Gjest Elna Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Et lite spørsmål før jeg nok en gang blar gjennom hele Tanum : er andre bokstav i plante n ?
Gjest lilli Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg har n her også, men er ikke kar om å finne planten, har søkt i alle de oppslagsverk som jeg har, og det er etter hvert blitt ganske mange.
Gjest Sigurd Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Et lite spørsmål før jeg nok en gang blar gjennom hele Tanum : er andre bokstav i plante n ? Hei Elna og lilli! På plante har jeg - N - G - R - , men finner ingen løsning. En kunne nesten tro at nøkkelordet er feil, men vi får vente og se om det dukker opp noen gode tips. Mvh Sigurd
Gjest oluf Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Den planten jeg har brukt står nok ikke i Tanum, men i Norsk rettskrivning blå ordbok, i riksmålsordboka bind V og i bokmålsordboka!! Tror ikke det er noen feil i kryssordet.
Gjest Elna Skrevet 6. oktober 2007 Skrevet 6. oktober 2007 Hei Oluf.Jeg sitter også med bokstavene _ n _ g _ r _ og ingen av disse passer.Har en mistanke om at n er feil.Og siden du har funnet planten så mange steder , spør jeg deg : er n feil ?
Gjest Skjye Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Hei, Oluf. Fikk bare lyst til å gi deg ros for den forbilledlige og presise måte du svarer på hva spørrerne faktisk spør om. :). Mvh Skjye.
Gjest Elna Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Hei Oluf.Jeg har funnet en plante i de nevnte hjelpemidler,men der er ikke fjerde bokstav g ,men s.Skal jeg bruke s eller g ?
Gjest oluf Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Takk Skjye. Skal vi be Elna finne seg en ny prins eller? (Hva sier eventuelt hennes gamle "prins" til det??). Uff, dette blir skummelt.
Gjest Elna Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Hei igjen Oluf. Skal følge ditt råd.Skjønner at min litterære prins ikke var brukandes.Men vet du Oluf,prinser gror ikke på trær.Og nå får jeg ta med meg erta og dra ut på fullstendig vidvanke for å finne den rette prinsen. Lurer på hvor jeg skal begynne å lete på min ferd....
Gjest Odd Egil Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Hei Elna :) Prinsen er godt gjemt i SNL.
Gjest Lilli Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Oluf, jeg har riksmålsordboda bind V i papir, har søkt på den planten, men den står ikke i min utgave! Lilli
Gjest Lilli Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 en slik lagrer næring - er det en rot? Men det er så mange "roter" - har veldig lite i dette hjørnet, nesten ingen ting - så da er det helt håpløst å lete etter noen ting - ellers har jeg de andre hjørnene og hater å gi opp etter å ha funnet så mye. Er det noen som "tørr" å hjelpe meg? Lilli
Gjest Sigurd Skrevet 7. oktober 2007 Skrevet 7. oktober 2007 Hei Lilli! Ja, det er en rot. Lykke til! Mvh Sigurd
Gjest Sølvi Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Etter at jeg begynte med Mesterkryssordet for noen få uker siden , har jeg skjønt at enkelte ord løses bare av en gruppe mennesker som behersker infløkte pc-metoder .Slik har jeg gått frem for å finne løsningen på en prins: _ x _ x _ x_ x _ (her er x fire ulike bokstaver jeg har kommet frem til).Ingen prins dukker opp.Så har jeg gått inn på prins+prinser og kommet opp med 493 artikler der jeg har gått gjennom de mest sannsynlige (jeg regner med at prinsen kommer langt bortefra).Enkelte artikler har utløst link etter link etter link.Ingen prins.(Jeg har funnet en,men han passet ikke med mine to midterste bokstaver.)Så når jeg leser gjennom dette forum skjønner jeg at det sitter en gjeng som behersker søketeknikken så fullkomment at de løser hele kryssordet på en time eller to.Mens vi andre....Hva gjør jeg galt?
Gjest JAA Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Den planten jeg har brukt står nok ikke i Tanum, men i Norsk rettskrivning blå ordbok, i riksmålsordboka bind V og i bokmålsordboka!! Tror ikke det er noen feil i kryssordet. Når det blir nevnt her at man kan finne en løsning i Norsk rettskrivning blå ordbok så må jeg spørre om dette er den som på ordnett kalles Norsk ordbok ? Takker for svar.
