Gå til innhold

Mesterkryssord 39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Står den loddrette lederen nevnt her i NKL? Hvor finner jeg svaret på sykdom ? Og når det gjelder nordmannen : er han fra Finnmark, Sogn og Fjordane eller bare fra fjordområdene? Er veldig takknemlig for svar slik at jeg endelig kan få gjort noe videre.

Fortsetter under...

Skrevet

På an igjen – bokstavelig talt! Denne oppgaven burde det vel gå an å løse uten at løsningsordene legges ut i dette forum i mer eller mindre fordekt form. Jeg synes det er litt for enkelt at en oppgave som har en så ubeskjeden tittel som ”Mesterkryss” blir blottlagt på nettet.

Nesten alle løsningsordene, inkludert ”Leder”, står her i NKL. Kryssordmakeren fortjener

som vanlig stor honnør for at løsningsordene er direkte synonyme med kilden(e).

Ha ei riktig god helg i kamp med de blanke rutene – og for all del: Ikke oppfatt dette innlegget som et surt oppstøt! (:

Skrevet

Til Svein.

Beklager at jeg spør om noe her i det hele tatt.Den gangen jeg var nybegynner fikk jeg en tilsvarende velkomst av deg.Hva skal vi egentlig med dette forum? Ditt "svar" hjalp meg ikke.Så da kan du rolig slappe av i visshet om at du ikke har overskredet dine prinsipper.

Gjest Inge Asbjørn Haugen
Skrevet

Er faktisk litt enig med Svein, og han må absolutt ikkje oppfattast som sur. No byrjar snart NM. Det blir kjekt det !!!!!

Får håpe at dette blir oppfatta positivt - og ikkje eitt av dei (alt for) mange sure innlegg og svar !!!!! Framleis god helg !!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

De fleste løsningene står her i NKL,ikke sykdom og insekt.Jeg hadde en gal løsning på skiveformet og derved havnet jeg helt galt i flere timer.Noen løsninger kan ha flere alternativer,f.eks kjælenavn.

I sommer vant jeg for første gang i Hjemmet.Det til tross for at jeg i over tyve år sendte inn ukentlig,ja helt fra den gangen det bare var tre oppgaver og nøtta var den vanskeligste.Selvsagt er det fint med pengepremier som en motivasjon,men det er sannelig morsomt å kunne fullføre en oppgave,selv med litt hjelp.Derfor kan jeg ikke skjønne de som tviholder på løsninger og innbiller seg at det er NM hele året fordi en oppgave kalles mesterkryssord.La NM-gjengen holde på med NM,men la oss andre få lov til å hjelpe hverandre på en diskret måte.Hvis de er redd for at vinnersjansen blir mindre av å hjelpe,tror jeg dette har svært lite å si.

Skrevet

Til Svein.

Beklager at jeg spør om noe her i det hele tatt.Den gangen jeg var nybegynner fikk jeg en tilsvarende velkomst av deg.Hva skal vi egentlig med dette forum? Ditt "svar" hjalp meg ikke.Så da kan du rolig slappe av i visshet om at du ikke har overskredet dine prinsipper.

Gunnhild.

Spør i vei, Gunnhild. Så kan den som vil hjelpe, gjøre det. Ikke alle trenger hjelp, og disse har heller ikke bruk for dette froumet. Og da er helle rikke forumet for dem. Men flere av oss abonnerer for å få hjelp, eller gi hejlp. Pluss at vi ønsker å bli bedre. Jeg har lært utrolig mye her, og gjør det hele tiden. Men jeg kan gjerne si at vi ikke spør så snart vi står fast. Vi spør etter at vi har brukt en del tid selv. Og " i vår ytterste nød" kan vi spørre. Dvs. når vi står bom fast. Da greier vi det ikke på egen hånd. Da kan den som vil, gi oss en håndsrekning. Jeg skjønner at jeg hører til B-laget når jeg skriver dette. Men vi bør alle bruke forumet med vett og forstand. Og det bør vel være for dem som jobber på mester- og ukens nøtt-nivå. Det bør det nok. Men også for puslere ++. Jeg tror vi har litt ulike syn på hvem dette forumet skal være for. Jeg synes å ha merket det på innlegg tidligere også.

om

Annonse

Gjest brit burns
Skrevet

leder med e i andre, t i fjerde og u i nest siste finnes ikke i mine oppslagsverk - heller ikke gi en støkk med t i andre og s i fjerde. Uten dette kan jeg ikke finne tannfyllingsmateriale. Tjente i Davids hær finner jeg ikke under bibelpersoner, selv om jeg har brukt en stor del av dagen til å lete på google. Er nok ikke god nok i dette forumet. Nøtten, øverste halvside - får ikke til noen ting. Leketøysprodusent - begynner med M - er det denne produsenten som har vært omtalt i avisene i det siste? Da passer intet annet. Jeg er helt enig at man skal bruke masse tid før man entrer dette forumet, og det har jeg gjort - det er snakk om flere dagers søk! (Nesten litt flau for å være abbonent og få Hjemmet før dere andre som ikke er det) - men jeg venter i det lengste før jeg blir for nyskjerrig!!

Lilli

Skrevet

Hei Brit

Sliter selv med å finne det hersens tannfyllingmaterialet.

Ingen av dine bokstaver stemmer med mn løsning på leder.

Leketøysprodusenten skapte Barbie (ikke den oppblåsbare) M som første bokstav er riktig.Tjente i Davids hær finner du trolig i SNL.

