Gå til innhold

Mester 36

Gjest Gunnhild

Anbefalte innlegg

Gjest Gunnhild
Skrevet

Hvor har jeg sjanse til å finne 200-åringen ?

Fortsetter under...

Gjest Comeback Kid
Skrevet

Gunnhild:

Undertegnede fant i SNL det ord som alle mine instinkter sier meg må være løsningen. Dette lar seg imidlertid ikke bekrefte der ordet forekommer, og et Internett-søk viste seg, iallfall i første omgang, lite fruktbart.

Ovenstående kan jo synes noget suspekt, men med et sideblikk til at det i denne utgaves Ukens Nøtt er brukt et ord som i den gitte sammenheng overhodet ikke lar seg oppspore i SNL - stikkordet antyder et typisk leksikonord, hvilket bekreftes når man finner løsningen -, hviler mine kryssordgener allikevel i fred.

Med tanke på angjeldende kryssordforfatters nøyaktighet, finnes der helt sikkert et sted hvor denne besværlige "jubilant" bekreftes nettopp å være en 200-åring - eller "omkring 200 år", som nøkkelordet lyder. Hvor dette er, er et annet spørsmål.

Innlegg redigert. (09-01-07 13:21)

Gjest Gunnhild
Skrevet

Comeback Kid:

Er usikker på hva du sikter til i SNL.Det eneste jeg får til å gå opp med de 3 bokstavene (3 ulike vokaler) jeg har , er et navn i India.Dette virker helt søkt siden ikke det finns forklaring noe sted, heller ikke på nettet. Og det

ordet du sikter til i ukens nøtt går tross alt an å finne på nettet.Det burde vel være et minstekrav til en løsning.Eller er det noe jeg har oversett,så håper jeg en god hjelper trår til.

Gjest Comeback Kid
Skrevet

Gunnhild:

Ja, ordet fra Ukens Nøtt finner man på nett. (Som et kuriosum kan nevnes at undertegnede snublet over det bemerkelsesverdige faktum at løsningen har blitt restaurert til to forskjellige 100-årsjubiléer. Ganske utrolig.) Også ordet i Mesterkryssord gir treff på Internett-søk, men uansett hvorledes jeg geberdet meg i søkevarianter, lyktes det ikke å lirke den "riktige" forekomsten av ordet opp til synsavstand fra toppen av trefflisten.

Jeg har ikke noe bedre råd enn at du jobber med de tre bokstavene du har, og prøver å lese hva henholdsvis første og andre del av ordet kan være. Selv plukket jeg først ut tre alternativer som hørtes meget tilforlatelige ut for ordets andre del, og forsøkte så å skjøte på forskjellige førstedeler som virket kurante foran disse endelser. Dette førte iallfall undertegnede i mål - med det lille forbehold at min løsning skulle vise seg ikke å være "omkring 200 år". Men siden kriteriet som lå til grunn for utvelgelsen av de tre nevnte endelser nettopp var at de skulle lukte og se ut som "200-årskandidater", finner jeg ikke tungtveiende nok grunner til å fortsette en potensielt svært langvarig leteaksjon etter en konkret og utvetydig bekreftelse.

Innlegg redigert. (09-01-07 17:23)

Skrevet

200-åringen står i SNL. Dog er stavemåten i leksikonet ikke i overenstemmelse med andre (mer pålitelige) kilder. Begge stavemåter passer for øvrig inn i diagrammet.

Skrevet

Til cs og Comeback Kid : det er greit å ikke legge ut hele løsninger,men for meg er det hieroglyffer dere skriver. Jeg sliter selv med 200-åringen og har bladd gjennom SNL fra alle bauger og kanter. Selv om oppgaven kalles mesterkryssord , er det jo ikke finaleoppgavene i NM ! Føler at det i det siste har blitt slik at oppgaven bare løses av en håndfull supereksperter.Og slik skal det vel ikke være ? Det er ikke nok lenger med alle våre hjelpemidler.Vi må søke bakom det bakertste og da muligens! Nå gir jeg snart opp dette ordet.Jeg har i, a/d og u som bokstav nummer 2,4 og 6.Er det noen som kan bekrefte riktigheten slik at jeg ikke må bruke hele helgen ?

Annonse

Gjest Gunnhild
Skrevet

Er det lurt å ta utgangspunkt i at første del av 200-åringen er navnet på et land ?

Skrevet

Løsningsordet er ikke et land, men ligger i et "land"!(:

Til Elna: Stryk D!

Er enig med dem som mener at kryssordmakeren legger lista vel høyt.

SNL står ikke i min bokhylle - og jeg akter heller ikke å anskaffe verket!

Gjest Gunnhild
Skrevet

Nå opplever jeg det som skjer her gang på gang.Noen gode hjelpere kommer med små hentydninger.Denne gang : jeg har tre sikre bokstaver som jeg skriver inn i SNL med 6 streker på rett plass for hver ukjent bokstav.Jeg får da opp to sider i SNL som jeg gjennomgår nøyaktig.Men ingen av de ordene som passer med mine bokstaver passer inn i kryssordet ! Hva gjør jeg feil ? Vil gjerne ha et godt svar siden dette skjer gang på gang.Takk.

Gjest Comeback Kid
Skrevet

Gunnhild:

Søk av typen _x_x_x_ henter bare inn oppslagsord og nøkkelord, ikke fritekst. Siden løsningen her ikke er kodet som et nøkkelord, vil den ikke dukke opp i en treffliste der tegnet "_" er brukt i søket. For å få treff, må du rett og slett stave deg frem til helst hele, i nødsfall første del av, ordet.

Les de meget informative og opplysende innlegg av cs inne på "Nyttige linker" - der dekkes søk i både SNL, Ordnett og Bokmålsordboka.

Svein:

Selv abonnerer jeg på SNL på Internett til den overkommelige pris av kroner 50 pr. måned. Vet ikke om det kan være et alternativ for deg også?

Angående vanskelighetsgrad, sitter forfatteren i klemmen uansett hva han gjør - de aller fleste som gir seg i kast med denne type kryssord, ønsker formodentlig en oppgave som de såvidt greier å nedkjempe. Dog er det litt pussig at man stilles overfor en utfordring av et slikt kaliber som denne problematiske 200-åring når de tre øvrige hjørner praktisk talt er ren utfylling.

Elna:

Om det kan være til noen trøst, er 200-åringen i denne oppgaven det ord som har voldet undertegnede mest hodebry etter "comebacket" for seks uker siden. Selve ordet var undertegnede relativt heldig med under søk i SNL, men ettersom stavemåten er en annen i dette leksikon enn på det nærmeste man kan kalle en offisiell Internett-side, var sikker aldersbekreftelse ikke mulig. Med denne mer autoritative stavemåten på plass, tar det høyst 30 sekunder å søke seg frem til at "omkring 200 år" i dette tilfellet må være 186 år.

Innlegg redigert. (09-02-07 14:41)

Gjest Gunnhild
Skrevet

Til Comeback Kid: Nå har jeg tatt for meg de tre kjente vokalene og etter tur satt inn alfabetisk bokstavene i de to første ukjente slik :x i x a_u _ _ _

Det har tatt meg lang og unødvendig tid for det kommer ikke frem noe mer

enn om jeg bruker de tre kjente i bokstavsøk.Har jeg oversett noe info tro ?

Skrevet

Gunnhild:

Søk av typen _x_x_x_ henter bare inn oppslagsord og nøkkelord, ikke fritekst. Siden løsningen her ikke er kodet som et nøkkelord, vil den ikke dukke opp i en treffliste der tegnet "_" er brukt i søket. For å få treff, må du rett og slett stave deg frem til helst hele, i nødsfall første del av, ordet.

