Gå til innhold

Mesterkryss 42

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den veier ca. 500 gram. Skal svaret som vanlig ende på -en og hvor bør jeg søke ? Takk.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg ,men jeg finner ikke hva brudd kan være der fjerde bokstav er e. Vi får vente på litt assistanse fra de som har løst dette. Litt hjelp går det an å gi og å få når alt har stoppet opp.Jeg mener det er en fordel for oss alle at det er flere enn noen få som sender inn Mesterkryss slik at den ikke blir nedlagt.Det skjedde i Aftenposten for noen år siden,men da vi var mange som protesterte,måtte de gi seg.

Skrevet

Jeg etterlyser fremdeles litt hjelp når det gjelder den på 500 gram.Er den i bestemt form (------ en) og hvor bør jeg søke ?

Skrevet

Den veier ca. 500 gram. Skal svaret som vanlig ende på -en og hvor bør jeg søke ? Takk.

Dere gjør en liten "feil" innledningsvis. "Den veier ca. 500 gram" krever riktignok et svar i bestemt form, men dette svaret kan faktisk både være et hannkjønns- og et hunnkjønnsord. Dermed trenger ikke "kan brudd være" å ha e i fjerde.

Løsningen på "den veier ca. 500 gram" finnes rimeligvis i snl. Et søk på hele teksten fører ikke fram - det tyder på at kryssordforfatteren har endret noe på ordlyden. Prøv å søke på deler av teksten. Her er noen forslag til søking:

a) veier gram (13 treff)

b) veier ca. (202 treff)

c) veier 500 (37 treff)

d) veier ca. 500 (23 treff)

Dette er et vanskelig hjørne - noe som også oppgavetittelen indikerer. Også nedre venstre hjørne er vrient. De fleste må nok "slite en del" før de kommer helt i mål.

Gjest Odd Egil
Skrevet

Jeg endret litt på ordlyden, benyttet "avansert søk" og hadde flaks i andre forsøk, som ga kun 4 treff.

Kunne vært fint om du vil bekrefte at jeg har funnet løsningen, CS..

Er de 2 siste bokstavene i artikkelen -pa ?

Innlegg redigert. (10-14-07 17:59)

Skrevet

-pa er ikke fasit. Både c) og d) i eksempelet mitt fører fram - dog noe heldig...

Annonse

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei igjen :)

Jeg mente ikke -pa som siste bokstaver i løsningen, men i artikkelen hvor løsningen finnes :-)

Skrevet

Løsningen er et oppslagsord i bestemt form - dvs. artikkel og løsning blir sammenfallende med unntak av siste bokstav som endres fra e til a pga. ordbøyningen.

Skrevet

Jeg etterlyser fremdeles litt hjelp når det gjelder den på 500 gram.Er den i bestemt form (------ en) og hvor bør jeg søke ?

Jeg har prøvd alle kombinasjoner i SNL med følgende bokstavalternativer :

_ a/o _ _ _ k/y _ n/u når det gjelder landskap i Asia. Hva er rett her og finnes dette landskapet egentlig i SNL ? Og er nest siste bokstav i danser o eller s ?

Skrevet

Løsningen er et oppslagsord i bestemt form - dvs. artikkel og løsning blir sammenfallende med unntak av siste bokstav som endres fra e til a pga. ordbøyningen.

Som cs sier så er venstresiden vrient denne gang.For å komme videre vil jeg spørre om dette : Finner jeg svaret på brennevin og by i Sverige her i NKL ?

Skrevet

Til Elna.

Har du forsøkt alle de kombinasjonene du oppgir, så har du rett og slett oversett svaret. Forsøk og resonner deg fram til om landskapet er et oppslags- eller et nøkkelord. Det finnes også tradisjonelle kryssordleksika som er gode på landskaper...

Antallet ballettdansere i snl er meget begrenset, noe som ikke styrker dine forslag så vidt jeg kan se.

Til JAA

Byer i Sverige vil NKL ha god oversikt over. For å finne brennevinet bør man etablere en god oppgaveprofil først. I så måte er begge hjørnene til venstre laget etter "samme lest".

Skrevet

Til cs. Takk for det.Jeg fant selvfølgelig landskapet etter din korrigering.Jeg har DD kryssordexperten og DD Stor kryssordbok,men der finner jeg ikke landskapet.Du har nok noen andre kryssordbøker.Jeg er nærmest ferdig med øverste venstre hjørne med flere alternativer på forfattere og to alternativer på OL-mester.Nå henger nederste hjørne på at sjette bokstav i lære er e . Så da har jeg litt å pusle med utover kvelden.