God jakt.

Innlegg redigert. (09-23-07 23:42)

Skrevet

Hei brit og Egon!

LEDER er et egennavn. TANNFYLLINGSMATERIALE finnes i NKL.

1V i UN kan også være apotekutsalg.

Mvh Sigurd

Skrevet

leder med e i andre, t i fjerde og u i nest siste finnes ikke i mine oppslagsverk - heller ikke gi en støkk med t i andre og s i fjerde. Uten dette kan jeg ikke finne tannfyllingsmateriale. Tjente i Davids hær finner jeg ikke under bibelpersoner, selv om jeg har brukt en stor del av dagen til å lete på google. Er nok ikke god nok i dette forumet. Nøtten, øverste halvside - får ikke til noen ting. Leketøysprodusent - begynner med M - er det denne produsenten som har vært omtalt i avisene i det siste? Da passer intet annet. Jeg er helt enig at man skal bruke masse tid før man entrer dette forumet, og det har jeg gjort - det er snakk om flere dagers søk! (Nesten litt flau for å være abbonent og få Hjemmet før dere andre som ikke er det) - men jeg venter i det lengste før jeg blir for nyskjerrig!!

Lilli

Hei Brit og Sigurd :-)

For å rydde av veien eventuelle misforståelser, så forekommer stikkordet LEDER 2 ganger i dette kryssordet.

Dersom Brit snakker om den vannrette lederen, så er U korrekt som nest siste, og de andre er feil uansett hvilken det er snakk om.

Og Sigurd har rett i at lederen er et egennavn, men det gjelder kun den vannrette :-)

Skrevet

Lilli

Det er en folkegruppe som tjente i Davids hær. Selv sliter jeg med øverste høyre hjørne der kjælenavnet er nøtta.Hvor kan jeg finne den?Har flere jentenavn som forslag,men finner ikke dokumentert at disse er kjælenavn.

Skrevet

Hei Elna!

Det er flere å velge blant:

1) Feltmarskalk

2) Kringkastingsmedarbeider

3) Idrettsutøver

Lykke til!

Skrevet

Til Sigurd. Takk for det.Jeg har den første.Men bare NKL og minnet mitt kan

"bevise" han.Har også tenkt på NRK-mannen,men er ikke det hans virkelige navn,tro?

Annonse

Skrevet

Hei igjen!

NRK-mannens fornavn er egentlig Werner.

Skrevet

Nå begynner det å bli skikkelig spennende - tusen takk gode hjelpere, jeg har funnet flere løsninger - og for hvert ord jeg finner som stemmer hopper jeg omtrent i taket! Jobber bl.a. hardt med å lære meg hvordan jeg skal slå opp i de oppslagsverkene jeg abbonerer på på nettet. Her har jeg mye å lære. Siden jeg er så ny her, kvier jeg meg for å hjelpe andre med løsninger, fordi jeg er så redd for å skrive noe som kanskje er galt, og selvfølgelig er det aldri noe jeg kan som ingen andre har funnet lenge før meg. Men jeg er i farta! Kjempespennende med de som tjente i Davids hær og han derre lederen med U i nest siste, for ikke å snakke om Demokrit som ikke bare var filosof - men ellers mangler jeg mye her. Nøtten med "var i bruk inntil ca 1880" - gir opp -

har i-m-i---? Finner ikke noen steder -

Lilli (pseudonym for Brit, fordi her finnes en annen Brit med EN t)

Skrevet

vi fant noe på google,bokstavene dine er rett,noe kaldt

Skrevet

Et søk i Riksmålsordboken på ca 1880 gir mange treff, men et av de er rett.

Terje

Innlegg redigert. (09-25-07 01:20)

Skrevet

Før jeg nå leter videre i det øvre høyre hjørnet på Mesteren som jeg ikke har nesten noe å gå etter, lurer jeg på om geofysikeren er den eneste NKL har som svar? Ser at ingen har spurt om dette før og har derfor ventet i det lengste med dette spørsmålet.

Lilli

Skrevet

Hei, Lilli.

Din observasjon er helt riktig:

Ifølge NKL eksisterer der kun en eneste 11-bokstavers geofysiker.

Mvh Skjye.

Skrevet

Hei. Står den loddrette lederen nevnt her i NKL? Hvor finner jeg svaret på sykdom ? Og når det gjelder nordmannen : er han fra Finnmark, Sogn og Fjordane eller bare fra fjordområdene? Er veldig takknemlig for svar slik at jeg endelig kan få gjort noe videre.

Hallo folkens.

Så er jeg her igjen en sen nattetime og frir om litt velvilje. Jeg har så lyst til å komme igang med NM-kryssordet.....men først må jeg ha løst mestern 39. og her står jeg bom fast på sykdom på 13 bokstaver. Jeg har -o-a-e-e-m---. Er disse riktige,mon tro?

mvh.Edy

Skrevet

Hei Stein.

Ok,men skal det kanskje være en k el.u istedet? Jeg sli-t-er.....

mvh.Edy

Skrevet

Hei.

Denne sykdommen må du nok til SNL for å finne. Kjører du et søk med utgangspunkt i dine 3 korrekte bokstaver, vil dette gi 48 treff - og det aktuelle ordet bør her la seg lokalisere temmelig raskt.

Skrevet

Takk fidus......det gjorde vei i vellinga.

mvh.Edy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...