Gå til innhold

Mesterkryss 43

Anbefalte innlegg

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Alf,

For å ta en oppsummering av hva som er skrevet om BEGER, så har altså Skjye bekreftet 2. 4. og 9. bokstav.

Jeg har gitt et hint om at svaret skal være flertall, og Sølvi har skrevet at hun tror de 3 siste bokstavene skal være -ler (noe jeg herved kan gå god for).

Skjye ville aldri bekreftet bokstavene dersom han ikke var sikker, og jeg ville aldri skrevet noe som helst dersom ikke kryssordet var ferdig, og alle løsniongsordene kunne dokumenteres.

Lykke til !

Fortsetter under...

Skrevet

Hei Odd Egil,

Takker.

Jeg skrev vel, går for flertall, men ville være sikker.

Forstod det ikke helt av din forklaring.

Alf

Skrevet

Takk også til Alf for fine opplysninger.Men forfatteren (ikke akkurat Ibsen og

Aasen) satt langt inne.

Skrevet

Nå har jeg atter en gang bestemt meg for ikke å gi opp denne. Mangler såvidt lite at jeg burde kunne fullføre med en del hjelp. Denne forfatteren, Sølvi, har jeg søkt etter i alt jeg har av oppslagsverk, men finner ham ikke. Han kan jo ikke hete Svamp?? Og så er det 3 spørsmål som jeg tror kun finnes i medisinsk ordbok, den har jeg ikke. Og de er følgende: plastmasse + dannes bl.a. ved brudd + medisinsk begrep. Jeg har også måttet viske ut forekommer i flere planter, det var ikke rundorm denne gangen! Takker for noen hint -

Lilli

Skrevet

Hei, Lilli.

Du kan umulig ha søkt i alt du har av oppslagsverk, ettersom den aktuelle forfatter (som ikke heter Svamp) figurerer som eget oppslagsord i SNL.

"Forekommer i flere planter" finner du i Fremmedordbok blå ordbok.

Løsningsordet til MEDISINSK BEGREP står udefinert i Tanums, og figurerer i SNL i egenskap av eget oppslagsord i ubestemt flertallsform (og er hverken i Medisinsk ordbok eller andre steder ordrett definert "medisinsk begrep" - dette er noe løserne av seg selv forstår når ordet er lokalisert).

Uten Medisinsk ordbok kan du få en reserveløsningsmulighet:

Løsningsordet til PLASTMASSE er i SNL beskrevet som plaststoff, og finnes inne i en av de 6 artikkeltekster søkeord plaststoff avføder i den elektroniske utgave.

Bekreftet løsning til "Dannes bl.a. ved brudd" MÅ du ha Medisinsk ordbok for å finne.

All den stund du stadig har ambisjoner om å løse Mesterkryss bør du snarest - helst allerede i dag - gjøre hva andre løsere allerede har gjort, og skaffe deg adgang til de kilder som erfaringsmessig er påkrevet for å løse denne oppgave.

I klartekst: Å løse Mesterkryss uten Medisinsk ordbok er som å krysse Atlanteren i badekar.

Mvh Skjye.

Innlegg redigert. (10-23-07 04:08)

Skrevet

Hei Skjye,

tusen takk for at du tok deg tid til all denne hjelpen! Du er jo litt morsom,da -

jeg har krysset Atlanteren mange ganger i stor båt men aldri i badekar. Så skjønner at jeg må skaffe meg Medisinsk ordbok fortere enn svint.

Men tror problemet mitt også ligger i at jeg ikke forstår instruksjonene i hvordan man skal søke f.eks. i SNL. Google går bedre. Sånn med "stringer" og slikt - jeg bare tuller og bruker masser av tid på benytte meg av feil metode.

Men - jeg fant forfatteren nettopp nå! 166 navn, jeg hadde lest gjennom dem før du bekreftet av han står i SNL, men må nok også kjøpe meg lesebriller!

Mvh Lilli

Annonse

Skrevet

Hei igjen, Lilli.

Ingen av de ordbøker og leksika vi som internett-databrukere kan skaffe oss adgang til er i utgangspunktet spesialinnrettet med tanke på kryssordløsning, og vi må derfor i egenskap av kryssordløsere SELV finne ut av hvordan vi best kan orientere oss i disse kilder på måter som tjener våre formål.

Den mangeårige Norgesmester CS har vært litt av en pioner på dette område, og har i tillegg vært raus nok til å dele sine erfaringer med oss andre i flere glimrende og klartenkte innlegg under "Nyttige linker" her i Forumet:

Søking i Bokmålsordboka

Søking i ordnett

Søking i Store norske leksikon, del 1, 2 og 3

Jeg tror du vil dra betydelig fremtidig kryssordløsernytte av - i ledige stunder - å studere disse innlegg inngående og i praksis etterprøve de eksempler som der vises (vær for all del nøye med alle detaljer), inntil du etterhvert virkelig forstår hvordan og hvorfor dette fungerer slik det gjør.