Les de meget informative og opplysende innlegg av cs inne på "Nyttige linker" - der dekkes søk i både SNL, Ordnett og Bokmålsordboka.

Svein:

Selv abonnerer jeg på SNL på Internett til den overkommelige pris av kroner 50 pr. måned. Vet ikke om det kan være et alternativ for deg også?

Angående vanskelighetsgrad, sitter forfatteren i klemmen uansett hva han gjør - de aller fleste som gir seg i kast med denne type kryssord, ønsker formodentlig en oppgave som de såvidt greier å nedkjempe. Dog er det litt pussig at man stilles overfor en utfordring av et slikt kaliber som denne problematiske 200-åring når de tre øvrige hjørner praktisk talt er ren utfylling.

Elna:

Om det kan være til noen trøst, er 200-åringen i denne oppgaven det ord som har voldet undertegnede mest hodebry etter "comebacket" for seks uker siden. Selve ordet var undertegnede relativt heldig med under søk i SNL, men ettersom stavemåten er en annen i dette leksikon enn på det nærmeste man kan kalle en offisiell Internett-side, var sikker aldersbekreftelse ikke mulig. Med denne mer autoritative stavemåten på plass, tar det høyst 30 sekunder å søke seg frem til at "omkring 200 år" i dette tilfellet må være 186 år.

Innlegg redigert. (09-02-07 14:41)

Mitt svar står i reg.bindet og er i Norge. Nå er det så mange " halvkvedete

viser" her at jeg blir i stuss om jeg har riktig løsning..

Kan noen bekrefte / avkrefte at jeg må begynne å lete på nytt?

bente

Gjest Comeback Kid
Skrevet

Til Comeback Kid: Nå har jeg tatt for meg de tre kjente vokalene og etter tur satt inn alfabetisk bokstavene i de to første ukjente slik :x i x a_u _ _ _

Det har tatt meg lang og unødvendig tid for det kommer ikke frem noe mer

enn om jeg bruker de tre kjente i bokstavsøk.Har jeg oversett noe info tro ?

Gunnhild:

Jeg anbefaler igjen at du tar en kikk på cs' lille "søkeseminar". Men det du gjør feil i foreliggende tilfelle, er at du fortsatt benytter tegnet "_" på et søk i fritekst. Du må istedet gjøre således: xxxx* - da får du treff på ALLE forekomster av alle ord som begynner på dine fire utvalgte bokstaver - med det lille forbehold at enkelte ord såvidt man har forstått ikke er søkbare overhodet.

bente:

Det ser ut til at du har påpekt et lite ankepunkt mot den elektroniske versjon av SNL. (For der finnes da ikke noe eget "registerbind" online - det kan ikke være mulig?) Om dette eller andre av de tidvis forekommende vrangvillige løsningsord i Mesterkryss er påspandert egen henvisning i SNLs fysiske registerbind, innebærer det i såfall at man stiller betraktelig bedre rustet til sverdslag mot utfordringer av denne type.

Innlegg redigert. (09-02-07 21:59)

Annonse

Skrevet

Fine greier :) gjentar spørsmålet: min løsning er fra reg.bindet og er i Norge, bør jeg lete etter et annet svar?

bente

Gjest mornajens
Skrevet

Gunnhild:

Jeg anbefaler igjen at du tar en kikk på cs' lille "søkeseminar". Men det du gjør feil i foreliggende tilfelle, er at du fortsatt benytter tegnet "_" på et søk i fritekst. Du må istedet gjøre således: xxxx* - da får du treff på ALLE forekomster av alle ord som begynner på dine fire utvalgte bokstaver - med det lille forbehold at enkelte ord såvidt man har forstått ikke er søkbare overhodet.

bente:

Det ser ut til at du har påpekt et lite ankepunkt mot den elektroniske versjon av SNL. (For der finnes da ikke noe eget "registerbind" online - det kan ikke være mulig?) Om dette eller andre av de tidvis forekommende vrangvillige løsningsord i Mesterkryss er påspandert egen henvisning i SNLs fysiske registerbind, innebærer det i såfall at man stiller betraktelig bedre rustet til sverdslag mot utfordringer av denne type.

