Gå til innhold

Nøtta 42

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne gangen er det altså et album,sannsynligvis til en av flere millioner artister.Jaja,så er det bare å begynne den møysommelige jobben i SNL igjen og søke først under album,så albumet,så albumene.Det blir tusen artikler å finlese for å finne dette albumet.Greit at xordforfatteren lager noen vansker.men nå er det hver gang bingo om jeg finner løsningen.Før kunne man systematisk bla gjennom Tanum o.l. og så finne svaret . Nå er det stor sjanse for ikke å finne noe til tross for systematisk å sette inn bokstav for bokstav.Det har blitt mye rart i det siste av både kongedømmer og prinser til dels gjemt i lure bildetekster. Må det være slik ?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du bruker bokstavsøk med to-tre bokstaver du har,så skulle du kanskje få opp noen svar ? Eller er dette feil ?

Skrevet

Med hensyn til album, så har jeg funnet en dame i Brasil som slutter på a, vet ikke om dette også er navnet på et album hun har gjort. Og så har jeg funnet noe av ABBA som slutter på o - finner heller ikke ut her om det er navnet på et album. Så lenge jeg ikke har det som forekommer i naturen, blir det litt diffust.

Et stort problem jeg har er med den øya i 8 loddrett - jeg har k i andre og o i nest siste, men finner ingen øy med disse bokstavene. Har nok en feil et sted.

Hilsen Lilli

Skrevet

Denne gangen er det altså et album,sannsynligvis til en av flere millioner artister.Jaja,så er det bare å begynne den møysommelige jobben i SNL igjen og søke først under album,så albumet,så albumene.Det blir tusen artikler å finlese for å finne dette albumet.Greit at xordforfatteren lager noen vansker.men nå er det hver gang bingo om jeg finner løsningen.Før kunne man systematisk bla gjennom Tanum o.l. og så finne svaret . Nå er det stor sjanse for ikke å finne noe til tross for systematisk å sette inn bokstav for bokstav.Det har blitt mye rart i det siste av både kongedømmer og prinser til dels gjemt i lure bildetekster. Må det være slik ?

Det er ingen ide å lete etter album på den måten NNN beskriver. Til det finnes det altfor mange på 8 bokstaver. Dermed må man begynne med noen av de andre ordene i hjørnet. 1. vannrett og 11. vannrett skulle begge være innen rekkevidde. Deretter kan man gjøre et bokstavsøk som Elna nevner med 2-4 kjente bokstaver på plass.

Skrevet

Jo,jeg skjønner at jeg ikke har tatt den enkleste veien.Album,albumet og albumene resulterer i over 1200 treff,og på hvert treff kan det være mange album å lese gjennom.Derfor har jeg gått over til bokstavsøk på de fire første bokstavene,der jeg systematisk varierer andre og fjerde bokstav gjennon hele alfabetet.Også dette litt av en jobb.Kryssord skal jo være gøy,men nå føler jeg at det nærmer seg kanten.Jeg skal ikke mase om så mye,men har basert alle søkene på at første bokstav er k . Stemmer det ?Takk.

Skrevet

Med hensyn til album, så har jeg funnet en dame i Brasil som slutter på a, vet ikke om dette også er navnet på et album hun har gjort. Og så har jeg funnet noe av ABBA som slutter på o - finner heller ikke ut her om det er navnet på et album. Så lenge jeg ikke har det som forekommer i naturen, blir det litt diffust.

Et stort problem jeg har er med den øya i 8 loddrett - jeg har k i andre og o i nest siste, men finner ingen øy med disse bokstavene. Har nok en feil et sted.

Hilsen Lilli

Hei Lilli. Tror ikke ABBA eller Brasil holder. Lurer på om 1 vannrett bare står i NRO og 13 vannrett er halvt norsk ?

Annonse

Skrevet

Jo,jeg skjønner at jeg ikke har tatt den enkleste veien.Album,albumet og albumene resulterer i over 1200 treff,og på hvert treff kan det være mange album å lese gjennom.Derfor har jeg gått over til bokstavsøk på de fire første bokstavene,der jeg systematisk varierer andre og fjerde bokstav gjennon hele alfabetet.Også dette litt av en jobb.Kryssord skal jo være gøy,men nå føler jeg at det nærmer seg kanten.Jeg skal ikke mase om så mye,men har basert alle søkene på at første bokstav er k . Stemmer det ?Takk.

Dessverre - nei!

Skal prøve og svare utførlig slik jeg jobber med denne typen oppgaver.

1) Finner kilde der løsningen finnes. Dette gjør jeg ved en vurdering av stikkordets ordlyd (= forekommmer i naturen), erfaring fra tidligere oppgaver og søk i andre aktuelle kilder. Jeg kommer relativt raskt fram til at det er SNL som etter all sannsynlighet er kilden.

2) Søket "forekommer i naturen" gir 59 treff i fritekst. Jeg vet i tillegg at løsningen enten er et oppslagsord eller et nøkkelord i SNL (kryssordforfatteren kunne selvsagt funnet ordet i en annen kilde og deretter benyttet SNL for å finne stikkordet, men det er lite sannsynlig). Det er kun oppslagsord og nøkkelord som greit finnes i SNL da det er disse som er søkbare enten i papirutgaven eller vha. bokstavsøk i snl.no.

3) Jeg går gjennom treffene og sjekker hvilke som har 7 bokstaver. Jeg finner oppslagsordene: Rhordium, sinober (forkastes pga. ordlyd i artikkelen), krypton, syntese (forkastes). Deretter går jeg gjennom øvrige artikler for å lete etter nøkkelord. I artikkelen vismutoksider finner jeg ordet bismitt. Slår deretter opp på bismitt og ser at jeg får treff i oppslagsord og i fritekst, ikke i nøkkelord - altså forkaster jeg dette.

