mener, Odd Egil. Det er vel minimalt med personnavn både i ordboka under ordnett og i bokmålsordlista på startsiden. Rart at en botaniker som ikke finnes i SNL skal være i en ordbok! Hei Marie! Det finnes faktisk ganske mange egennavn i ordbøkene om en titter litt ekstra. Her er et eksempel jeg kom over akkurat nå, uten at det har noe som helst å gjøre med spørsmålet om botanikeren; "volapyk internasjonalt hjelpespråk konstruert av tyskeren J. M. Schleyer, d. 1899" (fremmedordboka på ordnett) Jeg foreslår at du rett og slett søker på BOTANIKER* på ordnett, og så titter litt på forklaringene til treffene du får. Lykke til! Anita
Gjest meisa Skrevet 26. oktober 2007 Skrevet 26. oktober 2007 Takk for tipset! Jeg har dessverre ikke somlet meg til å få adgang til mer enn norsk ordbok på ordnett. Har løst lite kryssord de siste månedene grunnet stort arbeidspress, men nå ser det ut til at jeg er bitt av basillen igjen. Samarbeider litt med en pensjonert dame, som har god tid til å lete i alle mulige oppslagsverk både hjemme og på biblioteket. Jeg bidrar mest med søk på PC. Marie (bruker meisa når jeg logger meg på). Innlegg redigert. (10-26-07 12:34)
Gjest Kari S Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Botanikeren finnes i Norsk Ordbok, Norsk riksmålsordbok (Ordnett) og i Bokmålsordboka. For å finne han i de 2 førstnevnte, må man vite hvilken kurvplante på 8 bokstaver som er oppkalt etter ham. Han er ikke et oppslagsord, og derved ikke søkbar ved hjelp av ?x?x?x? I bokmålsordboka er det mulig å søke i fritekst på denne måten, og dersom man har funnet frem 2. 4. og 6. bokstav, får man kun 12 treff der. Det er korrekt at han er russisk, og navnet er mer brukt som fornavn. I NRO har de ved en feil utelatt siste bokstav i navnet. Innlegg redigert. (10-25-07 18:39) Denne botanikeren er lei,selv med Odd Egils gode innlegg 25.får jeg det ikke til.Lurer på om det er noe galt med mine tre bokstaver,dette er det sist jeg har igjen på oppgaven og ordet er klart.Mine tre bokstaver er: *E*R*E*,er disse riktige? Fint hvis noen vil hjelpe.Kari S.
Gjest Tone Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 Hei Kari Din siste E er feil. Ved å søke "botaniker" www.ordnett.no vil du finne løsningen. Han er litt godt gjemt. Du må inn på ordene du får tilslag på og lese på hvert enkelt. Tone
Gjest Kari S Skrevet 28. oktober 2007 Skrevet 28. oktober 2007 hei Tone,takk for svar.Prøver å få komme inn på ordnett,men får ikke svar tilbake med kode.Må "rydde" i høyre hjørne i og med at den siste Een var feil.Takk igjen og lykke til videre.Hilsen Kari S.
Gjest Kari S Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Så stille det er på dette forumet nå,foregår all kommunikasjon på E.post eller har alle sendt inn? Jeg fant botanikeren,men p.g.a. feil ble "gjemmestedet" mitt borte så nå er jeg like langt.Er det noen tålmodige sjeler der ute som har et tips om 44L. hilsen Kari S.
Gjest trude Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg kan så absolutt ikke finne botanikeren.Hvordan skal jeg lete i ordnett?
Gjest Svein Skrevet 30. oktober 2007 Skrevet 30. oktober 2007 Skriv botaniker i Ordnett - og kryss av for søk i "all tekst". Du vil da få 10 tilslag i Norsk Ordbok. Innlegg redigert. (10-30-07 09:12)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå