Gjest JAA Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Har holdt på så lenge med øverste høyre hjøne og luter på om mitt svar på beger egentlig kan være feil.Kan noen si meg om bokstav 8 og 9 skal være r og g ?
Gjest Skjye Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Hei, JAA. Jeg har andre bokstaver i disse to ruter. Mvh Skjye.
Gjest JAA Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Takk for det Skjye,ikke rart jeg har slitt med hjørnet i to døgn.Men andre og fjerde er helt sikkert r og m. eller... ?
Gjest Sølvi Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Nå har jeg gjennomgått Tanum og hele ordnett med de samme to bokstavene som JAA og Skyje har uten å finne et glass som visstnok ikke er beger.Jeg bare lurer på to ting da:hvor bør jeg søke og står ordet dokumentert der ?
Gjest Odd Egil Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Intetkjønnsord som har én stavelse, har oftest ingen endelse i ubestemt form flertall ; eks. et hus - flere hus :-)
Gjest Sølvi Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Takk Odd Egil , og da blir f.eks den niende bokstaven k ?
Gjest Skjye Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Nå er du inne i de riktige tankebaner, Sølvi. Mvh Skjye.
Gjest Alf Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Kan det tenkes at dette kan ha noe med en viss orden å gjøre?. Er kanskje ikke tilfelle, da ville det ikke passet med K. Er nok vanskelig å søke frem. Alf Innlegg redigert. (10-21-07 15:29)
Gjest Sølvi Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Kutt ut den med en orden.Jeg satt fast i den lenge.Tenk mer generelt og les innlegget til Odd Egil.Når du har funnet svaret på sykelig tilstand,kan du gjerne gi meg en bokstav eller to.
Gjest Alf Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Innlegget til Odd Egil hjelper ikke meg noe. Hadde O vært andre bokstav i Len, kunne du fått et par bokstaver av meg. Man bør være sikker før bokstaver kan deles med andre. Alf
Gjest Sølvi Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Odd Egil mener at beger kan være et ord i både entall og flertall (jfr.Tanum).
Gjest Alf Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Skjønte jo det, men som jeg skrev, hjalp ikke meg noe. Det er jo første del av ordet som volder det største problemet. Det er jo ikke noe hjelp i å få flere bokstaver heller, når det ser ut til at det ikke finnes i noen bok. Heller ikke søkbart. Alf
Gjest anita_m Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Hei! Ordet finnes i både NRO og Tanums, men ikke søkbart med beger som stikkord - her må man ressonere litt. mvh Anita
Gjest JAA Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Kan noen si meg om svaret på forvekst står her i NKL ?
Gjest jorunb Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Hei! Kan bekrefte at forveksten står i NKL. Mvh Jorun
Gjest Alf Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 - skrev (På 21.10.2007 den 14.37): Hei! Ordet finnes i både NRO og Tanums, men ikke søkbart med beger som stikkord - her må man ressonere litt. mvh Anita Tror jeg har det, går tilbake til flertall. Alf
Gjest Alf Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Flertall var nok galt. Mulig å få de tre siste bokstavene i beger? Selskap, sliter med det og. Har noe med fisk nå. Å som andre bokstav. Sykelig tilstand, har prøvd mange muligheter, men len er ikke lett. Alf
Gjest Sølvi Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 Fisk ? Og hva er len ? Adjektiv eller svensk/finsk län ?Når det gjelder beger tror jeg det ender på ler.Korriger meg hvis jeg roter.
Gjest cs Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 - skrev (På 21.10.2007 den 15.23): Tror jeg har det, går tilbake til flertall. Alf Dette hjørnet øverst til høyre har løsningsord som er relativt lett tilgjengelige. Et kjapt søk på len i kryssordbøker og leksika gir: Nåværende len på 5 bokstaver: Skåne (Sverige) Oulun (Finland) Lapin (Finland) passer ikke med sykelig tilstand Åland (Finland) Tidligere len på 5 bokstaver (disse bør kunne utelates siden stikkordet ikke er tidl. len): Eiker (Norge) Fosen (Norge) Kymen (Finland) Vaasa (Finland) Synonymer til len på 5 bokstaver: fylke (substantiv) passer ikke med sykelig tilstand slapp (adjektiv) støtt (verb) passer ikke med sykelig tilstand Et kjapt søk på sykelig tilstand på 11 bokstaver: avitaminose (ordnett-mo) passer ikke med len følgesykdom (ordnett-no) passer ikke med len alkoholisme (ordnett-nro) forgiftning (ordnett-nro) passer ikke med len forkjølelse (ordnett-nro) passer ikke med len lutterstall (ordnett-nro) torticollis (snl) passer ikke med len furunkulose (snl) hjernebrokk (tanum) passer ikke med len skjedebrokk (tanum) Følgende kombinasjoner står da igjen: OULUN/LUTTERSTALL OULUN/FURUNKULOSE ÅLAND/ALKOHOLISME SLAPP/ALKOHOLISME SKÅNE/SKJEDEBROKK Innlegg redigert. (10-21-07 20:10)
Gjest Alf Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 cs Mange slags takk. Nå ble det lenet som jeg hadde først, men fant ikke sykelig tilstand noe sted som passet inn. Du kan det med å forklare, er vel NM mester der også! Alf
Gjest Odd Egil Skrevet 21. oktober 2007 Skrevet 21. oktober 2007 - skrev (På 21.10.2007 den 16.15): Er selskap sesongbetinget ? Hei Sølvi :) Ja, selskapet er "sesongbetinget" i og med at det forekommer på samme dato hvert år :)
Gjest Sølvi Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 - skrev (På 21.10.2007 den 20.18): cs Mange slags takk. Nå ble det lenet som jeg hadde først, men fant ikke sykelig tilstand noe sted som passet inn. Du kan det med å forklare, er vel NM mester der også! Alf Takker de to, cs og Odd Egil, for hjelp slik at jeg kan pusle meg videre.Syns det er fint å få et ja eller nei eller en antydning om hjelpemiddel eller en mer inngående instruksjon for å komme videre .Noen ganger står jeg så fast at ingen flere av mine metoder går.Da er det bra med et lite puff . Og nå trenger jeg et slikt puff etter å ha søkt halve natta.Hvor finner jeg hjelp når det gjelder plastmasse og jettevesen.I disse ordene har jeg n som hhv nest siste og nest første bokstav.
Gjest Alf Skrevet 22. oktober 2007 Skrevet 22. oktober 2007 Sølvi, Jeg fant en gigant, håper det er riktig. Starter med EN nr. 6 er A. Plastmasse, blir andre E 6. er M. Er du sikker på ang. beger endelsen? er LER og LEN likestilt? Alf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå