Gå til innhold

Mesterkryssord 38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Nå står jeg fast på LÅSEINNRETNING.

Jeg har - - - C - L - S - S - E -

Det ligner et eller annet system. Takknemlig for tips.

Fortsetter under...

Skrevet

Søk med det du har i SNL, og det synes som om du får et svar.

Terje

Gjest Comeback Kid
Skrevet

Etter flere uker på rad der minst ett hjørne har bydd på god motstand, er det med beklagelse man må konstatere at hele Mesterkryssord nr. 38 bare er å kjøre over som et korthus. Det er å håpe at nivået neste gang er skrudd betraktelig opp igjen - og gjerne i mer enn ett av hjørnene.

Skrevet

Hei alle sammen!

Hei.

Bokstavene er rett. Du finner systemet i SNL.

Denne gangen var både mester og nøtta lett,

gikk unna i en fei.

Skrevet

Etter flere uker på rad der minst ett hjørne har bydd på god motstand, er det med beklagelse man må konstatere at hele Mesterkryssord nr. 38 bare er å kjøre over som et korthus. Det er å håpe at nivået neste gang er skrudd betraktelig opp igjen - og gjerne i mer enn ett av hjørnene.

Comeback Kid

Jo da, jeg kan nok være enig med deg. Men et engangstilfelle tåler vi.

Og så kan det skje, på vegne av hobbyen, at noen som ikke har greidd

kryssordet på en stund, kan få blod på tann, og får en ny giv til å fortsette med mesterkryssordene. Og når det denne gang gikk glatt unna, kan vi kose oss med Allers eller

legge oss i NM-trening i Våre beste kryssord, eller noe annet. Neste gang blir det nok verre!

om

Gjest Comeback Kid
Skrevet

om:

Både håper og tror du har rett, om. Vi får sette vår lit til Gulliksen så lenge. Han ser ut til fast å legge Allersnøtten på ett og samme nivå, og således kan man forvente iallfall EN dose kryssordgrubling også i inneværende uke.

Når du nevner NM-trening, formoder jeg du sikter til oppgaven "NM-trimmen", og tillater meg i den anledning å stille et aldri så lite spørsmål: Etter navnet å dømme, skulle man tro dette var en riktig hard nøtt, men da undertegnede forsøkte seg på dette kryssordet i VBK nr. 9 [RETTELSE; skal være nr. 10], viste den seg å være forbløffende lettløst - meget enklere enn f.eks. Mesterkryss 35, 36 og 37. Pleier NM-trimmen å ligge på tilsvarende nivå, eller er den normalt vanskeligere? På forhånd takk for svar.

Innlegg redigert. (09-13-07 22:24)

Annonse

Skrevet

Hallo,

Veit ikke om de fleste vil kalle nm-trimmen lett, men den ligger vel på et nivå som passer til navnet. Hadde en liten prat med Hjemmet ang. denne oppgaven, og det kommer visst ikke inn mange løsninger pr. nummer. Både nm-trimmen, eksperten og 2 nøtter i VBK har få innkomne løsninger, så det er vel bare "eliten" som greier disse vil jeg tro. Men det blir vel snart noe å bryne seg på i nm vil jeg tro.

Mvh

Erik

Skrevet

Hei!

Bare en liten kommentar til "kommbækken" og NM-trimmen.

Jeg pleier å bryne meg på denne oppgaven, og jeg kan love deg at iallefall jeg pleier å få en del ekstra grå hår i løpet av løsningsprosessen. Nå er vel ikke jeg av den ultimate eliten her inne, men er nok blitt en habil kryssordløser etterhvert håper jeg. NM-trimmen som var i nummer 9 syntes jeg IKKE var plankekjøring. Men det er kanskje siste utgave av bladet, som er nummer 10 du sikter til? For den var merkelig lettløst - tror aldri jeg har brukt så lite tid på den oppgaven før. Men egentlig passet det meg utmerket denne gangen - greit å få opp selvfølelsen igjen etter å ha slitt med diverse oppgaver i de foregående ukene! :-)

Nå skal ikke jeg drive reklame her, men om det er noen som ikke har turt å bryne seg på denne oppgaven tidligere så kan denne utgaven kanskje være en grei start? Det kan være en artig og utfordrende oppgave som passer for de som virkelig liker å ha noe å bryne seg på, men som sagt - denne gangen var den ganske så grei!

mvh Anita

Gjest Comeback Kid
Skrevet

anita_m:

Det er meget mulig at du her har knepet undertegnede på fersken i en forhastet antagelse. Foruten sidene inneholdende "NM-trimmen" og "To nøtter/Eksperten" er bladet allerede gått til gjenvinning, og bladnummeret er ikke oppgitt på/ved disse bevarte oppgaver. Men 1 vannrett i "min" NM-trim har nøkkelordet "SEILER", og hvis dette er nr. 10, ikke nr. 9, beklager jeg. Man skal ikke automatisk ta for gitt at et slikt blad kommer ut nøyaktig på månedsbasis.

Samtidig håper jeg, siden akkurat denne enkeltoppgave ifølge Anita virkelig var "merkelig lettløst", at løsere som har strevet og slitt med NM-trimmen i VBK nr. 9, ikke er blitt demoralisert av min forrige, etter all sannsynlighet feilaktige, kommentar.

Skrevet

Hei der ute!

Det framkommer delte meninger om vanskelighetsgraden i MK og UN.

Hvorvidt en synes oppgaven er lett eller vanskelig, beror på om en har

"hele pakka" på nettet pluss bøker eller bare NKL.

Dessuten kan en komme skjevt ut, og da føles det vanskelig, selv om

oppgaven i seg selv er lett. Vi som ikke er i toppsjiktet, kan lett bli noe

desillusjonerte når det blir hevdet at MK38 bare er å "kjøre over som et

korthus".

Mvh Sigurd

Skrevet

Helt enig med deg, Sigurd. Det finnes noen som vil si at det er enkelt å løpe 100 meter'en på under 10 sekunder, men jeg bruker helt sikkert 15 :)

Gjest Comeback Kid
Skrevet

Hei der ute!

Det framkommer delte meninger om vanskelighetsgraden i MK og UN.

Hvorvidt en synes oppgaven er lett eller vanskelig, beror på om en har

"hele pakka" på nettet pluss bøker eller bare NKL.

Dessuten kan en komme skjevt ut, og da føles det vanskelig, selv om

oppgaven i seg selv er lett. Vi som ikke er i toppsjiktet, kan lett bli noe

desillusjonerte når det blir hevdet at MK38 bare er å "kjøre over som et

korthus".

Mvh Sigurd

Sigurd:

Beklager hvis min kommentar virket "høy på pæra" - det var ikke min hensikt å desillusjonere hverken deg eller andre, men frustrasjonen over at ordene i denne "Mester" spratt inn på rekke og rad i uhørt tempo, medførte at et lite hjertesukk unnslapp mitt tastatur.

Undertegnede ville sannsynligvis også fått meget store problemer med LÅSEINNRETNING uten elektronisk tilgang på SNL, og at du i det hele tatt forsøker deg på en slik oppgave uten dette hjelpemiddel (såvidt jeg forstår), avtvinger den største respekt. Kanskje du egentlig ER i toppsjiktet, men bare mangler et hjelpeverktøy eller to? Tillat meg å anbefale anskaffelse av snl.no for den høyst moderate sum av kr. 50 pr. måned - dette vil revolusjonere løsningen av både Mesterkryssord og Allersnøtten.

Skrevet

Hei Comeback Kid!

Takk for svar. Jeg har NKL pluss Danielsens bøker, men skjønner at jeg bør

anskaffe SNL og kanskje Med. ordbok for å henge med. Kryssord er en fin

hobby for alle og spesielt for pensjonister som meg, noe jeg dessverre

oppdaget for sent. Ha en riktig fin kryssordhelg!

Mvh Sigurd

Annonse

Skrevet

anita_m:

Det er meget mulig at du her har knepet undertegnede på fersken i en forhastet antagelse. Foruten sidene inneholdende "NM-trimmen" og "To nøtter/Eksperten" er bladet allerede gått til gjenvinning, og bladnummeret er ikke oppgitt på/ved disse bevarte oppgaver. Men 1 vannrett i "min" NM-trim har nøkkelordet "SEILER", og hvis dette er nr. 10, ikke nr. 9, beklager jeg. Man skal ikke automatisk ta for gitt at et slikt blad kommer ut nøyaktig på månedsbasis.

Samtidig håper jeg, siden akkurat denne enkeltoppgave ifølge Anita virkelig var "merkelig lettløst", at løsere som har strevet og slitt med NM-trimmen i VBK nr. 9, ikke er blitt demoralisert av min forrige, etter all sannsynlighet feilaktige, kommentar.

Kjære kryssordløsere.

Jeg har så lenge jeg har kunnet prøvd å få bort ev. diskusjon av NM-trimmen.Denne oppgaven kan noen ganger vært tilnærmet en NM-oppgave.Vanskelighetsgraden kan vi alle diskutere på enkelte oppgaver,men NM er ikke en NKL-side og derfor bør denne oppgaven holdes utenfor alle diskusjoner.Selvsagt er det lov å prøve seg på oppgaven,men jobb "internt" ev.

mvh Dag.

Skrevet

Hei alle sammen!

Så vidt jeg kan se er debatten om NM-trimmen ikke et forsøk på å finne løsningen på enkelte ord, men en debatt om vanskelighetsgraden, og det må da være lov?

Terje

Skrevet

TerjeH

Du har skrevet det samme som jeg tenkte å skrive. Men skriver likevel, og støtter deg. Jeg skjønner ikke hvor Dag vil hen. Mange av oss som bruker dette forumet, og kanskje skriver her, deltar også i NM. Så det er vel ikke så merkelig om vi trekker inn NM for å vurdere/sammenlikne vanskelighetsgraden - å drøfte noe annet er heller ikke meningen.

om

Skrevet

Bare si meg enig med de to ovenfornevnte. Det må da gå an å nevne ordet nm-trimmen her inne. Syns enkelte kanksje prøver å bestemme vel mye her inne. Det er etter hva jeg har skjønt ett åpent forum, så skrive om vanskelighetsgraden på nevnte x-ord i VBK må da være lov.

Mvh Erik

Skrevet

Har hittil kun løst ett av disse kryssordene, og det er så mange som sier denne i 38 er så lett!

Men ikke for meg, likevel er jeg så nær hele løsningen - greier ikke kombinasjonen hovdyr og låseinnretning. Er medlem av SNL, men da jeg søker i dette leksikonet på låseinnretning får jeg kun bajonettlås, altså kun et svar som ikke passer med noen av de bokstavene jeg har. Hovdyr med L i sjette bokstav finnes ikke. Klubbmerker må være galt på emblem??, og symtom finner jeg aldri, da mitt medelskap visstnok ikke inkluderer medisinsk leksikon -

Kan noen gi meg "clues"

Lilli

Skrevet

Hei alle sammen!

Se første innlegg i denne linken!

Skrevet

Har hittil kun løst ett av disse kryssordene, og det er så mange som sier denne i 38 er så lett!

Men ikke for meg, likevel er jeg så nær hele løsningen - greier ikke kombinasjonen hovdyr og låseinnretning. Er medlem av SNL, men da jeg søker i dette leksikonet på låseinnretning får jeg kun bajonettlås, altså kun et svar som ikke passer med noen av de bokstavene jeg har. Hovdyr med L i sjette bokstav finnes ikke. Klubbmerker må være galt på emblem??, og symtom finner jeg aldri, da mitt medelskap visstnok ikke inkluderer medisinsk leksikon -

Kan noen gi meg "clues"

Lilli

Sjekk innlegg 1 og 4 i denne rekken. Den sier hvilke bokstaver du kan bruke for å søke i SNL på låseinnretning.

Terje

Skrevet

Svein og Terje - er nokså ny på mitt medlemskap i SNL - og forstår at det er noe jeg ikke forstår! Vet ikke hvordan man søker med løsningsord i stedet for selve spørsmålet, så da prøvde jeg dette: ???c?l?s?s?e? - og fikk tusenvis av svar - hva gjør jeg galt - har lest om hvordan man søker, men det er noe jeg nok ikke har forstått. Dette gjelder selvfølgelig spørsmålet: LÅSEINNRETNING. På hovdyr finner jeg bare stjernegriser ----- Ingen ting passer!

Lilli (ps - jeg er veldig gammel)

Skrevet

Hei Lilli

Bruk _ og ikke ? i SNL. Da finner du svaret med en gang.

Lykke til!

Mvh Erik

Skrevet

Erik, jeg fant det! Tusen takk - men gjør samme med HOVDYR,og får ikke et eneste treff????

Lilli og det symptomet finner jeg nok aldri!

Skrevet

Hei Lilli!

Det er fordi HOVDYR ikke er brukt som oppslagsord i SNL,

d.v.s. det hovdyret vi skal frem til

Aspen

Skrevet

Erik, jeg fant det! Tusen takk - men gjør samme med HOVDYR,og får ikke et eneste treff????

Lilli og det symptomet finner jeg nok aldri!

Hovdyret finner du i NRO, men ikke nevnt som hovdyr.

Mvh Erik

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...