Innlegg redigert. (09-02-07 21:59)

vikatunet

Skrevet

Mitt svar står i reg.bindet og er i Norge. Nå er det så mange " halvkvedete

viser" her at jeg blir i stuss om jeg har riktig løsning..

Kan noen bekrefte / avkrefte at jeg må begynne å lete på nytt?

bente

Er det virkelig Vikatunet som er løsningen ? Og hvor kan man finne bekreftelse på at dette er "omkring 200 år" ? Jeg har søkt på nettet uten å finne svaret.Det skal ikke være så vanskelig å løse kryssordet ! Dette minner meg om et ord x-ordforfatteren kom med for et års tid siden :fulvasmør,stikkord :"Det holder seg lenge". Etter mye diskusjon her på siden kom det frem at det eneste stedet man kunne finne forklaring var i et leksikon som visstnok ble utgitt på 50-tallet og som for lengst var gått ut av både handel og biblioteker.Er det likedan nå tro ? Har noen funnet bekreftelsen ?

Skrevet

Løsningsordet er ikke et land, men ligger i et "land"!(:

Til Elna: Stryk D!

Er enig med dem som mener at kryssordmakeren legger lista vel høyt.

SNL står ikke i min bokhylle - og jeg akter heller ikke å anskaffe verket!

Noen ganger er det OK å ha papirutgaven av leksika.

Der finner man sikker "bekreftelse" på dette løsningsordet.

Dog kun på oppslagordet som det henvises til fra Registerbindet

Skrevet

Hei,

Må vi som ikke har papirutgaven med registerbindet slutte med å løse Mesterkryssord og av og til Ukens Nøtt?

Jeg har ikke plass til SNL i papirutgave heller, dessuten er det viktigere ting å bruke penger på.

En annen sak er at jeg er veldig glad i alle slags oppslagsbøker, men det finnes grenser.

Hvis Vikatunet er riktig, hvordan skal vi finne bekreftelsen da?

Det er jo også stadig feil i Hjemmet tillegget, vet ikke om det er bare hans feil.

Undrer

Innlegg redigert. (09-03-07 22:33)

Skrevet

200-åringen står i SNL. Dog er stavemåten i leksikonet ikke i overenstemmelse med andre (mer pålitelige) kilder. Begge stavemåter passer for øvrig inn i diagrammet.

cs

Hvis det ordet som kommer fram her er riktig, så lurer jeg på hvordan det finnes i SNL?

Skriver man inn ordet, kommer det ikke opp noe som hentyder antall år.

Ikke på nettet eller.

Annen stavemåte, (pålitelige kilder)

Er vel i dette **** registerbindet kanskje.

Undrer

Skrevet

Det er ikke alt i papirutgaven som er søkbart på snl.no. For det første finnes SNL i flere papirutgaver, mens den som ligger på nettet stadig oppdateres. Papirutgavene inneholder i tillegg et nøkkelbind med tabeller. Alle tabellene er ikke søkbare. Bildetekstene i papirutgaven er heller ikke søkbare med unntak av de bildene som også forekommer i nettversjonen.

Det virker som det er en del frustrasjon over at kryssordforfatteren benytter ord som krever at den enkelte løser har tilgang på bøker i papirutgave. Tidligere var dette selvsagt, og jeg har selv mang en gang bladd i timesvis etter et enkeltord eller måttet ta i bruk lesesalen på biblioteket for å klare de vanskeligste oppgavene.

