Gå til innhold

Mesterkryssord 37

Anbefalte innlegg

Gjest Gunnhild
Skrevet

Så får jeg åpne igjen da etter to dagers intens grubling.Finns det noen æ eller y i dikt ? Er sjette bokstav i undervisningsopplegg t eller s og hvor finner jeg den løsningen ellers ?

Fortsetter under...

Skrevet

Denne var en virkelig mester verdig - i hvert fall for meg!

Du finner Alle ordene i de verkene som Hjemmet bruker til vanlig. Ingen

"skjulte" ord denne gang!

Gjest Gunnhild
Skrevet

Greit.Men hva med mine forslag til bokstaver ?

Skrevet

Hei Gunnhild!

Begge er feil. Sjekk skisse en gang til , så finner du helt sikkert en annen bokstav. Lykke til!

Mvh Sigurd

Gjest Gunnhild
Skrevet

Hei Sigurd ! Begge er feil, skriver du.Mener du begge ordene (skisse og dikt) eller begge mine forslag til bokstaver i skisse/u.v.opplegg ? Vil sette pris på å få det klarlagt.Takk.

Skrevet

Ja, Gunnhild: Alle dine bokstaver er gale!

Annonse

Skrevet

Hei Sigurd ! Begge er feil, skriver du.Mener du begge ordene (skisse og dikt) eller begge mine forslag til bokstaver i skisse/u.v.opplegg ? Vil sette pris på å få det klarlagt.Takk.

Hei Gunnhild!

Unnskyld uklarheten . Dikt finner du i DD Stor KB, og det må sies å være høyprosa. Skisse har k som 4. bokstav.

Mvh Sigurd

Gjest Gunnhild
Skrevet

Skjønner at denne gangen overgår vanskelighetsgraden alt tidligere.Tror xordforfatteren må ha slengt på en sisterunde fra NM denne gangen. Så hvis jeg denne gangen greier halvparten (ved hint og råd fra noen elskverdige hjelpere) ja så må jeg se på det som ny pers.Kanskje vi kunne få noen uker med LITT enklere oppgaver? For som de svarte meg i Hjemmet : bli det for få som sender inn svar,så bør vi kutte ut den oppgaven.Og jeg vil gjerne ha litt å pusle med , for de andre oppgavene behøver man jo ikke å tenke.Men det finns en slags mellomting.Og når jeg uten hell har brukt så lang tid på å finne dette undervisningsopplegget,ja da er det så man blir litt motløs.Skal det være så vrient ?

Skrevet

Denne oppgaven har et navn som indikerer at oppgaven er vanskelig. Et blad som Hjemmet, som reklamerer med at de er best på kryssord, bør kunne ha en oppgave som er tilpasset eliten. Oppgave 37 er først og fremst vrien fordi man ikke får så mye "gratis" fra NKL som man pleier. Så vrien synes jeg også Mesterkryssord skal være. Utvalget av mindre vanskelige kryssord er sannelig stort nok og det blir meningsløst å betrakte antallet innkomne svar som kriterium for hvorvidt oppgaven skal fortsette. En slik oppgave bør ha få innsendte svar, men det betyr ikke at mange ikke forsøker seg og har glede av den.

Skrevet

Skjønner at denne gangen overgår vanskelighetsgraden alt tidligere.Tror xordforfatteren må ha slengt på en sisterunde fra NM denne gangen. Så hvis jeg denne gangen greier halvparten (ved hint og råd fra noen elskverdige hjelpere) ja så må jeg se på det som ny pers.Kanskje vi kunne få noen uker med LITT enklere oppgaver? For som de svarte meg i Hjemmet : bli det for få som sender inn svar,så bør vi kutte ut den oppgaven.Og jeg vil gjerne ha litt å pusle med , for de andre oppgavene behøver man jo ikke å tenke.Men det finns en slags mellomting.Og når jeg uten hell har brukt så lang tid på å finne dette undervisningsopplegget,ja da er det så man blir litt motløs.Skal det være så vrient ?

Hei Gunnhild!

Jeg fant både skisse, undervisningsopplegg og dikt i DD Stor kryssordbok,

og når disse løsningene stemmer med kryssende ord, håper jeg de er riktige. Lykke til videre!

Mvh Sigurd

Skrevet

Denne oppgaven har et navn som indikerer at oppgaven er vanskelig. Et blad som Hjemmet, som reklamerer med at de er best på kryssord, bør kunne ha en oppgave som er tilpasset eliten. Oppgave 37 er først og fremst vrien fordi man ikke får så mye "gratis" fra NKL som man pleier. Så vrien synes jeg også Mesterkryssord skal være. Utvalget av mindre vanskelige kryssord er sannelig stort nok og det blir meningsløst å betrakte antallet innkomne svar som kriterium for hvorvidt oppgaven skal fortsette. En slik oppgave bør ha få innsendte svar, men det betyr ikke at mange ikke forsøker seg og har glede av den.

Hei Gunnhild. Jeg har bare en gang tidligere skrevet i denne spalten og da også i forbindelse med en som syns det ble for vanskelig.Jeg har heller aldri greid hele kryssordet,men noen ganger ukens nøtt. Dette skal visst være en ukentlig NM-finale for eliten slik norgesmesteren (cs) skriver.Da burde jo Hjemmet ha presisert dette.Før har det vært en oppgave for mange tusen,men nå er det p.g.a. en sterkt høynet vanskegrad redusert til en oppgave for den snevre eliten.Vi andre får enten holde oss langt borte eller slutte å be om hjelp.For noen år siden løste jeg alltid oppgvene i Aftenposten.Så plutselig ble det litt vriene premiekryssordet borte siden så få sendte inn.(Jeg vant 4 ganger i løpet av et år tilsammen 60 skrapelodd som så ga 100 kroner i alt).Vi var en del som klaget til avisen med den begrunnelsen at det var mange som løste (eller prøvde å løse) oppgaven uten å sende inn.Dette var jo da vi bladde i våre bøker og datahjelp like rundt hjørnet.Oppgaven kom så tilbake.Har sendt inn de andre oppgavene i Hjemmet i flere år uten å vinne en eneste gang.Men tenk å fått til hele mesternøtta en gang ved råd fra noen gode hjelpere !

Skrevet

Hei Gunnhild!

Jeg fant både skisse, undervisningsopplegg og dikt i DD Stor kryssordbok,

og når disse løsningene stemmer med kryssende ord, håper jeg de er riktige. Lykke til videre!

Mvh Sigurd

Nå må jeg hive meg på med 2 spørsmål om litt hjelp.Finns det et samisk ord blant løsningene og er nest siste bokstav i undervisningsopplegg l eller r ?

Skrevet

Mesterkryssord er slett ikke så vanskelig som man vil ha den til, spesielt ikke for de som har tilgang til Internett med Ordnett, SNL og NKL. Inntil nylig har omtrent samtlige ord vært mulig å hente direkte fra NKL. De siste gangene har man selv måttet finne enkelte av ordene ved moderat leting i det faste kildematerialet. Det samme er tilfelle i nr. 37. Samtlige ord står riktignok nevnt i NKL, men man må kanskje innom et annet oppslagsord for 3-4 av løsningsordene. Løsningsordet for undervisningsopplegg finner man f.eks. under 5 ulike søkeord i NKL. For øvrig kan det ikke være slik at alle hver gang skal klare alle oppgaver, men øvelse gjør som kjent mester(kryssordløser).

Annonse

Skrevet

Så får jeg åpne igjen da etter to dagers intens grubling.Finns det noen æ eller y i dikt ? Er sjette bokstav i undervisningsopplegg t eller s og hvor finner jeg den løsningen ellers ?

Jeg må innrømme at jeg sleit med denne oppgaven sjøl, men jeg måtte

flire da jeg etter å ha fått siste ord på plass kunne konstatere hvor enkel oppgaven egentlig var!

Jeg er forøvrig helt enig med CS i hans tanker rundt Mesterkryss...

Innlegg redigert. (09-09-07 20:41)

Gjest Gunnhild
Skrevet

Står løsningsordet for tittel blandt de 16 forslagene i NKL ?

Skrevet

Hei Gunnhild!

NKL har 184 titler på 9 bokstaver, og her finnes også løsningen. Men du har

vel noen bokstaver. så da blir det færre å velge blant.

Mvh Sigurd

Skrevet

Hei Sigurd. I dag har jeg vært tidlig til bokhandelen for å kjøpe DD Stor Kryssordbok for endelig å finne ut av dette undervisningsopplegget.Hadde bare DD Kryssordexperten.Men nei,ikke noe svar i den nye boka.Har prøvd så mange kombinasjoner,men det stopper på denne klubben , for ikke har jeg så mye greie på (sports?-)klubber og ikke finns det noe særlig med forslag i kildene.Nå begynner jeg å bli så sliten i maska at jeg snart trenger et smilekurs.

Skrevet

Hei Gunnhild!

Du finner det under undervisning. Det er til å bli glad og blid av:)

Lykke til!

Mvh Sigurd

Skrevet

Hei Sigurd. I dag har jeg vært tidlig til bokhandelen for å kjøpe DD Stor Kryssordbok for endelig å finne ut av dette undervisningsopplegget.Hadde bare DD Kryssordexperten.Men nei,ikke noe svar i den nye boka.Har prøvd så mange kombinasjoner,men det stopper på denne klubben , for ikke har jeg så mye greie på (sports?-)klubber og ikke finns det noe særlig med forslag i kildene.Nå begynner jeg å bli så sliten i maska at jeg snart trenger et smilekurs.

Hei igjen!

Jeg glemte å si at klubb finner du i NKL.

Sigurd

Skrevet

Takk for god hjelp.Nå er jeg snart halvveis.

Skrevet

Hei Gunnhild!

I ditt forrige innlegg har du et interessant ord i siste linje.

Nå håper jeg det løsner litt.

Skrevet

Det hjørnet er i boks - med et smil .

Skrevet

Hvor finner jeg hjelp når det gjelder uttrykk ? Begynner ordet med a eller en annen vokal ? Takknemlig for svar.

Skrevet

Du finner "uttrykket" i bl.a Tanums, Fremmedord, Norsk Ordbok og SNL.

Ordet begynner på en eller annen vokal, men en annen enn den du

foreslår...

Skrevet

Flott Svein,nå har jeg noe å søke etter.Takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...