Gjest Sigurd Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hei Aveline! Takk. Da tror jeg at jeg har løsningen. Mvh Sigurd
Gjest iver Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 vikatunet Her kommer det fram en del svært interessante problemstillinger. cs skissering er tankevekkende. Jeg er, og har alltid vært, av den oppfatning at de få kryssordoppgaver som ligger i skiktet Mesterkryss, SKAL være en utfordring, likeså representere en vanskelighetsgrad som klart skiller dem fra andre "utfordringer" innen kryssordverdenen. Jeg må likevel, med beklagelse, innrømme at en del av mesteroppgavene, i kjølevannet fra NM, nesten har blitt kjedelige. Vesentlig p.g.a. en vridd kildebruk. Å benytte en CD, knyttet til en ny papirutgave av SNL som nesten eneste mulighet for løsning på enkelte spørreord blir galt. Likeså blir det nesten irriterende når vanskeligheten i løsningen skal bestå i diffusiteter, hvor man, selv etter at løsningsordet er funnet, skal sitte igjen med sterk usikkerhet på om forfatteren har ment ordet som fasit. Vi av den litt gamle skolen, har jo opplevd (i finaleNM-sammenheng) at selv vinmonopolets prisliste ble brukt som kilde. Men, i 2007 (på "Mesterplan") å bruke løsningsord som ikke er søkbare i elektroniske oppslagsbøker, mener jeg er direkte utilbørlig. Da må i alle fall kilden oppgis, slik at vi eventuelt kan ta oss en bibliotekrunde! Eller en kjøperunde for den del. Det er greit at en kryssordoppgave er vanskelig,- men den bør vel ikke gjøres tilnærmet utilgjengelig? Dette skal tross alt være morsomt og givende. Vi tåler litt blod, svette og tårer, men som cs sier, det er SVÆRT viktig at ordene kan dokumenteres i objektive kilder! iver
Gjest Skjye Skrevet 8. september 2007 Skrevet 8. september 2007 Hvor har jeg sjanse til å finne 200-åringen ? Til CS og andres innlegg om kildebruk i "vanskelige" kryssord: Såfremt der ingen kilder er anført til de(n) aktuelle oppgave®, tar jeg i utgangspunktet høyde for at tilnærmet hvilke "kilder" som helst, inkludert kilder hinsides min rekkevidde, kan tenkes å være anvendt av kryssordforfatteren. I min befatning med denne type oppgaver, har jeg over tid erfart at den eller hin kryssordforfatter (til den eller hin oppgave) har tilbøyeligheter til å hente sine løsningsord fra ditt eller datt (jeg pleier selv regelmessig og systematisk å sammenholde mine egne løsninger med fasit når den tid kommer, og finner da ofte verifisifering i "ditt elle datt"). Etter å ha løst "vanskelige Kryssord" både her og der i en årrekke, har jeg derfor i enkelte kompliserte tilfelle tatt ditt og datt = Kryssordforfatterens egen tenkemåte i bruk, og (en sjelden gang) lykkes hermed. I likhet med Iver hadde jeg jo egentlig helst sett at samtlige kombinasjoner kunne verifiseres i hva som beskrives "objektive kilder", men har ellers erfaringsmessig tatt til følge at disse "objektive kilder" vel til tider er strukket en smule ut, og ikke aldeles lett å innhente. Mvh Skjye.
Gjest JAA Skrevet 8. september 2007 Skrevet 8. september 2007 Til Alf og andre som lurer på hvor bekreftelsen på 200-åringen står :hvilken organisasjon sender år om annet ut veibok for Norge med inngående beskrivelser av steder og severdigheter ? Jo, NAF.Selv om jeg ikke er medlem der lenger,har jeg spart på en slik bok fra nitti-tallet.Kjekt å ha viser det seg ofte.
Gjest Alf Skrevet 8. september 2007 Skrevet 8. september 2007 Hei JAA, Jeg har fått greie på bekreftelsen, har ikke tenkt på NAFs veibok. Har jo den. Takk for tipset, aldri tenkt på den boken når det gjelder kryssord. Hilsen Alf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå