Gå til innhold

Mesterkryss 41

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lang tid har jeg aldri brukt på en kryssord! Tusen takk til cs og andre hjelpere. Med hensyn til det smykket så måtte jeg via papir-Danielsen, da det er en trykkfeil (tror jeg) i NKL. Men det kan jo være et smykke som heter det også.

Lilli

Jeg rekner med trykkfeil i NKL. Og det tror jeg du trygt kan gjøre også.

I alle fall må - - - - sølje godkjennes.

om

Fortsetter under...

Skrevet

Til JAA (og Alf), som er usikre på dette med Norsk rettskrivning blå ordbok (Kunnskapsforlaget):

Denne bok er en selvstendig utgivelse som IKKE må forveksles med Norsk ordbok (med 1000 illustrasjoner) i papirutgave eller elektronisk hos ordnett.no.

Min egen utgave (finnes kun i papir) er oppgitt å være 2. utgave av første opplag (1998).

Det for kryssordløsere interessante med denne ordbok er at den inneholder enkelte presise definisjoner som i praksis KUN finnes her, og neppe andre steder.

Jeg belyser dette med kombinasjonen gummibalsam = myrra fra en Mesterkryss i 2004:

I min Norsk rettskrivning blå ordbok defineres myrra ordrett gummibalsam.

Ved kontrollsøk registrerer jeg at kombinasjonen pr. i dag er innlemmet i NKL, men ville altså ellers ikke være ordrett oppdrivbar ved søk i de vanlige elektroniske ordbøker og leksika.

Mvh Skjye.

Takk skal du ha Skjye.

Da har jeg ikke den.

Får vel skaffe den, hvis den finnes.

Alf

Skrevet

Et lite spørsmål før jeg nok en gang blar gjennom hele Tanum : er andre bokstav i plante n ?

No e klokka blitt 2 om natta og eg slit framleis me denna planten som dei fleste har spurt om.E det nokon som kan seie kva bokstav planten starte med?

Eg har dei 3 rette bokstava n,g og r,men,men-her e det full stans.

Zone

Skrevet

Hei, Zone.

Jeg foreslår finlesning av de ovenstående innlegg med tanke på mulig korrigering av en av dine "3 rette bokstava".

Mvh Skjye.

Skrevet

No e klokka blitt 2 om natta og eg slit framleis me denna planten som dei fleste har spurt om.E det nokon som kan seie kva bokstav planten starte med?

Eg har dei 3 rette bokstava n,g og r,men,men-her e det full stans.

Zone

Tror du må finne deg en ny prins!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...