En kryssordoppgave kan gjøres vanskelig på flere måter. Her er noen eksempler (hentet fra Teiglands NM-oppgaver):

1) Finurlige nøkkelord (SKIP = TRULSEN (curling))

2) Forandre noe på formuleringer slik at nøkkelordet ikke er direkte søkbart

(BLE INNVIET AV SIN FAR = ARISTAKES (snl))

3) Benytte løsningsord som ikke er søkbare i elektroniske oppslagsbøker på nettet (HANDELSOMRÅDE = BROADMEAD (snl - bildetekst))

Den siste varianten er nok den som skaper mest frustrasjon og som nok også krever minst fra forfatterens side for å gjøre en oppgave vanskelig.

Følgende spørsmål kan man da stille:

Skal de vanskeligste oppgavene ha helt klare rammer for hvor løsningsordene (og nøkkelordene) hentes fra?

Skal det kun benyttes et begrenset antall kilder som alle er tilgjengelig på internett?

Personlig mener jeg det bør være mulig å ha noe frihet i bruk av kilder. Ord som skånegang (Tanum), fjordhotell (5400 treff i Google) og mange andre bør kunne forekomme i (vanskelige) kryssordoppgaver. Det viktige er at ordene er korrekt stavet og kan dokumenteres i objektive kilder. Hva mener dere andre?

Innlegg redigert. (09-05-07 19:11)

Skrevet

cs

Takk for innlegget.

Flink til å forklare som vanlig.

Kanskje kryssordforfatteren kunne opplyse om hvilke oppslagsverk som er nødvendig forå løse Mesterkryssord?

Hjemmet har gitt meg et svar før, kanskje det kunne oppgraderes?

Det jeg egentlig lurte på var jo det med Vikatunet som du fant i SNL.

Kanskje når innleveringsfristen er ute at du kan si noe ang. Omkring 200 år.

Undrer

Skrevet

Det er ikke alt i papirutgaven som er søkbart på snl.no. For det første finnes SNL i flere papirutgaver, mens den som ligger på nettet stadig oppdateres. Papirutgavene inneholder i tillegg et nøkkelbind med tabeller. Alle tabellene er ikke søkbare. Bildetekstene i papirutgaven er heller ikke søkbare med unntak av de bildene som også forekommer i nettversjonen.

Det virker som det er en del frustrasjon over at kryssordforfatteren benytter ord som krever at den enkelte løser har tilgang på bøker i papirutgave. Tidligere var dette selvsagt, og jeg har selv mang en gang bladd i timesvis etter et enkeltord eller måttet ta i bruk lesesalen på biblioteket for å klare de vanskeligste oppgavene.

En kryssordoppgave kan gjøres vanskelig på flere måter. Her er noen eksempler (hentet fra Teiglands NM-oppgaver):

1) Finurlige nøkkelord (SKIP = TRULSEN (curling))

2) Forandre noe på formuleringer slik at nøkkelordet ikke er direkte søkbart

(BLE INNVIET AV SIN FAR = ARISTAKES (snl))

3) Benytte løsningsord som ikke er søkbare i elektroniske oppslagsbøker på nettet (HANDELSOMRÅDE = BROADMEAD (snl - bildetekst))

Den siste varianten er nok den som skaper mest frustrasjon og som nok også krever minst fra forfatterens side for å gjøre en oppgave vanskelig.

Følgende spørsmål kan man da stille:

Skal de vanskeligste oppgavene ha helt klare rammer for hvor løsningsordene (og nøkkelordene) hentes fra?

Skal det kun benyttes et begrenset antall kilder som alle er tilgjengelig på internett?

Personlig mener jeg det bør være mulig å ha noe frihet i bruk av kilder. Ord som skånegang (Tanum), fjordhotell (5400 treff i Google) og mange andre bør kunne forekomme i (vanskelige) kryssordoppgaver. Det viktige er at ordene er korrekt stavet og kan dokumenteres i objektive kilder. Hva mener dere andre?

Innlegg redigert. (09-05-07 19:11)

Kommentar til cs.

Dette er selvsagt 10.000-kroners spørsmålet.

Tanums mener jeg er en relevant kilde fordi den er håndterlig i størrelse å bla igjennom hvis man har et par bokstaver.