Skrevet

Det er såvidt mye jeg mangler her på venstre side, at det er litt dumt å spørre om hjelp. Men noe har jeg. Konsern finner jeg ikke med de bokstavene jeg har, det er ikke et av dem som står i NKL - jeg har E i andre og S i fjerde.

Det står lite om ballettdansere - og jeg har ingen bokstaver. Er det en mann eller dame? Er det en av de virkelig store som jeg burde huske?

Takk for litt hjelp her!

Lilli

Annonse

Skrevet

Konsern er et ord som man kan anta finnes i SNL. Man kan f.eks. søke i SNLs oppslagsord vha. kryssordløser, i caplex.no vha. kryssordhjelper og/eller i NKL vha. kryss for "søk i svarord".

Skrevet

Jeg har funnet et brennevin der andre bokstav er i , bør jeg satse på dette ? Og finner jeg fjellet i Nordland her i NKL ?

Skrevet

Finner mange navn både på SNL og NKL som passer med bokstavene , men

ingen direkte konsern.Et brusmerke kunne passe,men der heter konsernet f.eks brusco.

Skrevet

Fjellet i Nordland finner di i SNL, det samme med konsernet. Dette står oppført som industrikonsern.

Lykke til!

Mvh

Erik

Skrevet

Hei Erik. Det er forholdsvis få fjell i SNL i Nordland på 9 bokstaver . Desto flere her i NKL.Det er derfor jeg lurer på om fjellet står her i NKL.

Skrevet

Hei Sølvi, fjellet står ikke her i NKL, men er nevnt i tekst i SNL. Kjent fjell.

Lykke til!

Mvh Erik

Skrevet

Jeg har gått gjennom 204 artikler om fjell i Nordland og funnet 5 på 9 bokstaver.Det eneste (?) kjente (synonymt med frua) passer ikke med noen lære.Og dessuten vil jeg så gjerne ha et ja eller nei om andre bokstav i brennevin er i .

Skrevet

Jeg har funnet et brennevin der andre bokstav er i , bør jeg satse på dette ? Og finner jeg fjellet i Nordland her i NKL ?

204 artikler passer med søket fjell* Nordland. Dersom du har registrert alle fjell på 9 bokstaver fra disse artiklene skulle du derfor ligge godt an. Fjellet skal passe med en av et meget begrenset antall ballettdansere.

Skrevet

Jeg har gått gjennom 204 artikler om fjell i Nordland og funnet 5 på 9 bokstaver.Det eneste (?) kjente (synonymt med frua) passer ikke med noen lære.Og dessuten vil jeg så gjerne ha et ja eller nei om andre bokstav i brennevin er i .

Hei Sølvi,

andre bokstav i brennevin er ikke I. Du skulle ha løsningen på fjellet innenfor rekkevidde da mener jeg.

Mvh Erik

Skrevet

Lurer på hvorfor hundrevis av kombinasjoner ikke fører frem for meg,enten det er lære,fjell eller de andre.Har regnet med at mitt insekt er riktig,men nå tviler jeg virkelig.Begynner insektet med en frukt eller høy tittel eller kanskje noe annet ? Skulle gjerne ha svar på dette for i det hele tatt å kunne jobbe videre.

Skrevet

Hei, ja denne gangen var den ikke lett. Men frukt først i insektet høres fornuftig ut. Har du denne å bygge videre på, pluss at det tross alt ikke fins mange ballettdansere som passer inn så er du et stykke på vei. Fjellet i Nordland er meget kjent, rart ikke dette er nevnt flere steder.

Lykke til videre, dette får du til!!

Mvh Erik

Skrevet

204 artikler passer med søket fjell* Nordland. Dersom du har registrert alle fjell på 9 bokstaver fra disse artiklene skulle du derfor ligge godt an. Fjellet skal passe med en av et meget begrenset antall ballettdansere.

Nå har jeg gjennomgått de 204 artiklene nok en gang og funnet 8 fjell i Nordland som ikke står i NKL.Likevel får jeg ingen av dem til å passe med

både danser og lære. Fjerde bokstav i hvert av disse fjellene er : n,s,j,r,t,l,h,g.Kan noen være så vennlig å fortelle meg hvilken som er riktig?(Slik at jeg slipper å gå gjennom de 204 artiklene for tredje gang;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...