Gjest Alf Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Hei, Hvis det er som jeg tror er det Norsk Ordbok (blå)med 1000 illustrasjoner fra Kunnskapsforlaget. Selve navnet. Bak står det, Norsk Ordbok er en rettskrivningsordbok... Alf
Gjest odd Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Et lite spørsmål før jeg nok en gang blar gjennom hele Tanum : er andre bokstav i plante n ? Til Sølvi: Emnet du tar opp har vært belyst utallige ganger her i forumet, og du vil finne informasjon ved å bla deg ned gjennom innleggene. Jeg skal her kun svare på ditt konkrete spørsmål: Du gjør ingen ting galt, søketegnene dine er satt riktig opp, og fremgangsmåten er rett. Grunnen til at du ikke får treff, er at løsningsordet (i dette tilfellet) er ikke søkbart: Det forefinnes i en ledsagende billedtekst til artikkelen som omtaler prinsen. Dessuten må du denne gangen søke på PRINSEN, ikke prins eller prinser. (prins+prinsen gir 506 treff). For at det ikke skal bli for infløkt og vanskelig for deg, skal du gjøre slik: 1. Skriv frasen: antologi for prinsen , klikk enter. Du får ETT treff. 2. Klikk deg inn i artikkelen, og skjermen din viser et bilde. Klikk deg inn i bildet, og så leser du billedteksten. Der står navnet på prinsen. - - - Når du nå har funnet løsningen, anbefaler jeg deg å kontroll-teste dine egne måter å søke på, ved å skrive f. eks. prins+prinsen. Ved å gå gjennom alle 506 treffene, vil du også finne artikkelen som omtaler prinsen. Det kan være nyttig, mange av løsningene finner du kun på denne måten. Jeg håper du får dette til, ønsker deg lykke til! odd
Gjest Sølvi Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Takk til Odd tusen ganger.Selvfølgelig var det lettest å skrive PRINSEN i stedet for PRINS + PRINSER.Jeg skulle bare ha visst på forhånd. Og så dette med å gå inn i bildet for å plukke info.Ja noen kan være med i NM i ekspertklassen.Jeg holder meg til hobbyklassen.Foreløpig.Fint å lære noe nytt.
Gjest Lilli Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg takker også Odd for at han har vist meg nye ting. Men lurer på hvorfor ingen har spurt om det fiskeværet - har prøvd alle betydelige fiskevær på google, men ingen passer inn med noe annet jeg finner i dette hjørnet?? Lilli
Gjest cs Skrevet 8. oktober 2007 Skrevet 8. oktober 2007 Det er fordi du søker feil. Nøkkelordet er BETYDELIG FISKEVÆR. Det er nesten garantert at løsningen på et slikt nøkkelord finnes i SNL. Søk der. Les i "Nyttige linker" hvordan du søker i SNL så finner du løsningen med en gang.
Gjest Lilli Skrevet 9. oktober 2007 Skrevet 9. oktober 2007 Så lang tid har jeg aldri brukt på en kryssord! Tusen takk til cs og andre hjelpere. Med hensyn til det smykket så måtte jeg via papir-Danielsen, da det er en trykkfeil (tror jeg) i NKL. Men det kan jo være et smykke som heter det også.
Gjest aspen Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Den planten jeg har brukt står nok ikke i Tanum, men i Norsk rettskrivning blå ordbok, i riksmålsordboka bind V og i bokmålsordboka!! Tror ikke det er noen feil i kryssordet. Hei Schjye! Står ikke planten også i SNL? Aspen
Gjest Skjye Skrevet 13. oktober 2007 Skrevet 13. oktober 2007 Det har du helt rett i, Aspen: Også i SNL finnes denne plante. :). Mvh Skjye.
Gjest Skjye Skrevet 14. oktober 2007 Skrevet 14. oktober 2007 Hei, Hvis det er som jeg tror er det Norsk Ordbok (blå)med 1000 illustrasjoner fra Kunnskapsforlaget. Selve navnet. Bak står det, Norsk Ordbok er en rettskrivningsordbok... Alf Til JAA (og Alf), som er usikre på dette med Norsk rettskrivning blå ordbok (Kunnskapsforlaget): Denne bok er en selvstendig utgivelse som IKKE må forveksles med Norsk ordbok (med 1000 illustrasjoner) i papirutgave eller elektronisk hos ordnett.no. Min egen utgave (finnes kun i papir) er oppgitt å være 2. utgave av første opplag (1998). Det for kryssordløsere interessante med denne ordbok er at den inneholder enkelte presise definisjoner som i praksis KUN finnes her, og neppe andre steder. Jeg belyser dette med kombinasjonen gummibalsam = myrra fra en Mesterkryss i 2004: I min Norsk rettskrivning blå ordbok defineres myrra ordrett gummibalsam. Ved kontrollsøk registrerer jeg at kombinasjonen pr. i dag er innlemmet i NKL, men ville altså ellers ikke være ordrett oppdrivbar ved søk i de vanlige elektroniske ordbøker og leksika. Mvh Skjye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå