Gå til innhold

VBK nr 10 "To nøtter"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sliter nok en gang med hydrokarbon, denne gangen flytende. Har kun dette ordet igjen, og har brukt en del tid på å lete. Det eneste stedet jeg finner noe som passer med mine bokstaver, er i DD Stor kryssordbok. Jeg har tilgang på samtlige oppslagsverk på nettet, og har søkt i disse, uten at jeg er kommet noe nærmere. DD har to forslag som passer til mine bokstaver, ordene er nesten like, bare 4. bokstaven er forskjellig. Jeg kan imidlertid ikke finne disse ordene noen steder, og håper noen kan geleide meg i mål.

mvh Tone

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke lov å slite med to nøtter. Bla litt i Norsk rettskrivningsordbok :)

Skrevet

Hei Odd. Du har selvfølgelig rett. Jeg har IKKE slitt med to nøtter, bare med hydrokarbon :o) Det andre gikk som en lek. Jeg sliter når de begynner å blande kjemi inn i kryssord for å si det sånn :o)

Jeg har nå bladd og bladd, studert og lest, så enten går fartøyet mitt på grunn eller så har jeg feil sted på 1 v. Jeg fant to i NRO som er nesten like, som stemmer med min 1. og siste bokstav, men savner å finne forklaringen til "flytende". Der finner jeg nemlig en annen, og det er da jeg lurer på om stedet er feil, om du skjønner hvor jeg vil :o)

har aldri prøvd meg på Hjemmet sine nøtter, ekspert, mestern før. Er ferdig med de faste jeg bruker å løse og hadde lyst å prøve noe nytt :o) Du skal ha takk så langt for veiledningen. Får se om jeg lykkes til slutt :o)

mvh Tone

Skrevet

Hei.

Sliter nok en gang med hydrokarbon, denne gangen flytende. Har kun dette ordet igjen, og har brukt en del tid på å lete. Det eneste stedet jeg finner noe som passer med mine bokstaver, er i DD Stor kryssordbok. Jeg har tilgang på samtlige oppslagsverk på nettet, og har søkt i disse, uten at jeg er kommet noe nærmere. DD har to forslag som passer til mine bokstaver, ordene er nesten like, bare 4. bokstaven er forskjellig. Jeg kan imidlertid ikke finne disse ordene noen steder, og håper noen kan geleide meg i mål.

mvh Tone

Du vil nok lykkes Tone, det er jeg helt sikker på! Sjekk opp dine to funn hos DD mot NR, så finner du bekreftelse på hvilket hydrokarbon som er flytende. Lykke til!

odd

Skrevet

Hei.

mvh Tone

Hei igjen, har visstnok ledet deg ut på de villeste farvann, og kjørt skuta di rett på grunn!

Men fortvil ikke, jeg skal nok få deg på rett kurs, igjen. Jeg har sett meg nødt til å kontrollsjekke dine opplysninger, og ser at mens du tydeligvis hentyder til hydrokarbonene ALKAN og ALKEN (som står i NRO), så har jeg oppfattet det slik, at du mener hydrokarbonene AUTEN og AUTIN. Alle disse 4 står i DD, og både dine og mine har ulik 4.-bokstav!

Løp rett til din bokhandler og kjøp "Norsk rettskrivning blå ordbok", siste utgave, og så leser du om alkan og alken og auten og autin og gjerne mere til, så finner du garantert det som er flytende, samtidig får du deg også nytt fartøy, som i tillegg til hydrokarbonet også helt sikkert nå vil holde seg flytende!

Jeg har ikke dette bladet foran meg, og husker ikke løsningen, men håper det nå blir rett ?!!:)

(Anbefaler forresten at du i tillegg til NR, skaffer deg HHH i høst, da vil du ha et (nesten) helt komplett "kryssordbibliotek", og du vil mestre det meste).

odd

Skrevet

Hei igjen Odd.

Hjertelig takk for denne siste oppklaringen. Skal avgårde i dag og kjøpe den boka, det er helt sikkert. Det er jo fryktelig irriterende å ikke finne de siste ordene :o) Og når jeg er så nært kan jeg jo ikke gi meg.

Du anbefaler meg også å kjøpe HHH. Hva er det?

mvh Tone

Annonse

Skrevet

Hei igjen, har visstnok ledet deg ut på de villeste farvann, og kjørt skuta di rett på grunn!

Men fortvil ikke, jeg skal nok få deg på rett kurs, igjen. Jeg har sett meg nødt til å kontrollsjekke dine opplysninger, og ser at mens du tydeligvis hentyder til hydrokarbonene ALKAN og ALKEN (som står i NRO), så har jeg oppfattet det slik, at du mener hydrokarbonene AUTEN og AUTIN. Alle disse 4 står i DD, og både dine og mine har ulik 4.-bokstav!

Løp rett til din bokhandler og kjøp "Norsk rettskrivning blå ordbok", siste utgave, og så leser du om alkan og alken og auten og autin og gjerne mere til, så finner du garantert det som er flytende, samtidig får du deg også nytt fartøy, som i tillegg til hydrokarbonet også helt sikkert nå vil holde seg flytende!

Jeg har ikke dette bladet foran meg, og husker ikke løsningen, men håper det nå blir rett ?!!:)

(Anbefaler forresten at du i tillegg til NR, skaffer deg HHH i høst, da vil du ha et (nesten) helt komplett "kryssordbibliotek", og du vil mestre det meste).

odd

Hei Odd.

Jeg er i mål!! :o) Fartøyet mitt er nå på trygg grunn, og hydrokarbonet er på plass. Jeg ville nemlig ha en av de to i DD som IKKE sto i NRO, og det var bare å sette bokstavene inn.

Norsk rettskrivning blå ordbok blir ikke lett å få tak i. Den er utsolgt hos forlaget, og er til vurdering fikk jeg opplyst. Men bokhandelen skulle likevel gjøre et forsøk rundt om for å få tak i den til meg. Jeg måtte jo innom biblioteket å låne den så lenge, og det var turen dit jammen verdt.

Nok en gang.... takk!

mvh Tone

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...