En gjennomgang av alle treffene tar kanskje 10 min. og jeg sitter igjen med 2 oppslagsord og noen nøkkelord.

Lykke til!

Skrevet

Takker cs for fin og forståelig hjelp.Han ligger jo hestehoder foran de fleste.

Jeg fant albumet etter å ha søkt gjennom mengdevis av artikler.Det er kanskje også denne gangen flere løsningsalternativer , for jeg holder også på at 13 vannrett er halvt norsk.

Skrevet

Dessverre - nei!

1) Finner kilde der løsningen finnes. Dette gjør jeg ved en vurdering av stikkordets ordlyd (= forekommmer i naturen), erfaring fra tidligere oppgaver og søk i andre aktuelle kilder. Jeg kommer relativt raskt fram til at det er SNL som etter all sannsynlighet er kilden.

2) Søket "forekommer i naturen" gir 59 treff i fritekst. Jeg vet i tillegg at løsningen enten er et oppslagsord eller et nøkkelord i SNL (kryssordforfatteren kunne selvsagt funnet ordet i en annen kilde og deretter benyttet SNL for å finne stikkordet, men det er lite sannsynlig). Det er kun oppslagsord og nøkkelord som greit finnes i SNL da det er disse som er søkbare enten i papirutgaven eller vha. bokstavsøk i snl.no.

3) Jeg går gjennom treffene og sjekker hvilke som har 7 bokstaver. Jeg finner oppslagsordene: Rhordium, sinober (forkastes pga. ordlyd i artikkelen), krypton, syntese (forkastes). Deretter går jeg gjennom øvrige artikler for å lete etter nøkkelord. I artikkelen vismutoksider finner jeg ordet bismitt. Slår deretter opp på bismitt og ser at jeg får treff i oppslagsord og i fritekst, ikke i nøkkelord - altså forkaster jeg dette.

En gjennomgang av alle treffene tar kanskje 10 min. og jeg sitter igjen med 2 oppslagsord og noen nøkkelord.

Lykke til!

cs

Jeg har fulgt ditt opplegg. Det tok nok mange 10-minutter !

Fant 1 vannrett ( heldige meg dersom det er rett)

Album:

Jeg begynner å lure på om jeg likevel skulle ha oversett noe for jeg finner ikke album, skjønt jeg nå har 4 "riktige" bokstaver.

Får 2 tilslag i NKL, men synes slett ikke at det passer.

Finner også noe under "fritekst" i SNL, men ikke noe i oppslagsord eller Nøkkelord

Har T som første bokstav: Er det riktig ?

Skrevet

Hei Ova. Jeg har en vokal som første i album.

Skrevet

Elna.

Takk for den. Jeg holder på å gjennomgå hele søket på nytt. Trenger visst øvelse i dette. Har oppdaget at jeg har utelatt noe.

Det er vanskelig nå for tiden.

Skrevet

Fant albumet.

Men hvor kan man finne verdensener ?

Kan noen tipse meg om det ?

Skrevet

hun som slo "Tutta" (i natt) er en verdensener, f. eks....

Annonse

Skrevet

hun som slo "Tutta" (i natt) er en verdensener, f. eks....

odd

Passer utmerket, takk skal du ha !

Skrevet

Jeg har en annen ballsport.

Er det mulig å få andre bokstav i 1 vannrett?

Annet ballspill?

Alf

Skrevet

odd

Passer utmerket, takk skal du ha !

Hei Odd - jeg hadde jo Tutta som svar på verdensener, men så vidt jeg forstår er det en annen, kan det være i fotball kanskje - eller tennis? Jeg bare spør!

Lilli

Skrevet

Hei Lilli!

Tutta har nok aldri figurert som noen verdensener!

Kopier nedenforstående adresse, og lim inn i adressefeltet over. Klikk enter, og vips så har du svaret!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=175150

odd

Skrevet

Hei Odd - jeg hadde jo Tutta som svar på verdensener, men så vidt jeg forstår er det en annen, kan det være i fotball kanskje - eller tennis? Jeg bare spør!

Lilli

Eller skriv verdensener i søkefeltet på Google, og dermed finner du

svaret.

Skrevet

Hei,

2 loddrett, slagsted.

Har disse bokstavene, M-M-E, får det ikke til å stemme.

Den første kunne være S, butter med 1 vannrett.

Alf

Skrevet

Dessverre - nei!

Lykke til!

Hei cs, når jeg prøver "forekommer i naturen" får jeg 135 treff, mye å gå igjennom, men får se. Trodde den andre bokst. skulle være S, men finner ikke noe. Har nest siste O. Må ha 1V i boks før albumet.

Mvh Erik

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Erik,

Dersom du benytter avansert søk, og klikker for "hel setning" reduserer du treffene til 59.

Skrevet

Hei,

2 loddrett, slagsted.

Har disse bokstavene, M-M-E, får det ikke til å stemme.

Den første kunne være S, butter med 1 vannrett.

Alf

Hei Erik. Den andre skal ikke være s ,men en annen konsonant. De to andre er to ulike vokaler.

Skrevet

Hei cs, når jeg prøver "forekommer i naturen" får jeg 135 treff, mye å gå igjennom, men får se. Trodde den andre bokst. skulle være S, men finner ikke noe. Har nest siste O. Må ha 1V i boks før albumet.

Mvh Erik

For ordens skyld:

"forekommer i naturen" (med hermetegn) i NORMALSØK er det samme søket som Odd Egil beskriver.

Skrevet

Fant ut av det nå CS, da falt alt på plass.

Mvh Erik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...