Det tar TID å komme skikkelig inn i bruk av elektroniske hjelpemidler, men ved jevn og trutt (helst daglig) bruk av disse medier vil man i løpet av uker og måneder (og år) etterhvert bli lommekjent og føle seg hjemme i disse ordbøker og leksika, presis slik de fleste kryssordløsere formodentlig fra begynnelsen av sin løsningsvirksomhet og over tid har funnet seg vel tilrette i sine mer og mindre knirkende papirutgaver, som de elektroniske utgaver jo egentig bare er en variant av.

Mvh Skjye.

Gjest Arne Br.
Skrevet

Hei Skjye,

For eit par veker skreiv du følgjande til ein av dei mange 'konsulentane' på forumet her:

Fikk bare lyst til å gi deg ros for den forbilledlige og presise måte du svarer på hva spørrerne faktisk spør om. :).

Svaret du sjølv gav på medisinsk begrep osv. ovanfor og no sist dei generelle betraktningane omkring dette med å byggja seg opp til å verta meir sjølvhjelpen, fortener sjølvsagt ros i like stor grad. Desse nyttige tipsa er so mykje meir å føretrekkja enn sjølve løysingsorda serverte direkte på fat; spesielt for oss som er ferske i gamet, er denne handsrekkinga gull verd!

Med vennleg helsing,

Arne Br.

Skrevet

Takk igjen, Skjye - men nå fikk jeg meg et aldri så lite sjokk, ante ikke at jeg drev på her sammen med norgesmestre! Da skjønner jeg godt hvorfor noen får til ord som jeg ikke finner.

Men jeg skal skjerpe meg kraftig og sier som hovmester James sier til sin grevinne: I shall try my very best!

Hilsen Lilli

Skrevet

Hei.

Noen er norgesmestre - og noen er ferske. Flott.

Da er vi et godt team! Altså fordi den som ønsker å bli god, trenger litt hjelp.

Det kan være hjelp til å søke m.m. Og hjelp til å finne bestemte løsninger.

Vi gjør hva vi kan FØR vi ber om hjelp. Selvsagt. Men for å komme oss videre har vi altså behov for mange slags hjelp. Jeg har kopiert flere ark med hjelp til å søke. Og disse bruker jeg når det trengs.Takk til cs skjye og dere andre. Og synes dere vi er for banale og enkle, kan dere unnlate å svare.

Men dette forumet bør også være et sted for nybegynnere.

Håper vi kan fortsette å utveksle kunnskap, erfaringer og hjelp

om

Skrevet

Helt enig med deg, om - også skal jo denne diskusjonen mellom oss være litt gøy samtidig med at den er opplysende. God ide med kopi av hjelpen, takk for ideen!

Lilli

Skrevet

Takk til Arne Br. for rosende (og varmende) ord.

Til OM:

For ordens skyld: Jeg har selv aldri vært i den fjerneste nærhet å være Norgesmester (her befinner CS seg i en egen sfære som nok overstiger de stadier de fleste andre Forum-aktører vel befinner seg i).

Jeg reagerer litt på dette du skriver om TEAM i kryssordløsningssammenheng:

For min del har jeg alltid funnet denne form for syssel å være alt annet enn teamarbeid og fellesaktivitet - snarere stille og uforstyrrelig dypdykk i tilgjengelige kilder etter mulige (og umulige) løsningsord i de oppaver jeg til enhver tid måtte befatte meg med.

Jeg er enig med deg i at dette Forum også bør være "et sted for nybegynnere", men da bør også disse nybegynnere starte der vi alle har startet: fra bunnen.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei,

Nå har jeg skaffet meg Medisinsk ordbok og fått til resten av Mester 43! Skjye har rett, man kan ikke krysse Atlanteren i badekar - takk for all hjelp, jeg har nå begynt fra bunnen av og skal jobbe meg fremover.

Annonse

Skrevet

Takk til Arne Br. for rosende (og varmende) ord.

Til OM:

For ordens skyld: Jeg har selv aldri vært i den fjerneste nærhet å være Norgesmester (her befinner CS seg i en egen sfære som nok overstiger de stadier de fleste andre Forum-aktører vel befinner seg i).

Jeg reagerer litt på dette du skriver om TEAM i kryssordløsningssammenheng:

For min del har jeg alltid funnet denne form for syssel å være alt annet enn teamarbeid og fellesaktivitet - snarere stille og uforstyrrelig dypdykk i tilgjengelige kilder etter mulige (og umulige) løsningsord i de oppaver jeg til enhver tid måtte befatte meg med.

Jeg er enig med deg i at dette Forum også bør være "et sted for nybegynnere", men da bør også disse nybegynnere starte der vi alle har startet: fra bunnen.

Mvh Skjye.

Skjye

Jeg ser at TEAM var et uheldig uttrykk for det jeg mente. Og at du reagerer på dette, er svært forståelig - og berettighet. Vi tenker ikke ulikt, og jeg opplever kryssordløsning på samme måte som du. Jeg tenker ikke gruppearbeid, eller et kryssord som et felles prosjekt eller noe i den retning. Med "team" ville jeg ikke uttrykke noe annet enn at dette er et forum av kryssordløsere med ulike behov, erfaringer og kunnskap. Og som kan spørre, eller bidra med hjelp av ulik slag.

Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke deg for de mange innleggene i forumet!

Så har jeg blitt påmint om at en skal velge sine ord med omhu, og uttrykke seg så presist som mulig. Takk for reaksjonen din!

om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...