Gjest kristin Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei, og takk. Planten hadde jeg, men syns det er litt "søkt" med lage. Er vant til å finne løsningene rett på, Teigland er ganske nøye med det. Håper jeg kan være til hjelp senere!
Gjest om Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Kristin. Forvirrende at vi diskuterer samme kryssord under både "pusle" og "ukens nøtt". Rette vedkommende som har sporet av, bør skjerpe seg. Vel, "lage" er søkt. Selvsagt kan "gjøre opp ild" = "lage ild". Hvis vi søker på "gjøre opp" her på NKl, får vi 44 betydninger , men ingen som presist dekker "gjøre opp". Synonymene i Norsk ordbok til "gjøre opp" passer heller ikke. Det samme i Synonymordboka. Så det presise som du etterlyser, har jeg i alle fall ikke funnet. Heller ikke i kryssordbøkene mine. Jeg kommer nok til å sende inn kryssordet med LAGE. Men vil ikke være fornøyd med løsningen. Håper noen kan finne gullegget, og meddele oss andre om funnet - hvis det finnes. Ellers vil jeg anbefale deg å utvide abonnementet ditt! om
Gjest Solveig Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Til OM Ikke det at jeg har noe med det altså, men det stemmer det som Odd sier! Mage står som et verb på den nest nederste linja av alle "mage" sine betydninger i Synonymordboka.
Gjest Lilli Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei, Kristin. Flott med nye kryssordkolleger på dette forumet. Velkommen!! Når det gjelder ditt spørsmål, kan du se svar fra Skjye ovenfor. Medisinsk ordbok finner du på ordnet.no Vet ikke om du abonnerer på ordnet.no ? om Helt ny her! Nøtten 27 - 18 v. - brenne inn i - har S i andre og I i fjerde - finner ingen ting? Mangler også, som en del andre: 21 v. - gjøre opp?
Gjest kristin Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei. Jeg er også ny her, men bokstavene dine er rett. Du finner løsningen i NRB.
Gjest Sigurd Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei kristin! Etter å ha saumfart NKL( Norsk kryssordleksikon på nettet) tar jeg tilbake det jeg sa om GJØRE OPP. Som Odd sier er det nok MAGE. Jeg tror det kan brukes om å gjøre opp/renske/mage f. eks. fisk.
Gjest om Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Sigurd & co som er usikker "Lage" bør vel godkjennes = lage ild som ofte brukes i muntlig tale i alle fall. Som Odd sier, kan vi finne dekning for MAGE i Norske synonymer. Der finner vi mage = gane, gjøre opp, sløye (fisk). Må innrømme at jeg ikke kan huske å ha hørt "mage" i den betydningen tidligere. Så vi som har foreslått LAGE, bør vel skrive mage. Da har vi i alle fall leksikalsk dekning - selv om løsningen høres litt merkelig ut. om
Gjest Sigurd Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei om! Jeg også tror MAGE er løsningen, men LAGE er kanskje et brukbart alternativ. 19 L går jo bra med begge ordene.
Gjest Comeback Kid Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Undertegnede er ikke i tvil om at MAGE er fasitsvar, men siden LAGE er rimelig plausibelt, ville det vært av interesse å høre om dette blir godtatt av Hjemmet. Den som først bringer rede på dette, kunne kanskje meddelt oss andre svaret her?
Gjest Lilli Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 Hei. Jeg er også ny her, men bokstavene dine er rett. Du finner løsningen i NRB. Hei Kristin, takk for svar - men hva slags oppslagsverk er NRB?
Gjest Lilli Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 Kristin eller noen andre: kan "brenne inn i" bli isvi? Har ikke nok oppslagsverk til å finne noe her, så må bare gjette!
Gjest om Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 Lilli. Ja, det blir ISVI. Du finner løsningen i NRO, eller NRB som noen skriver. Jeg foretrekker NRO. Norsk Riksmålsordbok. Den hører med i pakken på ordnett.no du kan ab. på. om
Gjest Lille Skrevet 12. september 2007 Skrevet 12. september 2007 Hei om - nå fikk jeg en aha-opplevelse, fant "isvi" i NRO, som jeg har i papirutgaven, i den andre utgivelsen - 2 store bind. Er også medlem i ordnett.no - men er ikke flink til å vite hvor jeg skal slå opp i alle disse forskjellige oppslagsverkene. I alle fall - tusen takk for at jeg nå har fått til denne nøtten. Lilli
Gjest Lille Skrevet 13. september 2007 Skrevet 13. september 2007 Flott, Lille. Er det ikke en god følelse? Du vil nok bli flink til å bruke ordnett.no også. Å løse kryssord er de "små" skritt framover. En prosess som er meget spennende og lærerik, men som kan kreve en viss porsjon tålmodighet også. En herlig hobby - - -. Og så treffer du så mange trivelig entusiaster i dette forumet også ... om
Gjest Lilli Skrevet 13. september 2007 Skrevet 13. september 2007 Takk for hyggelige ord som et velkommen til dette flotte forumet, om - har nemlig "spionert" på dere i flere måneder før jeg turde å henge meg på selv! Men Mesteren har jeg kun greid en eneste gang, og da vant jeg sandelig 500 kroner. Skal si jeg fikk blod på tann da - men siden ble det bare så som så, men gir meg ikke nå - Lilli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå