Gå til innhold

NM 3.runde Klassikern - geistlig og handelsuttrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener geistlig må være Acius? Er dette riktig... er vel det eneste som passer med kjertel og funksjonær? På Handelsuttrykk har jeg r?e???o?a så fatter ikke hva det skal være. Ingenting på NKL som passer ihvertfall. Hva er SNL? er det Store Norske Leksikon?

Fortsetter under...

Skrevet

Etter det jeg husker skal (din siste) a byttes med en t.

Skrevet

Mener geistlig må være Acius? Er dette riktig... er vel det eneste som passer med kjertel og funksjonær? På Handelsuttrykk har jeg r?e???o?a så fatter ikke hva det skal være. Ingenting på NKL som passer ihvertfall. Hva er SNL? er det Store Norske Leksikon?

Reeksport.

Skrevet

Hvor finner du ACIUS?

Skrevet

Etter det jeg husker skal (din siste) a byttes med en t.

Så dumt av meg å bare gi en bokstav.Skjønner at her skal man oppgi hele ordet slik at folk slipper å pusle seg frem selv.Jajasann.

Skrevet

Hei JAA

Enig med deg. Har også forsøkt å hinte hvor man finner ditt og datt, og hvor man søker. Men det er like dumt det også. Her ryr jo løsningene ut. Noen lEser kryssord, andre lØser kryssord. For min del liker jeg det siste best. Da er det hvertfall MIN løsning :o)

Tone

Annonse

Skrevet

Aner ikke om Acius er noen geistlig. Jeg fant i SNL som passer, også med dine bokstaver.

Skrevet

Marie & co

Acius høres usannsynlig ut. Derimot er ARIUS en meget kjent geistlig.

Opphavsmann til arianismen omring 300 e. Kr. Men om ARIUS er korrekt løsning, vet jeg ikke.

om

Skrevet

Jeg fant bare tappetut på trakt, mens

nå får jeg vite at bokstav nr 2 skal være T.

Da må jo NKL ikke være oppdatert her heller.

Jeg har googlet og herjet med NKL på

alle mulige måter, og likevel er det ord

som ikke finnes i ordbøkene, så lurer

på hvor kryssordforfatterne tar det fra.

Arius fant jeg var geistlig etter at noen

skrev det her, men før det fant jeg bare

Acius, som var en diakon. Og diakon sto

under geistlig i NKL. Men Arius er vel riktig.

Takker for alle svar. Dere som syter så fælt,

hva gjør dere egentlig på dette forum?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...