Synes det er verre med bilder i SNL og registerbindet.

Med alle muligheter internett gir til løsning av kryssord, så må vel kryssordforfatteren finne noen utradisjonelle veier for å lage et virkelig vanskelig kryssord. Det virker allikevel noe søkt å komme opp med løsningsord som "ingen" har hørt om og som kan finnes på uautoriserte kilder på nettet. Dessuten kan jo skrivemåter være forskjellig fra kilde til kilde. Innimellom er jeg uenig med meg selv om hva som bør være regelen.

Hvis kryssordforfatteren oppgir kilder for løsningen, så bør han ihvertfall oppgi at enkelte ord faller utenfor disse kildene. En utfordring er å lage stikkord med flere løsninger på kryss og tvers, men der kun en samlet løsning gir riktig svar, men da blir det vel mange planter og fugler?

KONKLUSJON: Enig med deg, men frihet bør være begrenset til et lite antall ord i hver kryssord,

Mvh Terje

Skrevet

Jeg har endelig funnet bekreftelse på de 200 år. En tur til bibloteket for å sjekke nøkkelbindet til SNL ga ikke mer info enn SNL her på nettet.Derimot fant jeg bekreftelsen i en bok du må være medlem av en spesiell organisasjon for å få...... Tja,er det slik det skal være ? Har i lang tid holdt Allers og Hjemmet p.g.a. de vanskelige oppgavene. Men i det siste har Mesterkryssord i Hjemmet vært sååå spesiell og krevd rett og slett flaks at dette har jeg ikke tid til.Hadde først tenkt å kutte ut Allers for der er bare en oppgave interessant samt for meg uinteressante ting til premier.Men der kan man iallefall komme seg i mål ved de vanlige hjelpemidlene (pluss av og til et lite puff fra en god hjelper).Men nå står jeg i bet for å heller velge bort Hjemmet siden Mesterkryss er blitt så spesiell.Det er jo tross alt ikke innspurten i NM.

Skrevet

Hei JAA,

Er det mulig å utdype hvilken organisasjon/bok er det snakk om?

Ser ut til at forfatteren bare ønsker at de som har tid og evner til å engasjere seg i NM i kryssord skal kunne løse visse kryssord.

Jeg har i 3 eller 4 år løst de innledende rundene i NM, men det spørs om jeg kan bruke tid på å løse finalekryssordene.

Jeg har ikke holdt på så lenge med vanskelige kryssord som man må ha internett for å løse, selv om jeg har hatt internett veldig mange år egentlig.

Før det annen tilknytning til den store verden via pc.

Hilsen

Undrer = Alf bare pgr. av et par kultne svar. Bruker Alf heretter.

Innlegg redigert. (09-06-07 17:33)

Skrevet

Jeg har endelig funnet bekreftelse på de 200 år. En tur til bibloteket for å sjekke nøkkelbindet til SNL ga ikke mer info enn SNL her på nettet.Derimot fant jeg bekreftelsen i en bok du må være medlem av en spesiell organisasjon for å få...... Tja,er det slik det skal være ? Har i lang tid holdt Allers og Hjemmet p.g.a. de vanskelige oppgavene. Men i det siste har Mesterkryssord i Hjemmet vært sååå spesiell og krevd rett og slett flaks at dette har jeg ikke tid til.Hadde først tenkt å kutte ut Allers for der er bare en oppgave interessant samt for meg uinteressante ting til premier.Men der kan man iallefall komme seg i mål ved de vanlige hjelpemidlene (pluss av og til et lite puff fra en god hjelper).Men nå står jeg i bet for å heller velge bort Hjemmet siden Mesterkryss er blitt så spesiell.Det er jo tross alt ikke innspurten i NM.

Hei JAA!

Jeg ser du har funnet bekreftelse på 200-åringen. Kan det ha noe med

"bløde konsonanter " å gjøre?

Mvh Sigurd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...