Gå til innhold

NM 3.runde -Klassiker`n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for lengst funnet løsningsordet, men har problemer med noen ord, bl.a. 3L (Funksjonær) 8L (Kontor) og 27L (Prydplante). jeg prøver, men det er vel neppe noe hjelp å få , eller..?

Fortsetter under...

Gjest Solveig
Skrevet

Jeg har sendt inn denne oppgaven, men jeg mener og huske det går an og resonnere seg fram til funksjonæren, og at "funksjonær" står KLART og TYDELIG i underteksten/forklaringsteksten i Norsk Ordbok eller NRO i ordnett.

Mvh

Solveig

Skrevet

Takk for svaret! Det var sikkert velment, men jeg ble ikke noe klokere. Har nok ikke NRO.

Skrevet

Har for lengst funnet løsningsordet, men har problemer med noen ord, bl.a. 3L (Funksjonær) 8L (Kontor) og 27L (Prydplante). jeg prøver, men det er vel neppe noe hjelp å få , eller..?

Hei Asbjørn S,kan desverre ikke hjelpe deg,men felles skjebne o.s.v.

Jeg har det samme som Bodil i et tidligere innlegg og deler dine problemer,lurer på om 17v.fottøy:sly(i)ngback som er nevt tiligere kan være feil?Jeg finner nemlig ingen funksjonær 3l. som vil ha en G som bokstav nr.3.

Jeg har også de 3 bokstavene,men det hadde vært fint å få fullført kryssordet.Kanskje det fins noen hjelpsomme der ute?Hilsen Kari S

Gjest anita_m
Skrevet

Hei!

Som det før er sagt her inne, så finner en funksjonæren i Norsk Ordbok på ordnett. Om en søker med "funksjonær" får en 27 treff, og det skulle gå greit å plukke ut vedkommende.

Når det gjelder SLYNGBACK så tror jeg noen har ført dere på ville veier, jeg er iallefall ikke i stand til å finne ordet skrevet på denne måten i noen av mine ordbøker.

Lykke til videre!

Anita

Skrevet

Da er vi desverre like langt. Det ser ut til at de som vet noe helst vil holde det seg for seg selv. Når jeg en sjelden gang kan hjelpe noen ,så gjør jeg gjerne det, men "allviterne" vil helst holde kjeft! Det gjelder nok å holde kortene tett til brystet. Det kalles vel konkurranseinstinkt, egoisme el.l?

Annonse

Skrevet

Hei,Asbj!

kontor er poststed se norsk ordbok

Gjest anita_m
Skrevet

Da er vi desverre like langt. Det ser ut til at de som vet noe helst vil holde det seg for seg selv. Når jeg en sjelden gang kan hjelpe noen ,så gjør jeg gjerne det, men "allviterne" vil helst holde kjeft! Det gjelder nok å holde kortene tett til brystet. Det kalles vel konkurranseinstinkt, egoisme el.l?

Hei Asbjørn!

Her prøver jeg å være grei og gi beskjed om at dere har vært ført på ville veier tidligere, samt at det oppgis klart og tydelig hvor en kan finne et annet ord. Og så blir man beskyldt for egoisme....? Fy pokker sier jeg bare!

Jeg har skjønt det dithen at en skal være forsiktig med å gi for mye hjelp med NM-oppgavene, og jeg er tildels enig i det. Men allikevel så syntes jeg det var greit å gi melding om at tidligere oppgitt ord er galt. Det har faktisk vært oppgitt ganske mange ledetråder i dette hjørnet tidligere, og det skulle være mulig å komme i land ved å følge disse. Dette er tross alt NM-oppgaver, og for en gangs skyld er det en smule motstand i de innledende oppgavene, noe jeg ser på som positivt. Og jeg mener at når en vil delta i noe som kaller seg NM, så bør en ha et minimum av oppslagsverk tilgjengelig ( i dette tilfelle ordnett og SNL), ellers så er det jo fullt lovlig å bare kaste inn håndkleet og si at det blir for vanskelig for deg!

mvh Anita

Skrevet

Takk til Tanja og Anita! Og Anita: Jeg er faktisk helt enig i alt du skriver så jeg antyder ikke en gang at du er egoistisk. Jeg ville nok svart på omtrent samme måten. Min beskrivelse passer nok erfaringsmessig bedre på enkelte andre enn dere to.

Skrevet

3L: Togleder

8L: Poststed

27L: Berberis

Hva med 15 loddrett?

Skrevet

Hei,Bjørg

Jeg har stigeløp på15l har gardenia på prydplante

Gjest Marie Skålnes
Skrevet

Finner dere varemerke som passer til prydplantene deres da, Bjørg og Tanja?

Skrevet

Hei,Marie!

Jeg fant potetgull som varemerke.

mvh Tanja

Annonse

Gjest Marie Skålnes
Skrevet

Potetgull passer hos meg også. Takk skal du ha!

Jeg tror jeg har feil bygningsmateriale (5V). Det har i som andre bokstav, men jeg får problemer med fugl (6L).

Innlegg redigert. (10-23-07 18:41)

Skrevet

Jeg har også isrype, men da sliter jeg med 18V handelsuttrykk, som da blir: r-e-s-o-t. Er noen av disse bokstavene feil, og hvor bør jeg lete etter ordet?

Skrevet

gjør et søk på bokstavene dine i NRO.

Tone

Skrevet

Takk skal du ha! Denne gangen fikk jeg til å søke. Dessuten kjenner jeg ordet fra min arbeidsplass...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...